Förklaring till varför skivförsäljningen går neråt

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
felix
Obotlig alkoholist

Post by felix »

jag satt och kollade på en debatt om piratkopiering,

där gnälls det ju givetvis om att det enbart är piratkopieringen som tar död på hela musikmarknaden.

men det är ju rent skitsnack. en annan faktor som påverkar att försäljningen går ner är att det släpps ju bara skitmusik..

kanske inte bara dålig musik iofs men mycket är ren skit.

förr så var ju musiken mer genomtänkt osv. (av folk som kunde spela instrument), numera är det en trummmaskin som går samt nån snubbe som babblar och flaxar med armarna
Jungbacka Erik
Site Admin

Post by Jungbacka Erik »

Det stämmer. Förr när man köpte en skiva fick man en LP med ett tiotal låtar som var tänkta att motsvara ens förväntningar. Nuförtiden får man en CD med artistens enda hitlåt i 4 versioner och några mediokra låtar som används som utfyllnad. Skulle en skiva i klass med Deep Purples "Pefect Strangers" ges ut idag skulle iaf jag köpa ett ex, men finns det en bra låt och resten är skit, får iaf inte jag dåligt samvete om jag laddar ner skivan.
Långis

Post by Långis »

sant, jag tror inte piratkopieringen påverkar så mycket. Kassettavspelningar har ju till exempel alltid funnits vad jag vet klagade skivbolagen inte så högljutt då...
felix
Obotlig alkoholist

Post by felix »

Jungbacka Erik wrote:Det stämmer. Förr när man köpte en skiva fick man en LP med ett tiotal låtar som var tänkta att motsvara ens förväntningar. Nuförtiden får man en CD med artistens enda hitlåt i 4 versioner och några mediokra låtar som används som utfyllnad. Skulle en skiva i klass med Deep Purples "Pefect Strangers" ges ut idag skulle iaf jag köpa ett ex, men finns det en bra låt och resten är skit, får iaf inte jag dåligt samvete om jag laddar ner skivan.
så du gillar oxå perfect strangers.. grymt bra skiva, har den på både vinyl, cd och i mp3
Last edited by felix on 31 Jan 2006, 13:44, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Sedan är det nog så med om man verkligen gillar artisten så köper man skivan ändå för det är skoj att ha orginal.

Eddie tyckte ju att det var okej att ladda ner hans gamla filmer och kassettband han såg det som en kulturgärning. Det verkade inte en göra honom något att man tanka ner det och sålde för att tjäna pengar på det. Han tyckte att det var roligt att folk tog sig tid att lägga/lägger ut hans kassettband på internet.

Men han sa också att han skulle bli rikitgt förbannad om någon satt och tankade ner en splitter ny skiva han gett ut.
errrol
Obotlig alkoholist

Post by errrol »

]Sedan är det nog så med om man verkligen gillar artisten så köper man skivan ändå för det är skoj att ha orginal.

Eddie tyckte ju att det var okej att ladda ner hans gamla filmer och kassettband han såg det som en kulturgärning. Det verkade inte en göra honom något att man tanka ner det och sålde för att tjäna pengar på det. Han tyckte att det var roligt att folk tog sig tid att lägga/lägger ut hans kassettband på internet.
va? är det säkert? det var som Image Image
Post Reply