THAILAND!!!!!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Intressant frågeställning! Vem kunde tro att denna så för övrigt totalt ointressanta tråd skulle utvecklas på detta positiva vis!
En enkel fråga då...på denna tirad: Fungerar det? Är du lycklig?
Jag vet inte? Men jag tror inte att jag skulle känna mig lyckligare om jag levde på ett annat vis. Jag vet däremot att jag skulle må dåligt om jag tillät mig leva gubblivet, det orkar jag faan inte helt enkelt. Klarar inte av skulder och lån, känner mig bara jagad och stressad och när jag kommer hem från jobbet så vill jag vara ledig och inte ha en massa krav hängande över mig.
Hur kul har du när du trycker i dig Brysselkål och är sjuk av oro för din ålder?
Inget kul alls, men jag skulle oroa mig ännu mer om jag INTE tryckte i mig en massa nyttigheter.
de andra 50 verkar bara vara ångest,hur är detta avundsvärt?
Nej, tvärtom. Men jag skulle garanterat få svår ångest om jag krökade och käkade onyttigt.
Läste någonstans att den genomsnittliga svenska mannen dricker ungefär 40 cl alkohol i veckan. Herregud, om jag skulle dricka så mycket varje vecka så skulle jag garanterat klappa ihop!
Nej, jag har faktiskt insett att ordspråken "En sund själ i en sund kropp" och "Hårt arbete främjar karaktären och hälsan" faktiskt stämmer mycket bra.
Fan, det trodde jag aldrig att jag skulle säga någon gång i mitt liv, tala om gubbåsikt!
Men det står jag för.
Frågan är bara om summan av kardemumman blir en bättre tillvaro eller vad?
Det beror nog på person. För mig blir det bättre men jag vet att många inte klarar av det. Jag tror det beror på att många förknippar självvald ensamhet med misslyckande, dvs de känner sig misslyckade och så blir det en självuppfyllande profetsia.
Glöm inte att gifta lever längre,det är fakta.
Stämmer. Det tror jag beror på att många kanske lider av en ensamhet som inte är självvald. Då kan det nog vara mycket svårt.
Många ungkarlar super sakta men säkert ihjäl sig. De super alltså, de festar inte. De förfaller mer och mer, slutar upp med att hålla sig i form, de bryr sig inte och sedan blir det en nedåtgående spiral av självömkan, fylleri och frosseri i brist på annat.
Mycket tragiskt.
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/05/2008 at 08:03:35, GammalHardrockare wrote: Så därför: När jag reser så vill jag även fly från medelåldern skulle man kunna säga. Jag flyr från döden. Jag flyr bort från den tråkiga vardagen och vill inte min flickvän följa med mig så gör det ingenting, jag träffar henne tillräckligt ofta så jag tror nog att jag klarar mig utan henne ett par veckor om året.
Jag saknar henne inte när jag sitter vid poolkanten och försöker att resa mig upp för tredje gången och jag saknar henne inte när servitören hjälper mig in i taxin för vidare transport till hotellet och poolbaren.

Har jag uttryckt mig tillräckligt klart? [/quote]

Där har vi nog skillnaden mellan dej och mej, jag har inget jag behöver fly ifrån.
Jag tycker livet blir bättre för varje år som går, faktiskt så skulle jag hellre dricka arsenik än att bli 20 igen.
Jag tycker det är fanatstiskt att umgås med min dotter, hade jag haft råd hade jag blivit hemmaman och tagit hand om henne.
Jag tycker om att umgås med min sambo även under semestern, det som gör det bra är just att man har semester och slipper vardagens bekymmer.
Jag har dessutom inget alls behov av att supa hårt utan är tillfyllest med att ta ett par kalla öl under dagen följt av en flaska vin till maten och kanske en drink på kvällen.

Vad gäller pengarna så handlar det inte om att ha råd utan om att prioritera, vi har alls inga problem med att ha råd att lägga 80' på en semester men jag lägger hellre 40' om jag kan.
Last edited by ozzman on 05 Feb 2008, 11:47, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Intressant diskussion det här och jag ger dig delvis rätt.
Men det här måste vi diskutera vidare. Måste dock dra iväg en sväng. Har min lediga dag i dag och ska ägna mig åt lite seriös shopping. Det är rea överallt och jag har hittat en ascool vinterjacka som har kostat 3 300 spänn (!) Nu går den för 1 500 spänn och den måste jag bara ha!
Vintern är i och för sig över men det kommer ju en ny sådan.

Jag återkommer. Då måste vi snacka vidare. Det gäller dig också Rex!
rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

on 02/05/2008 at 11:38:07, Josey Wales wrote:fanatstiskt [/quote]

Hmm,läste jag inte i en annan tråd att du hade åsikter om språkbruk och Sterilisering?
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/05/2008 at 12:09:27, rex wrote:Hmm,läste jag inte i en annan tråd att du hade åsikter om språkbruk och Sterilisering? [/quote]

Image
Det var läskunskap jag hade synpunkter på.
Dessutom var väl det kanske mest att ses som att jag ville slänga en skvätt bensin på brasan innan den slockande helt.
Det vore synd om en så bra tråd som en diskussion om betyg/omdömen i skolan skulle stanna av så fort.
rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

Det här med betygen är bara ännu ett i raden av symtom på vårt krav och normlösa samhälle. Det har helt enkelt blivit fult att säga: Det här duger inte!

