Kopparbärs Jul

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad

Kopparbärs Jul

Post by overkill »

På den här samlingsskivan finns ju 2 låtar som är lite "unika" för den här skivan - tror jag?. Jag har fått för mig att första låten, Kopparbärsjul antingen är helt specialgjord för skivan, eller möjligen en gammal kassett-låt som Eddie gjorde om och återanvände på nått sätt. I så fall - vilken? Även Ute på vishan är ju med, frågan är om det är samma version som på Börje Lundins Kräftkalas, eller en nyinspelning.

Samma låt finns ju även på Just Like An Eagle, men om det är samma versioner vet jag inte.
Nån som har koll? Image
overkill
Levertransplanterad

Kopparbärs Jul

Post by overkill »

Nu var det i och för länge sen jag hörde låtarna, får lyssna och återkomma.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist

Kopparbärs Jul

Post by BOB-blommorobin »

Hur låg det till nu då? Image
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
uy
Levertransplanterad

Kopparbärs Jul

Post by uy »

Låten Kopparbärsjul är en snällare version av låten Julesång (Uppå borde ligger juledukarna). Den versionen av Ute på Vishan som finns på skivan är en nyinspelning av låten, och samma version finns också på Just like an eagle.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad

Kopparbärs Jul

Post by overkill »

Aha, var väl det jag hade för mig. En av få samlingsskivor där eddie medverkar som innehåller nått "unikt" när den släpptes (dvs en låt som bara finns där), och en av låtarna finns ju fortfarande bara där. Ute på Vishan i den versionen, är ju också lite unik, även om den numera finns på Just Like An Eagle. Kassett-versionen finns väl på nått av Fyllekalasen tror jag, men ingen verkar ju tänka på att det faktiskt finns 2 versioner, även om de är ganska lika. Mariannes skivor är ju många gånger tyvärr rätt bristfälliga får man säga vad gäller låtinformation (ursprung, när den spelades in, osv).

Eddie medverkade ju på en herrans massa samlingskivor under årens lopp, men egentligen bara 2 innehöll unika låtar när skivorna släpptes. Denna skivan samt A Non Smoking Generation. Domeri Domera var ju tänkt att bli en sådan låt också, men den blev ju som bekant aldrig utgiven pga av nått rättsligt krångel.

Sedan finns ju förstås spåren på Thules platta Nu grönskar det igen, det är ingen samlingsskiva med blandade artister, men spåren med eddie, finns bara på denna plattan vad jag vet.
Post Reply