Noslack-Journalen

Retep Noslacks tillhåll
retepnoslack
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Han var min arbetsgivare under min praktiktid på "Gamla Konsum" mitt i stan under åren: 1995 och 1996. Men eftersom min moder har arbetat för affären i över fyrtio år, så kände jag honom, lite smått, innan. Snål person, men rätt hygglig i övrigt. En klassiker är, när jag stod i mjölkkylen och sonen AXEL öppnade och skulle välja små portionerade chokladpuddingar och inte kunde bestämma sig. Till slut frågade han:
- Kan vi inte ta en av varje?
Varav Göran utbrast till hälften chockad, till hälften kontrollerad:
- En...En av VARJE?
De kostade åtta, nio kronor styck (Visserligen var det över tio år sedan, men ÄNDÅ). DÄR har vi en snålhet!

Han har gillat det jag gör, men alltid varit för snål, att spendera några pengar på det. Tidningarna har jag haft liggande uppe i lunchrummet, Konsum har flyttat till "Mellanbrogatan" som ligger bara femtiotal meter ifrån min egen adress, och Göran har läst tidningarna, men inte köpt dem. Detsamma har inträffat med skivan: "Dôppekôpp".

"Knep och Knåp" skall VARA svårt, "Uy". Annars löser man det ju, alltför lätt. He, he! Image
Last edited by retepnoslack on 30 Sep 2008, 09:23, edited 1 time in total.
Långis

Noslack-Journalen

Post by Långis »

Du bör ha fått en slant nu...
retepnoslack
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jodå, det har jag fått, också. Tillsammans med en teckning på "Pervo Kris",s om du hade glömt bort, hur han tecknades. Han hade väl krokig näsa, lite sliskigt bakåtstruket hår, vill jag minnas. Jag läste "Pyton" ibland, men Pervo Kris var mest i "Megapyton", så jag är väl inte så jätteexpert på den figuren. Ganska vidrig var han i alla fall. He, he, he!

http://maxlevin.diinoweb.com/files/Rhesus%20Minus(serier)/Pyton-90-nr1-s28.jpg

Rhesus Minus och Tommy Tusch kommer du, kanske, ihåg, också?
Långis

Noslack-Journalen

Post by Långis »

Megapyton var det ja. jag var hur som helst bättre på att rita honom en gång i tiden...
Rhesus Minus minns jag mycket väl. En av favoriterna
retepnoslack
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

DET SENASTE NUMRET!

Image

Noslack-Journalen numro 34 håller på, att bli klar. Det är väl bäst, att jag gör lite reklam för den i god tid. ”Fy, för fåglarna” heter avsnittstiteln och då är det givetvis fågelskådning, som är temat. Kacken Johansson bjuder på en tresidig guide över fågellivets olika arter, Bo-August Bjärt ger sig djupt in i skogen i jakt efter en sällsynt en med näbb, så han t.o.m. får lera på sin dyra kostym.

Image

Stefan Björkman får problem med sina grannar. När han tänker koka makaroner, så börjar det dunka i väggen. Någon slår in en spik och det blir katastrofer och sådant, garanterat. Läs huruvida det går, när Janne Fredolins gamle far skall spela bingolotto på ålderdomshemmet, eller varför inte ta del utav "Bört Karlssons" vardag, när denne skall på talangjakt?

Image

Debatt: Skall fågelförstöringen få fortsatta, om den nu, egentligen, förekommer? Med en rak höger kan man vinna många debatter, som Råggan redan vet. Läs en rolig fågelhistoria och ta del utav vaccineringsbyrån, som inte ville ha några kunder(!)

Image

Ett nytt äventyr med ”Cecilia Stålhammar” tar sin början. Efter, att ha kommit tillbaka helskinnade ifrån Ryssland får vikingarna inte bara tampas med den ilskne kronofogden Gedur Moll utan också de fem Bröderna Bruse, som håller en liten by i Västergötland i skräck.

Tôrparkusinerna: Sagor, missbruk gällande statliga subventioner, älgjakt, betraktelser gällande nutiden, träning inför nästa gångs OS, m.m.

Image

Limerickar, Snuttan och Eriksson och Råggan skäller ut film. Sedan besöker ensemblen bakom ”Antikrundan” stan och skall försöka värdera allt möjligt gammalt skit, som folk kommer släpandes på.

