Nu är biljetterna släppta

Allmän diskussion om Eddie Meduza
uy
Levertransplanterad

Post by uy »

Du får gärna scanna det, så man kan se bilden också Image
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

on 01/20/2010 at 01:43:26, Overkill wrote:E-M:

Jag fick både festival-passet & biljetten i handen direkt eftersom jag köpte över disk. Vet inte riktigt hur det fungerar när man köper online.
Jag slapp förresten den där "hanteringsavgiften" på 15 bananer, den tillkommer bara online verkar det som. Image
Det står förresten på passet att man ska registera det på en hemsida, men det står ej om man måste göra det eller om det är frivilligt...lite förvirrande. Sen fick jag en vit lapp man ska fylla (namn & mailadress är obligatoriska, men ej adress) i som också ska visas upp vid inträde. Ännu mer förvirrande Image [/quote]

Okej men då får man det troligtvis när man hämtar biljetten. Anledningen till att jag undrar beror på att det står flera gånger, väldigt tydligt, att man MÅSTE ha med sig sitt festivalpass. Men jag kunde inte se någonstans HUR/VART man får det. Lite dålig info enligt mig, i alla fall när de påtalar hur viktigt det är med passet. Fast de kanske tycker dem att det är så självklart att man får det när man hämtar biljetten...
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Jo det hela verkar lite flummigt arrangerat, helt klart.

Jag har försökt skanna det som står i programmet om filmen, men skannern jag använder mig av vill inte alls och strejkar. Jag återkommer om det skulle fungera ändå senare, annars kan ju nån annan göra det kanske. Programmen får man gratis på festivalen och det som står om Eddie och filmen står på sidan 69.
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Overkill:

Jag var och hämtade ut biljetten igår, fick även festivalpasset då. Det ordnade sig med andra ord Image
Långis

Post by Långis »

...och nu vara alla biljetter slutsålda. Snart bär det av till Göteborrrrg för min del.
Last edited by Långis on 02 Feb 2010, 19:01, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

E-M, festivalpasset är det den vita lappen som man ska fylla i ? vilken dag ska du se filmen förresten?
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

Overkill:

Nja, jag fick en biljett och en lapp som ser ut precis som biljetten där det står "FESTIVALPASS" finns dessutom ett namnfält (NAMN) på festivalpasset. Hämtade ut min biljett på Roy (Royale). Frågade för säkerhetskull "Är det här allt jag behöver?" och fick svaret "Ja". Så jag hoppas att allt är i sin ordning

Jag ska se den imorgon, 03 februari kl. 20:00.

Edit:

Däremot så fick jag fylla i något på nätet när jag köpte biljetten. Kanske var det du gjorde på en vit lapp?
Last edited by E-M on 03 Feb 2010, 00:58, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Ok. Vid en närmare koll så verkar det stämma som du säger. Det var jag som hade rört till det lite.

Men denna mystiska vita lappen däremot vet jag inte riktigt vad det är. Den kanske motsvarar det som du fick fylla i på nätet. Den "måste" i alla fall fyllas i sa de när jag köpte biljetten, däremot är inte alla fält obligatoriska. Det kanske inte var så komplicerat ändå, men jag fick det löst förklarat då jag köpte biljetten och de förklarade inte riktigt vad som var vad osv.

Om vi hade tänkt gå på samma föreställning hade vi kunnat heja på varandra Image

Kul att så mycket biljetter sålts! Eddie är onekligen stor i folkmun Image
Men jag tror ärligt talat inte att alla som går är bokstavs-troende Eddie-fanatiker. Den delen är nog ganska liten (förhållandevis). Det är antagligen många som ser många filmer på festivalen som ser den som en i mängden av alla rullar de ser. Festivalpasset kostar ju inte så mycket om man har pass/biljett till hela festivalen. Det blir med andra ord blligt per film om man ser många filmer. Men det är förstås intressant att så många valt Eddie av en eller annan anledning (ibland kanske istället för nån annan film). Som jag tolkat det är det svårt att hinna med att se alla filmer även om man har pass till hela klabbet, så att de väljer just Eddie av det totala utbudet är förstås både intressant och roligt. Det kan ju dels vara folk som är lite småintresserade av Eddie som, på ett eller annat sätt, men också nötter som inte gillar han alls och vill få sina fördomar bekräftade - eller kanske avlivade. Eller dom som är totalt oinsatta utan åsikt och som vill fylla ut och utnyttja sitt pass när de ändå har möjligheten. Hur som helst, att såpass många vill se rullen kan totalt sett bara ses som positivt Image

