leader of the rockers?

Diskutera Låtarna
Post Reply
errrol
Obotlig alkoholist

leader of the rockers?

Post by errrol »

är detta nån person som har gjort om låten eller är det nått eddie har gjort Image Image http://se.youtube.com/watch?v=zjOuBs2hmzM
E-M
Levertransplanterad

leader of the rockers?

Post by E-M »

Det är Eddies egna låt. Finns i lite olika versioner men den första var med på "West a fool away", om jag inte minns fel.

Edit: Nej nu kom jag ju på att den är med på "Eddie Meduza and The roaring Cadillacs" från 1979. Den är även med på "West a fool away" fast i en annan version.
Last edited by E-M on 16 Nov 2008, 17:15, edited 1 time in total.
Långis

leader of the rockers?

Post by Långis »

Den på west a fool away är väl från en livekonsert som bör vara inspelad nån gång efter 9/11-01 med tanke på att han nämner Usama Bin Laden i låten.

Trevlig film också med idel bilder från min sida. Jag lade upp en länk till den som tack.
uy
Levertransplanterad

leader of the rockers?

Post by uy »

Långpanna wrote:Den på west a fool away är väl från en livekonsert som bör vara inspelad nån gång efter 9/11-01 med tanke på att han nämner Usama Bin Laden i låten.
Du menar väl Just like an eagle? För det vore ju konstigt om de hade med en låt inspelad 2001 på en skiva som gavs ut 1984 Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis

leader of the rockers?

Post by Långis »

uy wrote:Du menar väl Just like an eagle? För det vore ju konstigt om de hade med en låt inspelad 2001 på en skiva som gavs ut 1984 Image
ja, fan... Så går det när man runkar samtidigt som man skriver.
Ljungbacken
Glad amatör

leader of the rockers?

Post by Ljungbacken »

Tror det finns tre verisioner ute. Den på videon är från Eddie Meduza & the roaring cadillacs.
En mer finslipad verision kom till b-sidan av Jag vill ha en brud med stora pattar. Efter att West a fool away drogs in så ersatte den även en låt där
Senast så kom den live på Just like an eagle.

Personligen gillar jag originalet från 1979. Men jag gillar när det inte är så studio förfinat Image
overkill
Levertransplanterad

leader of the rockers?

Post by overkill »

Själv så tycker jag faktiskt att nyinspelningen av Leader Of The Rockers från 83 är snäppet bättre. Orginalet på Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs är klart charmig på sitt sätt, men som tur var insåg Eddie potensialen i låten och gjorde den ännu bättre, lät den blomma ut i sin fulla prakt.
Live är den också väldigt bra, en låt som verkligen är som klippt & skuren för att spelas live, i den nya versionen vill säga. Orginalet hade nog låtit sämre live.

Det är överlag sällan som nyinspelngar av gamla låtar blir bättre än orginalen, men visst händer det.
Post Reply