THAILAND!!!!!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/09/2008 at 13:02:07, Hakan wrote:Vad nu detta har med Thailand att göra?

1. Betyg från 1 klass, varför? Då kan man lika gärna ha betyg från förskolan, dagis, hela livet. Ungarna måste ju förstå värdet av ett betyg, och det måste ge en konsekvens; bra betyg - fördel, lågt betyg - nackdel. I mitt tycke olämpligt för en 7-åring, men lämpligt för en 13-åring. Konsekvens kan föräldrarna införa utan betyg.

2. Ordningsbetyg är kalas, precis som i lumpen.
3. Mobilförbud är bra. Men Skolplikt ska fan vara skolplikt, vad ska det bli av de "omöjliga" ungarna annars? Langare, kåkfarare? Vad kostar det samhället? Mot en mindre peng, kan de få specialundervisning och KANSKE hamna på rätt köl, det är värt försöket mångdubbelt för samhället! Skoluniform låter som Mao.

4. Familjen är viktig, men inte på bekostnad av bråk, tjafs, dålig stämning, osv. Funkar man inte ihop så ska man bo isär, man kan fortfarande ta sitt föräldraansvar.

5. Dalta är väl ett subjektivt begrepp här, jag tycker att man kan skämma bort sina barn med kärlek, icke att förväxlas med prylar eller ge barnet allt det pekar på.
[/quote]

Nej, Thailandskopplingen kan ju synas vara något luddig. Men varför skall just den här tråden hålla sej till ämnet, det har ju aldrig förr hänt på Meduzaland att en tråd konsekvent handlat om samma sak mer än 5 inlägg.

Över till dina svar.
1.Betyg från 1:a klass därför att barn älskar att bli bedömda och bedömningar oc betyg följer en genom hela livet, lika bra alltså att köra igång direkt.

3.Man kan säkert ordna alternativ utbildning för de elever som inte kan vara i en normal skola, hur man fixar det är egentligen ointressant så länge man får bort dessa elever från den vanliga skolan så att de inte kan förstöra för det stora flertalet.
Det får dock naturligtvis inte kosta mer än den vanliga utbildningen, vi måste få bort filosofin att i Sverige skall man bara få pengar och resurser om man inte sköter sej. Det är helt fel signal att ge till barn.
Skoluniform skulle göra det enklare för föräldrar med svag ekonomi och minska märkeshets och mobbing. Naturligtvis skulle det inte ta bort all mobbing men just den mibbing som kommer av att vissa inte har råd med "rätt" märken borde minska.

4.Ett faktum är att över hälften av de barn som ringer till BRIS gör det pga att de mår dåligt efter en skilsmässa, jag säjer inte att det skall vara förbjudet att skilja sej men man kan fan i mej kämpa mer än vad många gör idag.

5. Jag håller med, så länge man inte förväxlar kärlek med att bli sk. curlingförälder. Barn , liksom alla andra, behöver krav och utmaningar för att växa.
Last edited by ozzman on 09 Feb 2008, 18:23, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Josey:
Säkert ordna med annan skola? Du skrev ju att de skulle skickas hem?

Jag tycker inte att man kan jämställa betyg man får i skolan - vilket är en bedömning från varje enskild lärare i högstadie/gymnasium, och därför i någon mån mer rättvis - med omdömen/bedömning. Jag menar, hamnar man på kant med sin enda lärare, så riskerar man att få dåliga betyg hela låg- och mellanstadiet? Har lärarna kompetens att skilja mellan betyg i olika stadier av barnets utveckling? osv.

Barn älskar att bli BERÖMDA, alltså att få beröm, inte bli bedömda. Vill de bli bedömda så är den ursprungliga drivkraften bakom, att få beröm. Ett barn har svårt att ta till sig kritik, särskilt om den är okonstruktiv. Vad lär man barnen då, om de inte kan hantera det? Fuck that, de ungarna kan dö, de har taskig uppfostran?

Vad gäller uniform och "rätt" märken på kläder, så är det oväsentligt. Du kan ha chokaste stylish wear, och ändå bli utmobbad som en töntjävel. Det handlar om annat än kläder och yttre attribut, det borde du veta.
Last edited by hakan on 09 Feb 2008, 18:38, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by wiking »

on 02/09/2008 at 18:09:09, Hakan wrote:Förstår att du har Hitlerjugend som ideal, Wiking Image

Men ärligt talat - vi hade M90 uniform i lumpen och visst förekom det mycket mobbing ändå, så där snackar du i nattmössan. [/quote]
Inte alls. Idag så är det många som blir mobbade på grund av att dom har fel märke på sina kläder, och märkes och mode hysterin blir bara värre och värre.
Inget fel alls med skoluniform.
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

Det jag menade med att det säkert går att ordna någon annan form av sysselsättning för elever som inte kan sköta sej i skolan, om det sedan är i form av utbildning, hemskickning eller något annat är ointressant för mej. Vi får vår beskärda del av pararsiter ändå.

