Till slut måste man ändra sej

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Jag har tidigare tyckt att Jan Guillou har framstått som en hyfsat intelligent skribent med ganska vass penna, om än en riktig vänsterluva med knepiga åsikter om araber.
Att han haft för vana att skriva hela bokserier för att få fram sina ståndpunkter har jag också kunna fördra då de på det hela taget varit ganska läsvärda böcker.
Det var egentligen inte förrän när jag läste häxornas försvarare som jag kände att något var snett på riktigt i den gode Guillous hjärna.
Om man känner att man måste skriva en bok om häxprocesserna bara för i slutet på boken jämföra jakten på häxor på 1600-talet med jakten på pedofiler på 1900-talet för att därigenom anse sej ha bevisat att pedofiler inte finns då tycker jag man passerat gränsen för länge sedan.
Frågan är om man kan uppamma ork nog att skriva en sådan bok om man inte själv har dragningar åt pedofili och anser sej orättvist fördömd av dagens samhälle?
Nu har han ju dessutom som lök på laxen helt frankt gått ut i riksmedia och försvarat en dömd hustrumisshandlare.
Så för att sammanfatta den gode Guillous ställningstaganden så omfattar de stöd för terrorister, förnekande av att pedofili finns, extremvänster och försvar av hustrumisshandlare.

Mysig kille den där Janne, när man tänker efter...
Långis

Post by Långis »

Det känns som att du traditionsenligt överdriver en aning i din högerhets...
Jag ställer mig frågan om det var Guillou intention att försvara pedofiler. Vad säger han själv om det till exempel? Vad ville han få fram?
Oavsett vad man tycker om Guillou så måste du erkänna att det är osannorlikt att Guillou i nån sorts förtäckta ordalag försöker försvara pedofili. Han är smartare än så.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Det här var absolut ingen högerhets, det här var en reflektion över en av Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare.

Har du själv läst häxornas försvarare?
Att Guillou skrivit i stort sett alla sina böcker för att få fram sin egen agenda är ju ingen hemlighet.

Han har ju bl.a fått ur sej följande:
10 hamiltonböcker för att skälla på Säpo
4 Arnböcker för att påvisa att muslimer är bättre än kristna

Så varför inte en bok för att försöka få fram att pedofili är en myt likt häxjakten?
Last edited by ozzman on 03 Dec 2007, 23:21, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Guillou skriver mycket bra,det är nästan att betrakta som fakta.....tyvärr måste jag säga.
För jag avskyr denne hobbykommunist som tycks vara besatt av behovet att göra ner hela västvärlden trots att det är folket där som gjort honom rik så att han kan kosta på sig att leka Kommunist. Jag misstror tyvärr avsikten med alla hans alster,tyvärr som sagt.

Det är ju bara rika kändisar som är V vad kommer det sig tro? Nån som har en aning? Jag har............

Långis

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Det här var absolut ingen högerhets, det här var en reflektion över en av Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare.

Har du själv läst häxornas försvarare?
Att Guillou skrivit i stort sett alla sina böcker för att få fram sin egen agenda är ju ingen hemlighet.

Han har ju bl.a fått ur sej följande:
10 hamiltonböcker för att skälla på Säpo
4 Arnböcker för att påvisa att muslimer är bättre än kristna

Så varför inte en bok för att försöka få fram att pedofili är en myt likt häxjakten?
Nej jag har inte läst den. Ska jag vara ärlig så gillar jag inte Guillous böcker, han känns aningens för bitter för min smak. Men förnekare av pedofili? Det är i så fall första gången jag stöter på en sådan...
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Nej jag har inte läst den. Ska jag vara ärlig så gillar jag inte Guillous böcker, han känns aningens för bitter för min smak. Men förnekare av pedofili? Det är i så fall första gången jag stöter på en sådan...
Det han gjorde var att han först skrev 300 sidor om häxprocesserna och naturligtvis så handlade mycket av dess sidor om att häxjakten var rena hjärnspöken och påhitt från början till slut.
Han avlsutar sedan boken med några kapitel om ett par falska pedofilanklagelser och behandlar dessa på samma sätt som han behandlar häxanklagelserna.
Det får i alla fall mej att undra varför han känner att han måste ta upp pedofili och häxeri i samma bok och göra jämförélser med falska anklagelser ungefär som att inte heller pedofili är ett reellt brott.
Jungbacka Erik
Site Admin

Post by Jungbacka Erik »

Såg TV-avsnittet i serien om häxor där han tog upp ett fall där en man blivit falskt utpekad som pedofil. Jag uppfattade det så att han beskrev hur oskyldiga kan bli dömda p.g.a. samma sorts händelseförlopp som i dåtidens häxjakter. På inget sätt försvarade han pedofili. Det var i en stad där någon haft en föreläsning om hur man kan identifiera en pedofil på vissa små kännetecken och det hade lett till en häxjakt på mannen. Dock har jag inte läst hans böcker så dom kan jag inte uttala mig om.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Såg TV-avsnittet i serien om häxor där han tog upp ett fall där en man blivit falskt utpekad som pedofil. Jag uppfattade det så att han beskrev hur oskyldiga kan bli dömda p.g.a. samma sorts händelseförlopp som i dåtidens häxjakter. På inget sätt försvarade han pedofili. Det var i en stad där någon haft en föreläsning om hur man kan identifiera en pedofil på vissa små kännetecken och det hade lett till en häxjakt på mannen. Dock har jag inte läst hans böcker så dom kan jag inte uttala mig om.
Jag tror, eller hoppas, inte att han är pedofil, då skulle han väl knappast vara så klumpig att han försvarade sin egen perversion så öppet.
Däremot så bidrar han ju, liksom i fallet med förenkandet av misshandeln av Unni Drougge, med ammunition till pedofiler och hustrumisshandlare och i och med att han är en av Sveriges största opinionsbildare så kan hans skriverier skapa tron hos folk att hustrumisshandel/pedofili/terrorism inte finns eller inte är ett stort problem.

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om JG snart kommer ut med en bok som handlar om någon som är falskt anklagad för hustrumisshandel. Det skulle vara helt i linje med hans tidigare verk.
Post Reply