Ozzman:
Jämfört med att hyra sitt boende så tycker jag att man är en vinnare om man äger sitt hem, måhända genom banklån.
Som sagt, då äger du inte ditt hem, det gör banken och det kommer du aldrig ifrån. Skit i att betala av på lånen så får du se vad som händer.
Har du även tagit ditt lån på så lång tid som är poppis idag så kommer ditt hem aldrig att bli ditt heller.
har man inte råd med villa om man är arbetslös så har man inte råd med lägenhet heller.
Jag har jobb och jag har inte råd med villa. Visst, jag skulle kunna bo i en villa om jag föredrog att låsa mig och låta halva lönen gå till lån och amorteringar men varför skulle jag vilja det? När man ligger på dödsbädden så är det inte alla år av boende som man kommer att minnas.
Jag bor i en billig hyresrätt, bättre och friare än så blir det inte.
Och va fan, bo i villakvarter som de Gamla Människorna... Va fan! Kom med något nytt! Ville du verkligen inget annat med ditt liv? Vad hände med drömmarna om ära, rikedom och berömmelse? Vad hände med pojken som ville flyga till månen och paddla uppför Amazonas?
där man är helt rättslös
Nej varför skulle jag vara det? Sköter man sig och inte anordnar träskodanser varenda natt så blir man inte vräkt.
Jag har t o m friheten att slippa klippa gräs, jag behöver inte slänga bort någon semester på att bila upp något garagegolv eller måla om huset. Sopnedkast har jag alldeles utanför dörren. Grannarna märker jag aldrig av, jag slipper t o m se dem för det mesta! Går något sönder så ringer jag vaktis och jag behöver garanterat aldrig klippa gräset eller byta takpannor under sommarkvällarna.
så är ett liv i ett friköpt boende betydligt närmare drömmarna än en hyresrätt i ett miljonprogramsområde.
Ja nu bor jag inte i något miljonprogramområde, de flesta lägenheter ligger inte ens i sådana områden. Men om man slapp packet, om det bara bodde skötsamt folk där så skulle det vara helt ok det också.
Jag hatar inte heller mitt jobb utan trivs bara bättre och bättre allt eftersom tiden går.
Du börjar verkligen bli gammal!

Själv så skulle jag helst vilja vara en luffare som bara fladdrade omkring lite här och där, doppar kuken en dag Hudiksvall, tar mig en fylla i Berlin, jobbar några veckor i Amsterdam som diskare, knullar en hemmafru i Odense så trumhinnorna spricker och liftar sedan vidare någonstans... Så skulle jag hellre vilja leva istället för det sövande och själadödande livet jag lever.
Fast jag vågar inget annat, men drömmarna finns där och det är de som håller mig ung i sinnet och det är tack vare dem som jag inte har givit upp helt ännu.
Men fan, leva samma liv som polarnas föräldrar gjorde när jag var tonåring - Nej tack! De jublade inte direkt av skratt, det såg man ju och jag förstod det inte då och jag förstår det inte nu varför detta liv skulle vara något att sträva efter?
Jag menar, vad är egentligen målet med ett sådant liv? Mitt mål är i alla fall en enkel och besvärsfri tillvaro där så få människor som möjligt kräver så lite som möjligt av mig. Jag vill ha kul! Jag vill leva! Jag vill inte ta ansvar, inte betala av på lån och inte lägga pengar på något som ändå bara består av tegel, trä och en strävan efter att passa in någonstans.