I skolan fick jag lära mig att däggdjur föder levande ungar, vilket människan gör. Men när Grr så envist menar att människan inte är ett däggdjur så kanske skåningar är reptiler som lägger ägg?

Moderator: hakan
Kortfattat så gick det till så. Du kan behöva läsa lte mer om evolutionen och "bing bang"Jo, om vi vänder på det. Hur skulle det annars gått till? Vi uppstod förstås från tomma intet, eller hur? Det tycker jag vi ska tro, så slipper vi förklara nånting krångligt. Helt plötsligt sa det poff och sen började makrillarna kräla upp på land, ja sen blev det människor och Eddie Meduzor med alla de extremt genomtänkta funktioner vi fått... Använd skallen.
Men det gör ingen som helst nyttaOm den som byggt upp sitt liv kring detta inte har något att svara på dina argument, kanske... Men det kommer han med största sannolikhet att hava.
Japp!??
Nej, jag avgör själv vad jag tycker och tvärtom. Sen får man gemensamt komma överens om vad som är sant... Om man vill...
Håller inte med om det. En väldigt intressant och informativ länk.Ja, länken var i alla fall alltför bred för att jag skulle orka läsa igenom all tvivelaktig "fakta" som där stod.
Tydligen.Jasså du.
Det är mycket möjligt att du tolkade det så. Jag skulel ha tolkat det annorlunda. Vad är sanning?Exempelvis har min tro på att människans själ fortsätter leva efter vår död här på jorden bevisats FÖR MIG då jag själv känt av och kommit i kontakt med sådana och med hjälp och slutna ögon sett och blivid tilltalad av den anhörige bortgågne jag sökte kontakt med. Det var ett bevis för mig...
Måhända.Ja, och du svarade att de trodde på något (livet för övrigt). Men du har ändå sagt att alla de troende kommer aldrig kunna komma med bevis på sin tro... :/ En aning paradoxalt låter det i mina öron...
Japp!Jahapp.
Kyrkan är skild från staten exempelvis.På vilket sätt är det så idag då?
Jo. Det är delvis det jag vill förändra. Dop i kyrkan är ingen tradition som alla måste genomföra.Ja, det är ju deras val. Är de som pantade i huvet att de vill döpa för att andra gjort det men de inte vet vad dop innebär finns det väl inte mycket vi kan göra. Bara att erkänna att det finns tokiga människor...
Detsamma.Det märks inte.
Som jag tidigare förklarat. Att diskutera med exempelvis en präst om hans tro är ett enda stort slöseri med tid.Utan vad som gör nytta i en diskussion är att man inte har några argument alls?
Inte alls.Dåså.
Huvudet på spiken.Ja, vad gäller källans trovärdighet skiljer måhända våra uppfattningar sig ganska betydande.
Fint.Javisst.
Nix. Eftersom jag och många med mig tolkar det annorlund så är det inte på långa vägar omöjligt att tolka det annorlunda.Det är inte bara möjligt att jag tolkade upplevelsen så, jag vet att jag tolkade den så och även att det är omöjligt att tolka den på något annat vis.
Jag skulle ha tolkat det som ett klassiskt hjärnspöke.Hur skulle du tolkat det hela då?
Din sanning, Inte min.Sanningen är att människan inte är en skapelse som lever en stund här på jorden och sedan dör för att aldrig få uppleva något annat,
Hur meningsfullt livet blir avgjörs under under levnadstiden. Vilket jobb man har, vilka hobbys, vad man urättat. Är man nöjd med sitt liv på dödsbädden finns ingen anledning att hoppas på ett liv efter detta. Man får en chans. Gör rätt första gången!det skulle låta som ett relativt meningslöst liv.
Måhända låter det paradoxalt i dina öron. Jag sa inte att jag höll med.Just det.
Trevligt.Jadå.
Det har jag aldrig påstått. Du frågade på vilket sätt samhället sekulariserades. Jag gav kyrkans skilsmässa från staten som exempel. Hur du lyckades tolka det enligt ovanstående citat är för mig en gåta.Kyrkan bör alltså gå ihop med staten och tillsammans besluta över människor, som förr i tiden?
Vilka delar av mina inlägg läser du egentligen? Läs om, läs rätt.Nej, så är det idag. Dop i kyrkan är inget som alla måste genomföra. Vad vill du förändra? Att alla ska bli tvingade att genomföra denna akt på sina nyfödda?
NeppNähä..?
wordOch kuken i röven.
Ok.Jamen absolut.![]()
Jorå...Jasså du.
OkThere is no such thing as brain ghosts...
Sant, jag är nöjd med svaretPrecis.Och du krävde att få höra något som gjorde mig övertygad.
Fint!Visst ska vi försöka leva så gott vi kan under den här livstiden vi har, både mot oss själva och andra. Jag försöker, även om det kanske inte märks stundom här på Meduzaland och det vet jag, vara vänlig och tillmötesgående mot mina medmänniskor då jag tror detta kan löna sig längre fram - både i detta livet och de efterföljande.
Jo...Nä, det är upp till dig.![]()
Ok.Mycket trevligt.![]()
Att kyrkan separerades är alldeles underbart. Har inte koll på humanisternas åsikt i frågan, men jag skulle gissa att den är detsamma.Kollade upp det. Du sa att ni ville förändra en del på hur det ser ut idag, exempelvis att kyrkan och staten är separerade. Men ni vill tydligen inte ha de separerade längre, och inte sammanslutna heller? :/
Jag tycker inte att man ska döpa barn i kyrkan endast av tradition. Gör man det ska man vara medveten om att man samtidigt begär medlemskap i kyrkan, med allt vad det innebär.Du vill alltså att det inte skall vara en tradition att döpa sina barn? Hur ska du kunna ändra på det förflutna? Förstår inte hur du annars menar, förklara igen om jag tolkat dig fel...
Fint!Okej, då vet jag det.
TrevligtAlla gånger.
Japp!Jovisst.
Ok!Jopp.
Fint!Precis.
Vackert!Underbart.
OkAbsolut.![]()
Jaha...Just det.
OkJadå.
NäDå är det alltså inget ni vill förändra på den punkten.
[/quote]PS. Föreslår att du bara svarar på mitt senaste stycke, eller eventuellt de två senaste.DS