Vinterhelvete!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
Långis

Vinterhelvete!

Post by Långis »

Jag tänkte bege mig iväg till stan i morse för att inhandla nåt till far på hans dag imorgon. Efter en kilometer lade bilen av - mitt framför ett rödljus, mitt i stan. Där stod jag och visste varken ut eller in.
Bilen vägrade starta, det började bildas köer bakom mig. Men jag behöll lugnet. "Det är ju bara att ringa till brorsan" Jag slog hans nummer på mobiltelefonen - då lade helvetet av - slut på batteri!!!
En man i en röd volvo hade stannat framför mig, han klev ut och erbjöd sin hjälp. Såg ut att komma från mellanöstern nånstans. Vi infödda svenskar är dåliga på att hjälpa varandra, antagligen är vi alldeles för själviska för det, folk borde ta efter den snälla mannen som hjälpte mig. Om fler var som han så skulle det inte finnas några krig i världen...
"Det är ju klart att man hjälper till" sa han och hjälpte mig knuffa undan bilen till trottoaren.
Jag placerade ut en varningstriangel och gick iväg för att leta reda på en telefonkiosk, vet att jag skulle ha ett gammal telefonkort liggande i plånboken. Väl där visade det sig att kortet inte funkade. Jag letade reda på en annan kiosk, men samma problem där. Fungerar inte gamla klassiska telefonkort längreImage
Det återstod bara att vandra hem igen, i bitande kyla utan mössa och handskar - Jag frös så in i helvete.
Väl hemma ringde jag upp min bror. Jodå, han hade en kompis med bil där som kunde tänka sig att hjälpa mig, men någon bogserlina hade han inte så jag fick själv gå och köpa en.
Så vandrade jag tillbaka in till stan, denna gången mer påklädd, men fortfarande huttrande jag varje gång den iskalla vinden slet tag i mitt ansikte.
Jag gick in på Shell-macken och försökte hitta en lina, men icke. Det fanns ingenting. Jag gick fram till den vackra tjejen i kasaan och frågade. "Nej, de är slusålda, men du kan få låna mackens lina så länge, om du lovar att lämna tillbaka den"
Jag tackade, sprudlande glad över alla hjälpsamma människor och gick iväg till bilen. 1,5 timma senare dök min andra bror upp. Det visade sig att den första brorsans kompis inte kunde bogsera några bilar, det fanns inget att fästa linan i. Min andra bror fäste linan och vi brummade iväg för att placera bilen på ett lite bättre ställe. Han trodde det var batteriet som gett upp så samtidigt som vi lämnade igen bogserlinan hos den vackra tjejen så inhandlade vi, eller snarare han ett nytt bilbatteri. han erbjöd sig nämligen att bjuda mig på batteriet. Mina protester hjälpte föga och vi åkte iväg till bilen igen och kopplade i bartteriet. Något mera liv i bilen blev det, men den startade inte. Vi beslöt oss för att ge upp försöken och han skjutsade mig hem.
Nu är jag äntligen hemma, en aning less, blåfrusen och kladdig efter allt batterifett och syra. Fy fan vad jag hatar vintern!!!

Är iallafall väldigt tacksam för alla hjälpsamma och trevliga människor jag träffat idag.
Den enda som lyckades irritera mig var mannen som muttrade "Flytta då!" när jag högt svor över vinterhelvetet medan jag väntade på bärgningshjälp.
Last edited by Långis on 10 Nov 2007, 17:42, edited 1 time in total.
uy
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by uy »

Ja, samma sak hände mig i torsdags, bilen lade av några meter från korsningen när jag precis kört in på storvägen. Jag fick ringa min far som kom och bogserade mig hem. men jag kom undan något billigare än dig, Långis. åt mig var det bensinen som var slut. bensinmätaren i min bil är stendöd, så jag får titta på trippmätaren istället, och det hade jag slarvat med.

Och när vi ändå är inne på snällhet så ringde min morbror och erbjöd sig att hjälpa mig när han såg att min bil hade strejkat. Även om hans hjälp inte behövdes var jag ändå tacksam för att han ringde. det är ju ändå tanken som räknas, sägs det.
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin

Vinterhelvete!

