Fredag igen!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by ozzman »

Långpanna wrote: Fy fan sicken stad det är, jag skulle aldrig ge mig iut i trafiken där. När vi skulle hem klockan 6 i söndags kväll var det trafikstockning? Stopp i trafiken på en söndag!!! Det är bannemig otroligt!

Åker snart och jobbar. Man får aldrug nån ro...
Väldigt konstigt måste jag säja. Jag har bott i Stockholm i 9 år och har aldrig en endaste gång varit med om köer en Söndag kväll.
Om du med kö menar att det är mer än en bil ute på vägen samtidigt så kan jag förstå dej.
ozzman
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by ozzman »

rex wrote:
Mmm,känner igen mig,precis mina intryck av den fruktansvärda skithålan! Att folk orkar bo där över huvudet taget?

Trafik,bilar,folk och förfallna ghetton överallt,fyfasen.......
Den var för billig för att ens jag skall hugga.
Långis

Fredag igen!

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Väldigt konstigt måste jag säja. Jag har bott i Stockholm i 9 år och har aldrig en endaste gång varit med om köer en Söndag kväll.
Om du med kö menar att det är mer än en bil ute på vägen samtidigt så kan jag förstå dej.
Nejnej, det är helt sant. Det var vid en avfart nånstans. det tog säkert 10 minuter att förflytta sig 200 meter.
rex
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by rex »

Josey Wales wrote:Den var för billig för att ens jag skall hugga.
Hörnu här,herr världens centrum,allt jag säger är inte avsett att få igång dig Image Detta kom från hjärtat,tro mig.
ozzman
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Nejnej, det är helt sant. Det var vid en avfart nånstans. det tog säkert 10 minuter att förflytta sig 200 meter.
Om det höll i sej 200 m så kan det knappast kallas trafikstockning, antagligen var det någon utsocknes som krockat.

Rex:
Du kan inte ha sett särskilt mycket av Stockholm.
rex
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by rex »

Josey Wales wrote:Rex:
Du kan inte ha sett särskilt mycket av Stockholm.
Jasså,nu är jag obildad också,inte varit ute i stora världen?
Jag har sett tillräckligt,jag gillar helt enkelt inte städer och vad de innebär,finns ingen konflikt i detta,du gillar det tydligen,det är bara att konstatera att folk gillar olika saker.
Långis

Fredag igen!

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Om det höll i sej 200 m så kan det knappast kallas trafikstockning, antagligen var det någon utsocknes som krockat.
Som jag förstod det försökte de bara ta sig ut på den angränsande vägen, något som resulterade i totalt stopp och senare okynneskörning på väggrenen.

Men det var värst vad ni skulle hålla på nudå..
Last edited by Långis on 28 Nov 2007, 01:49, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by rex »

Långpanna wrote:Men det var värst vad ni skulle hålla på nudå..
Vi? Det är ju han! Ständigt denne orosanstiftande mannen från Säffle....förlåt,Stockholm Image
ozzman
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by ozzman »

rex wrote:Vi? Det är ju han! Ständigt denne orosanstiftande mannen från Säffle....förlåt,Stockholm Image
Image

Jag är faktiskt inte från Stockholm från början som bekant men jag har bott både i småort (en bit utanför Gävle) , småstad (Gävle) och i Stockholm och jag vet definitvt var jag trivs bäst.

Om jag skulle flytta så skulle jag nog däremot flytta till en mindre ort igen.
Småstäder är inget för mej, de kombinerar alltid det sämsta av både landsbygd och stad enligt min erfarenhet. Ofta har dessutom folk som bor i mindre städer ett rejält mått av komplex för större städer.

Jag skulle dock aldrig flytta till Dalsland om så gatorna var belagda med guld och det flöt renat brännvin i åar och bäckar Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Enligt svenska mått mätt så räknas inte Gävle som småstad, det är en medelstor stad. Om vi ska jämföra med städer från dina hemtrakter, som du känner till så att säga, så är Söderhamn och Sandviken småstäder, Storvik är ett samhälle och Gävle är en medelstor stad.

Medelstora städer i Sverige är t ex - förutom Gävle - Helsingborg, Sundsvall, Karlstad, Örebro m.fl.
Småstäder är Vänersborg, Söderhamn, Kristinehamn osv.
Samhällen är t ex Sveg, Mellerud, Storvik, Vilhelmina och Tomelilla.

Nu fick du lära dig något nytt igen, det var väl kul?
Andreas
Helgfyllo

Fredag igen!

Post by Andreas »

rex wrote:Vi? Det är ju han! Ständigt denne orosanstiftande mannen från Säffle....förlåt,Stockholm Image
Hoppas du inte mena illa om Säffle Image
ozzman
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Josey Wales:

Enligt svenska mått mätt så räknas inte Gävle som småstad, det är en medelstor stad. Om vi ska jämföra med städer från dina hemtrakter, som du känner till så att säga, så är Söderhamn och Sandviken småstäder, Storvik är ett samhälle och Gävle är en medelstor stad.

Medelstora städer i Sverige är t ex - förutom Gävle - Helsingborg, Sundsvall, Karlstad, Örebro m.fl.
Småstäder är Vänersborg, Söderhamn, Kristinehamn osv.
Samhällen är t ex Sveg, Mellerud, Storvik, Vilhelmina och Tomelilla.

Nu fick du lära dig något nytt igen, det var väl kul?
Och du som är en sån förståsigpåare kan väl naturligtvis då även skriva ner defintionen på en små/mellan/storstad antar jag?

Som jag ser det så finns det inga riktiga storstäder i Sverige. Däremot finns det några få halvstora städer, nämligen Stockholm och Göteborg. Malmö, Uppsala och Västerås kan kanske räknas som medelstora städer, allt under 200000 invånare är småstäder.

Du som är en berest man borde väl ha lite perspektiv på vad som är en storstad?
hakan
Obotlig alkoholist

Fredag igen!

Post by hakan »

...skriva ner defintionen på en små/mellan/storstad antar jag?
Han gjorde just det. Förutom storstad. Och den har jag här:

Enligt SCB är en storstad en tätort som har mer än 200 000 invånare. I Sverige anses vanligtvis Stockholm, Göteborg, och Malmö vara storstäder.

Eftersom du har en israelisk flagga kan jag upplysa dig om att Israels huvudstad Tel-aviv har 379.000 invånare, medan stockholms innerstad har 1,2 miljoner. Men du kanske hellre satsar på kvantitet? Image
ozzman
Levertransplanterad

Fredag igen!

Post by ozzman »

Enligt SCB så bodde det 782 000 personer i Stockholms kommun 2006, då skall man också betänka att innerstaden endast är en del av Stockholms kommun så jag skulle tippa på att det bor max 500 000 i innerstaden.

Hur många det bor i Tel Aviv bryr jag mej inte heller om, är det så att det är 377 000 så är det också en liten stad.

För att få perspektiv på saken så kan jag nämna de städer jag varit i som jag klassar som storstäder.
London
Paris
Tokyo
Osaka
Hong-Kong
Beijing
Shanghai
Bangkok

Gävle har förövrigt inte 200 000 invånare, där finns inte ens 100 000 invånare.
hakan
Obotlig alkoholist

Fredag igen!

Post by hakan »

Det beror på att stockholmarna är överklassvin som skriver sig på Malta och Cayman Island Image

Den här diskussionen handlar om att Stockholm per definition är en storstad, sen om det inte uppfyller dina personliga kriterier är en annan sak.

Visst, jag förstår vad du säger, jag har också varit i stora städer, typ London, Paris, New York, och andra, och Stockholm är mindre. Men det är ändå en storstad.
Post Reply