Midsommarfirande!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
rex
Levertransplanterad

Midsommarfirande!

Post by rex »

När jag var 15-20 år så var Midsommar årets stora begivenhet på partajfronten,det planerades i veckor,ja månader i förväg och resmålet (för resas bort det skulle det) var alltid samma,västkusten.

Fyllan var enorm,mängden ungdomar på gator och torg visste inga gränser,de bofastas irritation var mycket stor.

Tidigare ändå,när jag var liten pojk,då var det Dalarna som hade förödelsen. Hela Sveriges raggarpopulation samlades på Orsa camping verkade det som och rev hela landskapet.

Hur är det idag tro? Jag har känslan av att det inte är samma sak idag bland ungdomen,detta med midsommar? Vad beror det på isf tror ni?
E-M
Levertransplanterad

Midsommarfirande!

Post by E-M »

Jag uppfattar inte midsommar som värre än t.ex. nyår. Vissa är ju ute och super varje helg, för dem är det nog ingen större skillnad Image

Själv så kommer jag att vara hemma, det verkar som att de flesta häromkring ska iväg till någon släkting. Visserligen finns det ju alltid folk som ska ut och festa men jag skippar det denna midsommarn.
lumberjack
Levertransplanterad

Midsommarfirande!

Post by lumberjack »

Själv är jag uppväxt i mellannorrland och där var det Junsele som gällde som midsommarfylleort. Byn fullständigt invarderades av allsköns varelser. På slutet av 70 och långt in på 80-talet var det långa karavaner av jänkare som tog över gatorna. Det var tider det, tur att man hann med några "aktiva" år där. Det hela avtog med tiden, dels försvann de riktiga raggarna (nu finns det som bekant nästan bara medelålders bilentusiater eller putsbögar som det egentligen heter) och dels började myndigheterna bli allt kinkigare med tillstånd för slika tillgivelser. Image

Men nu är det ingen spånt i ryggen på ungdomen längre. Att ta ett par lådor öl och ett par 75: or alt. en dunk och dra iväg på en fyllslag i dagarna tre ligger dem inte för. Nu ska det vara sommarstugor med WC och gasolgrill, inget primatsupande inte.

Fjollor, hör ni det snorungar, fjollor!
uy
Levertransplanterad

Midsommarfirande!

Post by uy »

Själv har jkag en platta öl som jag tänkte göra slut på. Jag brukar inte resa bort unde midsommar, men den här sommaren skulle vi upp till Gällivare och hälsa på min syster. Men de åkte på onsdag och jag jobbade onsdag och torsdag så fick jag stanna hemma och supa istället.
LumberJack wrote:Men nu är det ingen spånt i ryggen på ungdomen längre. Att ta ett par lådor öl och ett par 75: or alt. en dunk och dra iväg på en fyllslag i dagarna tre ligger dem inte för. Nu ska det vara sommarstugor med WC och gasolgrill, inget primatsupande inte.

Fjollor, hör ni det snorungar, fjollor!
Visserligen ska jag till en sommarstuga, men där har vi varken ström, eller Wc. Om man har sådan lyx i sommarstugan, då blir det ju som hemma, och då kan man väl lika gärna stanna hemma också.
Skitarna ska va' lika långa i år
rex
Levertransplanterad

Midsommarfirande!

Post by rex »

[quote author=LumberJack link=board=offtopic&num=1182494679&start=2#0 date=1182502098]

Men nu är det ingen spånt i ryggen på ungdomen längre. Att ta ett par lådor öl och ett par 75: or alt. en dunk och dra iväg på en fyllslag i dagarna tre ligger dem inte för. Nu ska det vara sommarstugor med WC och gasolgrill, inget primatsupande inte.

quote]
Tror jag är en helt riktig analys Image Var har de då fått dessa olater ifrån?

2meterhansson
Obotlig alkoholist

Midsommarfirande!

Post by 2meterhansson »

Själv har jag firat midsommar i en fäbod i glada vänners lag, fyra släktingar och deras familjer och en stor dunk brännvin och lite kött att grilla, det är allt man behöver.När man var ung åkte vi jämt till Smögen, Lysekil eller halmstad, men nu verkar det vara så att Dalarna börjar bli väldigt populärt, åtminstonde runt Siljan, och västerdalarna, jag känner många från västkusten som åker upp hit istället.
Långis

Midsommarfirande!

Post by Långis »

Min midsommarafton var bannemig den tråkigaste jag upplevt på år och dar., Nu vet jag hur dte är att känna sig ensam.

Hade åkt till Rättvik på midsommaraftonens morgon. Tänkte försöka mig på att fira en riktig midsommar med knätofsar och allt som hör därtill.
I Rättvik var det....dött. En jäkla massa raggarbilar var det, men inte mycket till liv. Klockan 12 tröttnade jag, satte mig i bilen och åkte. Jag åkte en jäkla bit och upptäckte plötsligt att jag kommit lite väl långt bort. Örebro. Väl där började det spöregna. Klockan var 19:00, det började bli mörkt och jag hade ingen aning om vad jag skulle hitta på. Åkte till en liten sjö, parkerade bilen och öppnade en öl. Sen satt jag där, långt inne i skogen ensam och övergiven... Fy fan vad tråkigt jag hade.

rex
Levertransplanterad

Midsommarfirande!

Post by rex »

Långpanna wrote:Sen satt jag där, långt inne i skogen ensam och övergiven... Fy fan vad tråkigt jag hade.
Känner igen detdär...det låter charmigt att dra iväg spontant och helt oplanerat,men ofta så blir det lite väl oplanerat..... Image
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Midsommarfirande!

Post by 2meterhansson »

Långpanna: hade du stannat lite längre in på kvällen i Rättvik eller Leksand hade det blivit lite mer fart, men det är som du säger, det är inte så roligt att komma alldeles ensam till ett nytt ställe.
Post Reply