och apprpå ämnet dokumentärer, så visades faktist även Bodil Furus dokumentär då den kom (samma år som Errol gick bort om jag minns rätt, 2002). Undra hur många som såg den då? Image Detta fick man förstås reda på långt i efterhand så jag kunde aldrig se den, läste först nått år senare eller när det var att den hade visats. Den var ju f.ö. inte heller lika välgjord, omfattande, väldigt kort (21 min) osv. Men den var väl också gjord som ett slags examensprov i skolan de gick, och det var väl skolan som bekostade den. Så man kan väl inte begära så mycket när de har små resurser och begränsad tid att jobba med. Men jag tyckte den var helt Ok med tanke på vad de hade haft att jobba med, och innehållet i sig var det ju inga stora fel på. Men de kunde ju gjort lite reklam för den iaf inför visningen på festivalen. Den släpptes aldrig heller officellt på DVD, jag vet inte ens om de ansvariga försökte få nått bolag att släppa den. TV-visning har jag för mig jag läste att de försökte få till, men alla kanaler nobbade. och man ju anta att vissa scener med Errol bidrog till detta. Jag syftar på de scener från hans egna filmer där han bl.a pissar i en kastrull, det är delvis förståeligt ur tv-bolagens synpunkt och ger dessutom en lite konstig bild av eddie (även om den också delvis var sann). Dessutom hade väl säkert alla de som inte gillade eddie fått mera vatten på sin kvarn och sina "fördomar" om eddie bekräftade om att eddie var en patetisk försupen bondläpp som bara sjöng om könsorgan osv.
Last edited by overkill on 03 Feb 2010, 03:29, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist

Post by hakan »

E-M:

"Alla platser utsålda" innebär (tyvärr) inte att det inte finns platser kvar.

Göteborgs filmfestival är ett organisatoriskt kaos och reglerna är som hämtade ur Noslack-Journalen.

En god vän till mig som jobbar heltid som maskinist, säger att på varje festivalfilm är det reserverat ett visst antal platser för "vip-gäster", och "filmfolk". Det innebär mao att det blir färre Eddie-fans som får se filmen. Som eddie själv hade sagt: Jääävvla idioterrrrr.
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

on 02/03/2010 at 10:05:15, Hakan wrote:E-M:

"Alla platser utsålda" innebär (tyvärr) inte att det inte finns platser kvar.

Göteborgs filmfestival är ett organisatoriskt kaos och reglerna är som hämtade ur Noslack-Journalen.

En god vän till mig som jobbar heltid som maskinist, säger att på varje festivalfilm är det reserverat ett visst antal platser för "vip-gäster", och "filmfolk". Det innebär mao att det blir färre Eddie-fans som får se filmen. Som eddie själv hade sagt: Jääävvla idioterrrrr. [/quote]

Var inte det där en kommentar till Långis eller Överdödarens inlägg. Tror inte jag har skrivit det någonstans Image

Hur som helst så tycker jag nästan det är bäst om FÅ Eddie-fans ser den. Det är bättre att folk som inte känner till Eddie eller folk som har helt fel bild av honom ser den. Om filmen nu är vad jag förväntar mig - en upprättelse med fokus på geniet Eddie!
Last edited by E-M on 03 Feb 2010, 14:44, edited 1 time in total.
Javlar
Helgfyllo

Post by Javlar »

on 02/03/2010 at 00:56:55, E-M wrote:Overkill:

Nja, jag fick en biljett och en lapp som ser ut precis som biljetten där det står "FESTIVALPASS" finns dessutom ett namnfält (NAMN) på festivalpasset. Hämtade ut min biljett på Roy (Royale). Frågade för säkerhetskull "Är det här allt jag behöver?" och fick svaret "Ja". Så jag hoppas att allt är i sin ordning

Jag ska se den imorgon, 03 februari kl. 20:00.

Edit:

Däremot så fick jag fylla i något på nätet när jag köpte biljetten. Kanske var det du gjorde på en vit lapp? [/quote]

Vad var det? Gjorde du det på plats?
E-M
Levertransplanterad

Post by E-M »

on 02/03/2010 at 19:36:06, Javlar wrote:Vad var det? Gjorde du det på plats? [/quote]

Nej det gjorde jag när jag köpte biljetten över nätet. Det var något med att man skulle registrera sig för att bli "fullvärdig" medlem. Här är en länk: http://medlem.filmfestival.org/www/default.asp
Last edited by E-M on 04 Feb 2010, 00:47, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist

Post by hakan »

on 02/03/2010 at 14:40:28, E-M wrote:Var inte det där en kommentar till Långis eller Överdödarens inlägg. Tror inte jag har skrivit det någonstans Image

Hur som helst så tycker jag nästan det är bäst om FÅ Eddie-fans ser den. Det är bättre att folk som inte känner till Eddie eller folk som har helt fel bild av honom ser den. Om filmen nu är vad jag förväntar mig - en upprättelse med fokus på geniet Eddie! [/quote]

I så fall är BIO helt fel forum. Man går i regel inte på en biofilm som man är ointresserad av. TV är ett bättre media och har genomslagskraft på människor som normalt inte hade gått och sett filmen på bio.
Javlar
Helgfyllo

Post by Javlar »

on 02/04/2010 at 00:47:27, E-M wrote:Nej det gjorde jag när jag köpte biljetten över nätet. Det var något med att man skulle registrera sig för att bli "fullvärdig" medlem. Här är en länk: http://medlem.filmfestival.org/www/default.asp [/quote]

Ah, självklart. Trodde du menade att du fick göra det när du var och hämtade ut biljetten.