När det gäller kläder så vet jag inte var du bor men häromkring är det inte ovanligt att se en 5-åring i Goose-jacka, North face mössa, Acne jeans och rockportskor t.ex.
Därifrån blir det bara värre.
Sådana race kan inte alla föräldrar vara med i och när då dessa föräldrar köper kläder på H&M och liknande så kan det vara en bidragande faktor till mobbing.
Dessutom är det tydligen så, har jag läst, att personer som har enhetlig klädsel får en större känsla av grupptillhörighet och samhörighet.

Vem har sagt att betygen måste se lika ut i 1:a klass som i 9:e klass?
Om betyg på lågstadiet bäst görs genom en skala bestående av bra, mycket bra och utmärkt så får det vara så. Det handlar ändå i den åldern om att vänja sej vid krav och utmaningar så att det inte kommer som en chock i 8:an, vilket det gör idag.
hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Det jag menade med att det säkert går att ordna någon annan form av sysselsättning för elever som inte kan sköta sej i skolan, om det sedan är i form av utbildning, hemskickning eller något annat är ointressant för mej.
Det är ju just det, att det är ointressant för dig.

Nu är det omdömen, du pratar om, och inte betyg. Omdömen är helt okej, alltså bra/mkt bra/utmärkt. Betyg, det är något helt annat.

Jag bor i Göteborg, och här har vi också kläder på oss precis som i Sthlm Image och visst har många Goose-jacka, osv. Men det är inte därför de inte blir mobbade! Om en unge som är tillräckligt Alpha blir mobbad för sina HM-kläder så är jag säker på att han kan svara tillbaka.

Om du och Wiking lever i villfarelsen att det blir mindre mobbing pga. skoluniform, så är ni helt fel ute. Det blir mindre mobbing PGA. KLÄDER, men det jämnas ut med annan typ av mobbing, alltså den totala mobbingen blir inte mindre.

Slöja, ögonfärg, hår, storlek på öron, korthet, långhet, etnisk tillhörighet, ursprung, musiksmak, åsikter, vill ni ta bort det också? Du hör ju själv.

Sen kan man tycka att klädindustrin är skev, men om man tror att man kan lösa det problemet genom skoluniform, så gör man det lite för enkelt för sig.

Finns det samhörighet från början, så kan den säkert förstärkas av en uniform, men som det är idag - där det helt saknas samhörighet - då kan man inte forcera fram det med enhetlig klädsel.

Ni är mycket för quick-fix va? Image
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/09/2008 at 19:16:27, Hakan wrote:Ni är mycket för quick-fix va? Image [/quote]

Hellre quick fix än som nu, över 40 år av no-fix.

rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

Inget blir nog sämre av uniform i alla fall,så mycket är nog sant. Att det finns nåt som förenar måste ju vara bättre än inget alls,eller hur?
hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Inget blir nog sämre av uniform i alla fall,så mycket är nog sant. Att det finns nåt som förenar måste ju vara bättre än inget alls,eller hur?
Som jag ser det, så är det annat som borde förena än skoluniformen, och alltså det man borde jobba för.

Jag kan tänka mig flera saker som blir sämre pga. skoluniform. En del av de individuella attributen försvinner, man kan inte klä "upp" eller "ner" sig beroende på tillfälle. Musikstil och klädtillhörighet går ofta ihop, Rex tänk dig själv om du inte hade fått ha Eddie-tröjan på dig i skolan, vilken traumatiserad unge du hade blivit! Image

hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Hellre quick fix än som nu, över 40 år av no-fix.
Jag kom på en bra idé Josey! Man inför blå skoluniform för alla vars föräldrar har över 500 Kkr i årsinkomst och röd uniform för fattiglapparna! Så kan man enkelt se skillnad, vilka som blir bra människor och vilka som ska "skickas hem" Image
rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

on 02/09/2008 at 19:43:58, Hakan wrote:Som jag ser det, så är det annat som borde förena än skoluniformen, och alltså det man borde jobba för.

