Erik och pappa

Allmän diskussion om Eddie Meduza
hakan
Obotlig alkoholist

Erik och pappa

Post by hakan »

När jag var liten så tyckte jag Gasen i botten var bäst, men nu när jag är lite äldre så tycker jag bättre om Mera brännvin Image
Mera Brännvin är helt underbar, särskilt liveversionen!
E-M
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by E-M »

Ett par riktigt goa låtar det. Vad lyssnar du på för musik annars då, Erik?
errrol
Obotlig alkoholist

Erik och pappa

Post by errrol »

ELN wrote:Haha okej, blivit bättre på den fronten sen dess?

ops glömde bort att bara min storebror hade testat att köra bil enligt honom, jag har aldrig kört bil men jag har kört traktor å de gick iallafall bra Image
ELN
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by ELN »

Ja misslyckas man med traktor borde man kanske hålla sig från vägarna Image Image
E-M
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by E-M »

on 10/17/2008 at 15:21:01, ELN wrote:Ja misslyckas man med traktor borde man kanske hålla sig från vägarna Image Image [/quote]

Säg inte det. Bara för att man har körkort och kan köra bil betyder inte det att man kan sätta sig i en traktor och ratta iväg lätt som en plätt (man får dock). Det är allt skillnad på att köra traktor gentemot bil. Men visst kan man köra bil så är det inte svårt att lära sig köra traktor.
ELN
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by ELN »

Nej men om man inte KAN LÄRA SIG att köra traktor menade jag, för i de flesta fall, om du har en bra traktor så är det VÄLDIGT lätt Image
hakan
Obotlig alkoholist

Erik och pappa

Post by hakan »

Traktor är ju aslätt att köra, även i svår terräng. En normal 12-åring ska klara att köra traktor. Bil är svårare rent mekaniskt, sen tillkommer trafiken och ansvar. Därför är det 18 år för att få B-körkort och 15 för traktor.

Alltså - det är lättare att köra traktor än bil. Helt rätt ELN.
ELN
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by ELN »

Jajaja, jag vet jag har kört bådadera. Men en rättelse där Traktor är normalt 16 år på, men om man har ett speciellt tillstånd för att man t.ex. bor på gård så är det 15 år som gäller Image
hakan
Obotlig alkoholist

Erik och pappa

Post by hakan »

Precis, 15 år som lägst. Hur man nu kan spåra ur från Eriks musiksmak till traktorkörning?! Image
ELN
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by ELN »

ALLA trådar här på meduzaland gör det, t.ex så blev ju en tråd om 80-talet, en diskussion pm äppelmos Image
E-M
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by E-M »

Jo nyare traktorer är i regel lättare att köra. Jag menar bara att t.ex. växlandet inte fungerar riktigt likadant som på en bil. Men visst om man inte kan lära sig köra traktor så ska man nog inte köra bil heller. Det är jag med på.

Var ju en serie om det kom jag ihåg - folk som verkligen inte kunde lära sig köra bil. De hade tagit mängder med körlektioner m.m. men kuggade varenda gång. Har för mig att det gick på SVT 1.
E-M
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by E-M »

Finns faktiskt anledning till att det spåra ur. Det började med att Erik sa att han fick sitta i Errols knä och köra. Då började errrol yra om att han också hade kört bil, men så rättade han sig själv och sa att det var traktor. På den vägen började urspårningen Image
E-M
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by E-M »

on 10/17/2008 at 16:51:03, Guitar Johnny wrote:Menar du "Sveriges värsta förare"? Jag tror att det hette så, det gick på fyran för 4-5 år sedan.

Sedan kom det en massa uppföljare vill jag minnas,
"Sveriges värsta kockar" etc. [/quote]

Nej jag tänkte på en annan serie. Fast nu när jag tänker efter var det nog bara ett program. Gick i alla fall på SVT.

Det som var det värsta i "Sveriges värsta förare" var att dem hade ju körkort Image Hur nu vissa av dem lyckades ta det är en gåta.
ELN
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by ELN »

Jo nyare traktorer är i regel lättare att köra. Jag menar bara att t.ex. växlandet inte fungerar riktigt likadant som på en bil. Men visst om man inte kan lära sig köra traktor så ska man nog inte köra bil heller. Det är jag med på.
När du snackar nyare traktorer så är det enda som skiljer sig i växlingen så är det väll hög å låg, men med det vridmomentet som finns i traktorer så behöver man ju i de flesta fall bara högsta växeln om man ska köra ungeför som man gör med bil.
Finns faktiskt anledning till att det spåra ur. Det började med att Erik sa att han fick sitta i Errols knä och köra. Då började errrol yra om att han också hade kört bil, men så rättade han sig själv och sa att det var traktor. På den vägen började urspårningen Image
Jag vet att det alltid finns en anledning Image Ett annat exempel är ju att jag använde ordspråket "Som grädde på moset" såm då urartade till att vi diskuterade äppelmosets användningsområden Image Image
E-M
Levertransplanterad

Erik och pappa

Post by E-M »

on 10/19/2008 at 23:54:21, ELN wrote:När du snackar nyare traktorer så är det enda som skiljer sig i växlingen så är det väll hög å låg, men med det vridmomentet som finns i traktorer så behöver man ju i de flesta fall bara högsta växeln om man ska köra ungeför som man gör med bil.
[/quote]

Jo var hög- lågväxel jag tänkte på. Man sitter ju även inte och växlar hela tiden som på en bil. Kör man t.ex. på en åker och plöjer, gödslar eller vad det nu må vara kör man ju oftast på en och samma växel. Man måste ju även stå stilla när man skiftar mellan hög- och lågväxel.

På vissa äldre traktorer finns det ju även endast handgas vilket också är en skillnad.

Farsan försöker få sålt en gammal Fordson Major. Många som har varit och kollat men ingen hör av sig igen Image
Last edited by E-M on 20 Oct 2008, 00:57, edited 1 time in total.
Post Reply