Min raggarbil/Bo Diddley

Diskutera Låtarna
Post Reply
E-M
Levertransplanterad

Min raggarbil/Bo Diddley

Post by E-M »

Har en låt av artisten Bo diddley som heter just "Bo diddley". Melodin är densamma som Eddies "Min raggarbil" och i den låten sjunger ju Eddie "Bo diddley" i refrängen. Tänkte att det kunde vara intressant för er som kanske inte vet om det eller undra vem Bo Diddley var.
overkill
Levertransplanterad

Min raggarbil/Bo Diddley

Post by overkill »

Intressant det där med Min Raggarbil. Laddade ner låten nu och melodin är ju i det närmaste identisk, mer eller mindre. Bo Diddley var väl förresten gubben som avled ganska nyligen, i år tror jag t.o.m. ?

Dunder å Snus gjorde Simon Brehm såvitt jag vet i orginal, men det är möjligt att flera också spelat in den. Låtskrivarna tror jag bara är just låtskrivare.

Det där med Bara man e fantastisk försökte jag och Stekpanna reda ut en gång men vi kom inte fram till nått annat än att Jimmy Dean var i alla fall var en "riktig" artist som var aktiv på 60-talet tror jag. Inget påhittat. Kan ju finnas dubbelgångare också men det känns mindre troligt att det är nån sådan. Men på vilket sätt han hör ihop med eddie-låten förblev däremot en gåta. Men det mest troliga är väl att Eddie "lånat" en del av nån av hans låtar, frågan är bara vad och vilken låt.
Last edited by overkill on 13 Sep 2008, 14:46, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad

Min raggarbil/Bo Diddley

Post by ELN »

Ja sökte av mitt media bibliotek för Jimmy Dean, jag fick tre låtar av denna artist:

Big Bad John

I Wont Go Hunting With You Jake

Smoke, Smoke, Smoke That Cigarette

..och den sistnämnade är lite intressant i detta sammanhang, låten har en melodisk likhet, "Smoke, Smoke, Smoke That Cigarette" går fortare. Upplägget är dock lite anorlunda och texterna kan väll inte kallas direkt liknande
ELN
Levertransplanterad

Min raggarbil/Bo Diddley

Post by ELN »

Den du länkade var inte helt lik melodiskt till den ja har, men du har nog rätt när det gäller att den andra låten är mer lik Image
Post Reply