Anything goes,alla är bra på nåt,försöka duger,det viktigaste är att delta,skönhet kommer inifrån osv....alla överslätande floskler som vi matar våra barn och ungdomar med tjänar inte till nåt gott,det är bara en björntjänst,sanna mina ord.
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

Det handlar egentligen, tror jag, om att folk nu för tiden tror att barn inte kan någonting och att de blir helt förstörda av att misslyckas med något.
Barn lever i en skyddad verkstad i 20 år och sedan skall de ut i arbetslivet eller börja på universitet, det blir en jättechock för många.
Min sambo jobbar inom vården och där får de ibland in elever från gymnasiet som skall praktisera och när hon berättar om vissa tror man inte det är sant. De kan kräva att få börja kl 9.00 eftersom bussarna går så sällan, de kan inte vara med vid såromläggningar eftersom det är "äckligt" (detta då alltså från ungar som skall jobba inom vården)mm. mm.
När hon vid ett tillfälle underkände en osedvanligt usel elev pga att hon hade under 50% närvaro och inte gjorde ett dugg så kom elevens lärare dit och skulle övertala min sambo att ge henne godkänt eftersom, och jag citerar, "det är jätteelakt att förstöra ett barn genom att sätta stämpeln icke godkänd på det".
Sambon vägrade naturligtvis ändra sej då sa läraren att hon skulle ge eleven godkänt i alla fall.

När sådant försiggår på de näst högsta utbildningsinrättningarna i Sverige blir man mörkrädd.
rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

Ja,precis vad jag menar! Och detta handlar ändå om gymnasieelever! Helt jävla otroligt......
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

Till saken hör att "barnet i fråga" var 18 år!!!
18 år och inte skall kunna ta ett misslyckande, otroligt.

Nej, det som behövs för att få ordning på ungdomen i det här landet är:
- Betyg från 1 klass
- Betyg i ordning och uppförande
- Skoluniform, mobilförbud och ta bort skolplikten så att omöjliga ungar kan skickas hem från skolan
- Föräldrar som beter sej som vuxna männsikor och inte som förvuxna barn (sätta sej själv först och vara egoistisk får man göra när barnen flyttat hemifrån)
- Att folk som har barn slutar skilja sej så fort de inte kommer överens om vilken ände på tandkrämstuben man skall klämma på. Barn behöver en familj, basta!
- Att föräldrar slutar dämpa sitt dåliga samvete över att de är borta från sina barn för mycket genom att dalta ihjäl ungarna när de väl träffas.

uy
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by uy »

on 02/07/2008 at 12:58:08, Josey Wales wrote:Nej, det som behövs för att få ordning på ungdomen i det här landet är:
- Betyg från 1 klass
- Skoluniform, mobilförbud och ta bort skolplikten så att omöjliga ungar kan skickas hem från skolan
- Föräldrar som beter sej som vuxna männsikor och inte som förvuxna barn (sätta sej själv först och vara egoistisk får man göra när barnen flyttat hemifrån)
- Att folk som har barn slutar skilja sej så fort de inte kommer överens om vilken ände på tandkrämstuben man skall klämma på. Barn behöver en familj, basta!
- Att föräldrar slutar dämpa sitt dåliga samvete över att de är borta från sina barn för mycket genom att dalta ihjäl ungarna när de väl träffas.

[/quote]

Amen.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/07/2008 at 16:52:58, uy wrote:Amen. [/quote]

Jag måste säja att du verkar vara en rediger pöjk, så ung du är, jag hade nästan förväntat mej mothugg från någon av de yngre skribenterna på forumet men icke, det finns hopp för dagens ungdom trots allt.
Fan vet, det kanske är värre ställt med de yngre medelålders gnällspikarna än med ungdomarna Image

Jag antar att jag får vänta på att Lars Ohly Långpanna kliver in i debatten för att få in lite avvikande åsikter.
rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

Ja,var är han då? Han kanske vet innerst inne att han har fel,i allt Image
hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Vad nu detta har med Thailand att göra?
Nej, det som behövs för att få ordning på ungdomen i det här landet är:
- Betyg från 1 klass
1. Betyg från 1 klass, varför? Då kan man lika gärna ha betyg från förskolan, dagis, hela livet. Ungarna måste ju förstå värdet av ett betyg, och det måste ge en konsekvens; bra betyg - fördel, lågt betyg - nackdel. I mitt tycke olämpligt för en 7-åring, men lämpligt för en 13-åring. Konsekvens kan föräldrarna införa utan betyg.

2. Ordningsbetyg är kalas, precis som i lumpen.
3. Mobilförbud är bra. Men Skolplikt ska fan vara skolplikt, vad ska det bli av de "omöjliga" ungarna annars? Langare, kåkfarare? Vad kostar det samhället? Mot en mindre peng, kan de få specialundervisning och KANSKE hamna på rätt köl, det är värt försöket mångdubbelt för samhället! Skoluniform låter som Mao.

4. Familjen är viktig, men inte på bekostnad av bråk, tjafs, dålig stämning, osv. Funkar man inte ihop så ska man bo isär, man kan fortfarande ta sitt föräldraansvar.

5. Dalta är väl ett subjektivt begrepp här, jag tycker att man kan skämma bort sina barn med kärlek, icke att förväxlas med prylar eller ge barnet allt det pekar på.
wiking
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by wiking »

Skoluniform är ett mycket bra förslag. Det hade blivit mindre mobbning om det införts.
hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Skoluniform är ett mycket bra förslag. Det hade blivit mindre mobbning om det införts.
Förstår att du har Hitlerjugend som ideal, Wiking Image

Men ärligt talat - vi hade M90 uniform i lumpen och visst förekom det mycket mobbing ändå, så där snackar du i nattmössan.
Last edited by hakan on 09 Feb 2008, 18:12, edited 1 time in total.
Post Reply