Post by Jungbacka Erik »

uy wrote:det är ju ändå tanken som räknas, sägs det.
Eller i detta fall det som ska finnas i tanken Image
wiking
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by wiking »

Jungbacka Erik wrote:Eller i detta fall det som ska finnas i tanken Image
Hehehe, så sant så Image
E-M
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by E-M »

Långpanna wrote:Jag tänkte bege mig iväg till stan i morse för att inhandla nåt till far på hans dag imorgon. Efter en kilometer lade bilen av - mitt framför ett rödljus, mitt i stan. Där stod jag och visste varken ut eller in.
Bilen vägrade starta, det började bildas köer bakom mig. Men jag behöll lugnet. "Det är ju bara att ringa till brorsan" Jag slog hans nummer på mobiltelefonen - då lade helvetet av - slut på batteri!!!
En man i en röd volvo hade stannat framför mig, han klev ut och erbjöd sin hjälp. Såg ut att komma från mellanöstern nånstans. Vi infödda svenskar är dåliga på att hjälpa varandra, antagligen är vi alldeles för själviska för det, folk borde ta efter den snälla mannen som hjälpte mig. Om fler var som han så skulle det inte finnas några krig i världen...
Svenskar tänker ofta: "Någon måste ju hjälpa honom. Varför hjälper ingen honom". Eller som du säger så är svenskar ofta blyga och vill inte blanda sig i. Tänk om det blir en konflikt Image
wiking
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by wiking »

Jag har inget mot att hjälpa någon, om det inte är en s******* som står längs med vägen förstås Image
Men jag har fått hjälp när jag behövt det, körde bland annat av vägen en gån på vägen till Arvika. Stannade nog tre, fyra stycken för att hjälpa mej.

overkill
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by overkill »

Låter inte så roligt. Min bil krånglar förvånansvärt sällan faktiskt. Visst är det småfel på den ibland osv men den har hitils aldrig lagt av och sen vägrat starta. Den har dött nån gång men alltid startat igen. Som väl är. Aldrig varit svårstartad heller.

Håller med om det där med oss svenskar. Har fått intrycket att man mest är ivägen om nått sånt skulle hända här. Hjälpa till och vara lite vänlig vet vissa inte ens vad det är. Inte för att detta har hänt mig men jag har sett liknande incidenter på våra vägar och inte många, om ens någon har stannat för att hjälpa till. Om dom stannar är det snarare för att skälla ut en och gnälla på att man är ivägen samt i bästa fall få en föreläsning om att man ska sköta sina bilar. Sån verkar attityden vara i alla fall, även om man såklart inte kan dra alla över en kam.

För egen del har jag faktiskt inget emot vintern, men hatar såklart krånglande bilar.
När väl snön har lagt sig och ligger kvar ett tag tycker jag det är rätt mysigt. Tyvärr så smälter den oftast bort ganska fort här vid kusten och blir till slask så vi brukar inte få så mycket snö. Dom senaste 10-15 årens vintrar har överlag inte varit mycket till riktig vinter. Kallt, blåsigt, regn och nästan ingen snö. Då kan den kvitta. Men blir det en riktig vinter med snö som ligger kvar ett tag så är den välkommen här. Åkte även en del skidor när jag var yngre så då var det viktigt med snö.
Men visst, om man får välja mellan vinter och sommar blir ju valet väldigt lätt. och ni däruppe har väl längre vinter också och lite kortare sommar så då förstår jag om man tröttnar.
Last edited by overkill on 17 Nov 2007, 19:33, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by E-M »

Visst längtar man lite efter sommaren. Då slipper man gå upp tidigare för att skrapa rutorna, behöva sätta sig i en kalla bil i väntan på värmen. Usch. Annat är det på sommaren då kan man sitta med nedhissade rutor och njuta av solskenet. Om det inte är för jävla varmt villsäga.
uy
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by uy »

Jävlar vad det har snöat i dag. Det har vräkt ner utan avbrott sedan jag vaknade i morse, så det lär ha börjat i natt. Men det är bra när det snöar, för då brukar det inte vara lika kallt som annars.

Ett litet tips är att inte gå i decimeterdjup snö i sandaler. Det gjorde jag när jag skulle hämta ved. Jag fick en del snö om fötterna, och när jag skulle sparka av mig lite snö flög ena sandalen iväg. Så ni kan tro jag var något blöt om fötterna när jag kom in.
Skitarna ska va' lika långa i år
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Vinterhelvete!

Post by 2meterhansson »

Ett till tips är att inte bada bastu och rulla sig i snön när det är skare, det har jag gjort på fyllan en gång, och jag var helt uppskuren på hela kroppen fick jag se sen på morgonen Image
ozzman
Levertransplanterad

Vinterhelvete!

Post by ozzman »

2meterhansson wrote:Ett till tips är att inte bada bastu och rulla sig i snön när det är skare, det har jag gjort på fyllan en gång, och jag var helt uppskuren på hela kroppen fick jag se sen på morgonen Image
Ett annat tips är att inte bli packad på bandy och göra en Klinsman in på planen med bar överkropp när det har regnat småspik som fryser till sylvassa spetsar.
Post Reply