Det TJOCKASTE tidningsnumret hittills! 56 sider!
Långis

Noslack-Journalen

Post by Långis »

Det var det värsta vad du ligger i! Det kom ju precis ett nummer. I den här takten är du snart ikapp med vad som står på tidningarna. Förra numret var väl julnumret för förra julen, va?
retepnoslack
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jag har inte gjort klart allt, ännu. Så det dröjer nog ett tag innan jag kan skicka iväg den. Jag ville bara göra reklam, riktigt tidigt, vad den skall innehålla.

Det dröjer nog ganska rejält innan jag kan komma ifatt det jag SKALL ha kommit ifatt, men detta nummer har ingen bestämd månad nertecknad någonstans. Bara nummer 34. Det är bara fyra personer, som har alla numren, som kommit ut.

Har du börjat läsa någonting på boken, då, "Spekpanna"? Eller avskräcker kanske formatet något?
Långis

Noslack-Journalen

Post by Långis »

on 11/03/2008 at 01:28:47, RetepNoslack wrote:Har du börjat läsa någonting på boken, då, "Spekpanna"? Eller avskräcker kanske formatet något? [/quote]

Jodå, jag låser några sidor då och då. Har faktiskt fastnat i historien så det är ett bra betyg. Men det kommer dröja innan jag läser ut den, misstänker jag. har inte tid att läsa varje kväll.
retepnoslack
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Ja, jag tänkte inte förhöra dej. Image Jag var bara lite nyfiken. Jag skäms lite över, att den innehåller så mycket fel, bara. Men jag tror det blir bättre längre in i berättelsen. Jag, kanske, inte kontrolläste början tillräckligt noga.
uy
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by uy »

Själv så läser jag boken i perioder. Nu var det ett tag sedan jag läste, för jag har börjat vara uppe sent på kvällarna, och då när jag lägger mig brukar jag inte orka läsa textböcker, utan det får bli något lättläst, till exempel 19:ans julalbum från förra året. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by E-M »

on 11/14/2008 at 11:35:40, uy wrote:... till exempel 19:ans julalbum från förra året. Image [/quote]

Antar att du menar 91:an. Det är på min ära, för bövelen, tocken däringa excellent serietidning Image

Själv har jag premunerat i 10 år nu.
uy
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by uy »

Ja, jag menade självklart 91:an. Jag har också prenumererat i 10 år. Image Eller 11, blev det väl i somras.
retepnoslack
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jag läser, också, 91:an och brukar "EImageosta" tecknaren Alf Woxnerud då och då med lite halvknäppa frågor. Ja, han tecknar ju inte 91:an, då, utan "Fergusson" och "Historiska Historier".

Jag fick en slant skickad till mej, igår. Tidningen är, ännu, inte klar. Jag utannonserade den nog lite för tidigt. "Cecilia Stålhammar" kan ta upp till fem timmar på sida, att göra klar. Det är så mycket detaljer, gråtoner och liknande. Jag skickar iväg skivan på måndag i alla fall, så du får dej NÅGONTING "till livs" Image

Fortsätt och läs. Och bli inte chockad, att boken gör en helt oväntad vändning efter tolfte kapitlet. Image
uy
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by uy »

Trevligt Image

Alf Woxneruds serier är helt underbara! Speciellt "Fergusson" och "Stig och Grieg" som gick i Fantomen förut.
E-M
Levertransplanterad

Noslack-Journalen

Post by E-M »

on 11/15/2008 at 16:05:34, uy wrote:Trevligt Image

Alf Woxneruds serier är helt underbara! Speciellt "Fergusson" och "Stig och Grieg" som gick i Fantomen förut. [/quote]

Jag är inte så förtjust i han serier, inte de som är med i 91:an i alla fall. "Historiska historier" kan vara lite rolig ibland men "Ferguson" läser jag inte ens längre, hoppar över de sidorna.

Jag hade gärna sett att "Uti vår Hage" hade kommit tillbaka, men det är nog bara en önskedröm. Skulle gärna se att Krister Petersson tecknade och skrev 91:an igen, han gjorde det väldigt bra. Saknar även Jonas Darnell som 91:an tecknare och manusförfattare.
Post Reply