God morgon... Image
overkill
Levertransplanterad

Post by overkill »

Jaha, då har men sett rullen på bio idag. och höjdpunkten var givetvis att få se mitt eget namn i eftertexterna i tacklistan, rättstavat & allt (det är inte alla som lyckas stava det korrekt Image)
Nej, skämt åt sido. För den oinvigde kan jag nämna att jag bidrog på ett litet hörn. Jag lånade ut ett gäng dansbandsskivor där Errols låtar förekommer till dem som de rippade och skannade omslagen. och del av det användes i filmen, bl.a Beatmakers - Så bjud upp till nästa dans, både omslaget till singeln och låten i sig.

Jag tycker dokumentären var riktigt bra på det stora hela och att de fick med det mesta man kunde vänta sig. Väldigt mycket intervjuver med nästan alla man kan tänka sig som kände Errol på ett eller annat sätt. Eller alla och alla, men väldigt mycket folk var det. En av hans gamla lärare, Janne Lindén (från Lester C Garreth), Leila, Thomat Witt & John Norum, Bävern, Patrik Tibell osv osv.

Jag får låta intrycken sjunka in lite, men jag diggade det som sagt. Bra upplägg och massa filmklipp man aldrig sett förut. En del outgivna låtar spelades också. Jag snackade lite med upphovsmännen efteråt, och enligt dem hade Errol filmat sig själv och sin omgivning i princip hela sitt vuxna liv. Jag skojade med dem och sa att han måste ha lagt en förmögenhet på video-band och inspelningsutrustning Image med tanke på att det verkar finnas precis hur mycket som helst filmat. Dels rent privata grejer, men även massa sketcher i sil med det som han släppte på sina egna flmer. Det som finns där verkar bara vara toppen på ett isberg. Att det finns mycket outgiven musik liggandes visste man ju sen gammalt, men att det också verkar finnas lika mycket flmat som ej getts ut visste jag inte, i alla fall inte såna mängder som det faktiskt tycks finnas. Verkar som att han filmat mer eller mindre hela tiden från åtminstonde då han flyttade till kåken i småland och kanske en del före det också. Han hade ju förmodligen lätt kunnat göra 3-4 filmer till med sketcher och live-material.
Detta fick mig osökt att tänka på en scen i Legal Video Bootleg (eller om det möjligen är på Privat Pirat eller Nya Tider det finns): i en sekvens där han avslutar bandet sitter han i ett rum som ser ut som lite av ett klipp-rum med filmapparatur och på väggarna vill jag minnas att det är hyllor med filmer/band. Det var antagligen där han förvarade det han filmat och även kanske även där han klippte ihop och redigerade filmerna som han gav ut.

Sedan får jag väl säga att man fått en ännu något djupare insyn på hur Errol var som person. Inget illa menat, men han verkade ju utan att överdriva vara en väldigt speciell och bitvis förvirrad (?) man med kraftiga humörsvängningar. Men samtidigt väldigt jordnära, smart, snäll och framförallt ett fullkomligt genialsikt geni. Han var nog inte helt lätt att ha att göra med alla gånger gissar jag.
Lite tråkigt dock att Hanne, Errols sambo under ca 15 år, fortfarande i princip inte hade något positivt att säga. I radiodokumentären Mera Brännvin var det samma visa, bara det negativa och Errls dåliga sidor kom fram och i princip inget positivt. Jag tvivlar inte alls på sanningshalten i det som sägs, tvärtom så tror jag att det stämmer alltihop, men hon borde ju ha nått bra att säga om Errol också. De var ju ändå ihop i 15 år och fick ett barn ihop. Om det bara hade varit fylleri och annat elände så borde hon väl lämnat karln redan efter några år. Men det är tydligen det negativa hon minns mest och väljer att lyfta fram. Image
Lite trist också att se Anders Norstedt, alltså Eddie´s son. Inget ont om honom, men han verkade vara rätt nergången, satt och darrade och med ett glas whisky framför sig (ni kan nog räkna ut resten själva). Däremot hade han mycket roligt och intressant att berätta om Errol.

Ja vad mer ska man säga... se filmen er jävlar! det ska ju komma med massa bonus-material också på dvd-utgåvan. Det kommer säkert att smaka fågel. Image
Filmakarna snackade förresten om att de jobbade på att försöka få ut rullen till andra biografer också. Inget var klart ännu, men med lite tur kanske den dyker upp på en biograf nära dig. Image
Last edited by overkill on 05 Feb 2010, 21:47, edited 1 time in total.
Post Reply