[/quote]

Mmm,absolut,en befolkning som känner etnisk samhörighet kanske? Men nu kommer inte det att bli verklighet något mer tyvärr.....Tage Erlander hade rätt när han sa " Sverige är lyckligt lottat,för vår befolkning är homogen"

Men i brist på bättre så tycker jag i alla fall att uniform är en god ide. Att jag ville ha Eddietröja hör inte hit,jag var bara en valp som inte begrep det vettiga i skoluniform då Image

hakan
Obotlig alkoholist

THAILAND!!!!!

Post by hakan »

Mmm,absolut,en befolkning som känner etnisk samhörighet kanske? Men nu kommer inte det att bli verklighet något mer tyvärr.....Tage Erlander hade rätt när han sa " Sverige är lyckligt lottat,för vår befolkning är homogen"
Ja precis! Etnisk samhörighet. Det får man inte av 3-5 år på en flyktingförläggning. Hela invandringspolitiken är åt helvete pga. sossarnas oförmåga att hantera situationen.

Ett krig kanske är lösningen, det brukar ju få folk att hålla ihop bättre, kolla på Norge! Jag röstar för krig, då får ju alla uniform också!
rex
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by rex »

on 02/09/2008 at 19:57:17, Hakan wrote:Ja precis! Etnisk samhörighet. Det får man inte av 3-5 år på en flyktingförläggning. Hela invandringspolitiken är åt helvete pga. sossarnas oförmåga att hantera situationen.

Ett krig kanske är lösningen, det brukar ju få folk att hålla ihop bättre, kolla på Norge! Jag röstar för krig, då får ju alla uniform också! [/quote]

Bra ide,två flugor i en smäll Image
Långis

THAILAND!!!!!

Post by Långis »

Krig och uniform? Ja, men då tycker jag att vi klubbar det! Image

on 02/09/2008 at 18:17:43, Josey Wales wrote:1.Betyg från 1:a klass därför att barn älskar att bli bedömda och bedömningar oc betyg följer en genom hela livet, lika bra alltså att köra igång direkt. [/quote]

Vad i herrans namn har du fått det ifrån? Är det nåt som ger ett barn dåligt självförtroende så är är det betyg i den form du förespråkar.
Jag kan gå tillbaka till mig själv och min skolgång.
En lärare hade vett att totalsåga en uppsats jag skrev i fjärde klass vilket resulterade i att jag inte ville skriva något mer. Barn är känsliga och ska inte få andra omdömen än "bra".
Konstruktiv kritik är en annan sak, men den får eleverna redan, det behövs inga betyg för det.
Last edited by Långis on 09 Feb 2008, 20:30, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/09/2008 at 19:52:02, Hakan wrote:Jag kom på en bra idé Josey! Man inför blå skoluniform för alla vars föräldrar har över 500 Kkr i årsinkomst och röd uniform för fattiglapparna! Så kan man enkelt se skillnad, vilka som blir bra människor och vilka som ska "skickas hem" Image [/quote]

?

Nu förstår jag inte vad du menar, om det nu inte är så att du ser att det finns något samband mellan föräldrarnas inkomst och hur barnen sköter sej i skolan.
Var har du fått något sådant ifrån för det märkte jag aldrig av under min skoltidImage
ozzman
Levertransplanterad

THAILAND!!!!!

Post by ozzman »

on 02/09/2008 at 20:05:12, Långpanna wrote:Krig och uniform? Ja, men då tycker jag att vi klubbar det! Image

Vad i herrans namn har du fått det ifrån? Är det nåt som ger ett barn dåligt självförtroende så är är det betyg i den form du förespråkar.
Jag kan gå tillbaka till mig själv och min skolgång.
En lärare hade vett att totalsåga en uppsats jag skrev i fjärde klass vilket resulterade i att jag inte ville skriva något mer. Barn är känsliga och ska inte få andra omdömen än "bra".
Konstruktiv kritik är en annan sak, men den får eleverna redan, det behövs inga betyg för det. [/quote]

Jag har inte skrivit hur jag vill att betygen skall utformas, läs vad jag skriver och inte vad du tror att jag skriver.
Dessutom nämnde jag i ett senare inlägg att man kunde använda sej av skalan bra, mycket bra och utmärkt som ett exempel på hur betyg kunde utformas i lågstadiet, det är vanan av betyg/omdömen/granskingar/kontroller som man behöver vänja sej vid, hur de är utformade i unga år kan alltid dikuteras.

När mina lärare sa att jag gjort något som inte var bra så ansträngde jag mej för att göra det bättre nästa gång, men jag kanske är konstig.
Post Reply