Warsawa eller Kosice?!?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
genitalia
Periodare

Warsawa eller Kosice?!?

Post by genitalia »

Som de flesta av er vet så stack jag ju iväg till Budapest en sväng och påbörjade studier där nere. Hade tänkt stanna hemma ett år nu och ordna med lite missade tentor (ett par stycken Image) och skrota ihop lite cash för att seda söka mig vidare till Kosice i Slovakien nästa höst.
Budapest tänker jag inte återvända till...iaf inte för studier, jävla gestapotomtar hela högen! Hade proferssorerna kunnat så hade dom jävlar i mig rappat oss med linjalen varje gång fel svar gavs eller fel fråga ställdes...
Många har bytat från just Budapest till Kosice och trivs med detta då lärarna där är mer måna om att studenten ska klara sig än att pumpa denne på en satans massa stålar. Dessutom skiljer det markant i terminsavgifter etc. I kosice går man 80.000 plus på csn efter att terminsavgifterna är pröjsade medans man i Budapest går plus minus noll!

Men så nu har jag fått ett erbjudande om att starta studier i Warsawa, de startar upp utbildningen på engelska för första gången i år och har fotfarande platser kvar. Även här är utbildningen mycket billigare än i Budapest plus att även boende och studiematerial är billigare.
Men eftersom det är dera första år som engelskt program så vet ingen jävel hur dera utbildning är.

Bästa av allt med att plugga i Warsawa är ju att det är så lätt att ta sig dit jämfört med Kosice....plus om jag vill kan starta mina studier redan om ett par veckor!

Erhm...ja, vad jag då vill ha sagt med detta inlägg är att jag vet inte hur jag ska göra....

Warsawa eller Kosice...rent instinktivt, vad hade ni valt?
lumberjack
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by lumberjack »

Rent instinktivt säger jag Slovakien, även om Kosice verkar ligga mitt ute i ingenting. Polen känns slum och bärplockare, Slovakien känns spännande och fräscht.

Även att Kosice är en mindre stad hade lockat mig. Där har man en chans att bli en del av staden och lära känna lite riktigt folk.

Sedan är det tungt vägande att inte vara en del av ett nystartat utbildningsprojekt, man vet aldrig vad man får, allra helst i öststaterna där gemenman inte behärskar ens den enklaste engelskan.

Själv pluggade jag en del i U-landet Jämtlands huvudstad Östersund. Trots de enorma kulturskillnaderna från det lite mer riktiga Norrland så trivdes jag ypperligt. Språkförbistringarna gick alltid att överbrygga med brännvin. Eller hur Långis? Image
E-M
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by E-M »

Jag har varit i Polen en gång, dit vill jag inte åka igen, vilket ghetto. Troligtvis är det ju bättre i huvudstaden. I Slovakien vet jag inte hur det är. Jag vet faktiskt inte vad jag hade valt så jag är inte till mycket hjälp.
Eddie
Obotlig alkoholist

Warsawa eller Kosice?!?

Post by Eddie »

Med de erfarenheter jag har från nystartade kurser och omgjorda kurser på universitetsnivå så skulle jag aldrig hoppa på ett nystartat program. Enda "positiva" är att det kan bli enklare att klara vissa kurser än det är tänkt. Kan ju vara positivt om det är en skitkurs som bara är utfyllnad, men om det är en viktig kurs med saker som krävs till andra kurser kan det ju vara bra om man kan sakerna istället för att råka glida igenom på ett bananskal.
genitalia
Periodare

Warsawa eller Kosice?!?

Post by genitalia »

Dom har haft programmet länge men på polska och ska även nu börja med engelskt program. Fan detta är inte lätt asså Image

rex
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by rex »

Dum fråga för er kanske,men varför inte studera här hemma?

Annars måste väl Slovakien vara bäst....känns så iaf.
lumberjack
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by lumberjack »

Det gäller vetrinärprogrammet har jag för mig. Ta mig satan omöjligt att komma in på, nästan lika hårt som läkarutbildningen. Visst var det miss G.?
genitalia
Periodare

Warsawa eller Kosice?!?

Post by genitalia »

LumberJack wrote:Det gäller vetrinärprogrammet har jag för mig. Ta mig satan omöjligt att komma in på, nästan lika hårt som läkarutbildningen. Visst var det miss G.?
Precis...det är stört omöjligt.
Man måste ha 20.0 från gymnasiet (vilket jag inte har!) eller 2.0 på högskole provet (vilket jag bara kan drömma om att få!)
Och ändå är där folk som har både 20.0 och 2.0 när dom söker men som stått på kö i flera år. Dessutom prioriterar man numera också manliga sökande oavsett deras betyg.

Det är bra att vara svensk många gånger men fan inte när man ska studera Image
lumberjack
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by lumberjack »

Fan, då kommer inte ens jag in med mina 19,35. Ja, om man inte ska kvoteras alltså...
genitalia
Periodare

Warsawa eller Kosice?!?

Post by genitalia »

LumberJack wrote:Fan, då kommer inte ens jag in med mina 19,35. Ja, om man inte ska kvoteras alltså...
Geez!! Är du ett sånt där snille? Vad läste du på gymnasiet?
ozzman
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by ozzman »

Genitalia wrote:Geez!! Är du ett sånt där snille? Vad läste du på gymnasiet?
Du får tänka på att huggarn kommer från en del av Sverige där man tycker att neonfärgade plastträskor är höjden av still och klass.
I ett sådant klimat räcker det med att vara hjälpligt läskunnig och ha någorlunda koll på addition och subtraktion för att få runt 19 blankt i gymnasiet.
lumberjack
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by lumberjack »

Jag fick lov att läsa på Komvux, jag var väl inte riktigt med förra gången. Image Som vuxen är skolan fan så mycket enklare.
ozzman
Levertransplanterad

Warsawa eller Kosice?!?

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Jag fick lov att läsa på Komvux, jag var väl inte riktigt med förra gången. Image Som vuxen är skolan fan så mycket enklare.
Samma här faktiskt, jag läste in 3-årig teknisk på Komvux i mitten av 90-talet och jävlar vilken skillnad det var.
Jag fick aldrig något helt slutbetyg iom att jag använde mitt gymnasiebetyg i Svenska (4) men jag hade MVG i Engelska A, Matte E, Fysik, Teknologi och samhällskunskap. I kemi hade jag bara ett G men helvete vad tråkigt det ämnet är. Sedan vill jag också hålla för att lärarna är bättre på Komvux än i vanliga gymnasiet, vilket också gör det lättare.
genitalia
Periodare

Warsawa eller Kosice?!?

Post by genitalia »

Josey Wales wrote:Du får tänka på att huggarn kommer från en del av Sverige där man tycker att neonfärgade plastträskor är höjden av still och klass.
I ett sådant klimat räcker det med att vara hjälpligt läskunnig och ha någorlunda koll på addition och subtraktion för att få runt 19 blankt i gymnasiet.
*asg*

Well nu har csn tagit beslutet för mig hur jag ska göra med mina studier, dom är så underbara så!! (man kan läsa satt käppar i hjulet!) Blir att jag stannar hemma ett år nu och förpestar omgivningen med min närvaro Image Tänkte åka och kolla in Kosice å warsawa å jämföra de båda universiteten, det i warsawa är ruggit stort med ca 25.000 studenter. Så får jag se sen vart jag hamnar nästa höst.
Post Reply