Raggare på LP

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
sagofarbrorn
Helgfyllo

Raggare på LP

Post by sagofarbrorn »

Hur tror ni hans karriär skulle blivit om Raggare släpptes före Ain't got no Cadillac? Jag tror den skulle blivit en stor jävla succse. Det är ju sådana låtar som han förknippades med.
För var det inte så att Raggare var tänkt att bli en LP men att Ain't... sålde så dåligt att skivbolaget helt enkelt la ner allt så han fick sälja den som kassett. Tråkight, för det är en av mina favoriter.
sten1972
Periodare

Raggare på LP

Post by sten1972 »

Instämmer. Raggare är ett av mina absoluta favoritalster av Eddie. Funkade kanon både till förfest, fest & efterfest.
Dessutom minns jag har vi spelade bandet många gånger under pokerkvällarna i början på 90-talet.
overkill
Levertransplanterad

Raggare på LP

Post by overkill »

Riktigt bra låtar på denna inspelningen. Visst hade den blivit en succé - i synnhet bland just raggare. Men många andra hade nog köpt den också. Det finns ju andra som har gjort låtar om raggare och liknande också, som har lyckats bli ganska folkkära. Jag syftar på t.ex Galenskaparna & After Shave, Ronny & Ragge osv. Så Eddies verk hade helt klart potensialen till att kunna slå lika stort om inte större. Men trots att den bara kom som kassett verkar låtarna vara väl spridda & kända ändå.

Jag tror dock att det kanske hade blivit en del liv kring vissa låtar där han förhärligar alkohol osv vilket i sin tur hade spätt på fördommen att "Eddie gjorde bara låtar om sprit, kvinnor och bilar" och liknande rappakalja. Så ur den synvinkeln var det nog lika bra att den inte kom som LP.

Ryktet säger ju att den inte släpptes på LP pga att Ain´t Got No Cadillac floppade (sålde för dåligt) men jag vet inte var den uppgiften kommer ifrån egenligen, från början alltså...
Eddie säger ju dock på en låt på Raggare (minns inte vilken just nu) "LP" vid nått tillfälle och det är väl det många har tolkat som att den skulle släppts som LP egentligen. Det finns ju dock envisa rykten som säger att den finns på LP i alla fall, men i så fall lär det vara frågan om nån testpressning eller liknande och de görs inte i många ex. Vem vet, det kan säkert finnas, men jag har aldrig sett någon i varje fall.
Last edited by overkill on 01 May 2009, 00:03, edited 1 time in total.
sten1972
Periodare

Raggare på LP

Post by sten1972 »

Det är i slutet på "Tommy hade en Cadillac" som han säger att "sån jävla skit ska det inte vara på min LP". Så nog fanns nog tanken att den skulle ges ut så från början.
Post Reply