Detta evinnerliga jävla lyxgnällande

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

E-M wrote:Nu blir jag riktigt jävla förbannad! Detta är ju gnäll om något: "Måste frysa in bröd", "Kollar matpriserna", "Kan inte resa till Thailand ett stup i kvarten". Om de nu har det så "illa ställt" ska de väl ge fan i att åka ut och resa Image Spara pengarna istället!

Det värsta är att i artiklen står det "Familjen är van vid att leva snålt". Leva snålt? De har väl det hur bra som helst?

Det värsta är att kärringen säger: "Jag tror att vi står inför en ny 30-talskris". Jag skulle vilja sätta henne mitt i en riktigt kris så hon kanske börjar fatta hur bra hon har det. På 30-talet är jag säker på att folk inte gnällde över att de inte kunde resa till Thailand eller att de fick börja tänka på att inte slänga en massa mat. Det var något naturligt att inte leva över sina tillgångar och ta vara på vad man hade på den tiden.

Fyfan vilket gnäll!

dessutom så kunde barn väl sitta och leka med buntar med penga sedlar på typ 20-30 talet eller
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

on 12/14/2008 at 17:17:14, GammalHardrockare wrote:Rex:

Och jag vidhåller: Skulder och lån är sämre än att spara ihop till sitt boende. Det skulle jag ha gjort om jag hade haft de ambitionerna.
. [/quote]

Nu löjlar du dig bara,"ambitioner" man går ju knappast ut i livet med en klar bild över vad man skall göra i det eller hur? Inte du iaf och inte jag heller.

Det blir som det blir.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Naturligtvis inte, men de flesta har en grundplan. I den planen så brukar fast anställning, flickvän och eventuellt ungar finnas med.
Dessvärre hade jag ingen plan överhuvudtaget, bara fantastiska drömmar och fantasier.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Att spara ihop till sitt boende är väldigt få förunnat, men om man köper vettigt och binder lånen hyfsat så bor man i regel betydligt billigare i köpt boende än i motsvarande hyresrätt. Sedan slipper man ifrån mycket drägg om man köper sitt boende också.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

JW:
Att spara ihop till sitt boende är väldigt få förunnat
Varför skulle det vara det? Har man fast anställning och en vanlig medelsnittsinkomst så kan man lätt spara ihop en summa så att man kan köpa sitt boende kontant tjugo år senare.
Sedan slipper man ifrån mycket drägg om man köper sitt boende också.
Väljer man privata hyresvärdar som har bostäder i bra områden så slipper man packet. Det är allmännyttan och mindre nogräknade hyresvärdar som man ska undvika.
Min hyresvärd kräver t ex utdrag ur polisregistret och fast anställning. De har bara bostäder i de centrala delarna av Sveriges större städer och hyr garanterat inte ut till pack. Så billigt som jag bor nu skulle jag inte kunna bo även om jag hade köpt en likvärdig lägenhet kontant.
Exempel: Höghuset mitt emot mig, på samma gata är bostadsrätt. Där kostar en exakt likadan etta som jag har en halv miljon. Hyresavgiften är sedan på 2 500 kr. Jag har hyresrätt, hyran ligger på 2 400 kr och jag har inte behövt hosta upp en halv miljon, jag behöver inte reparera något själv och jag behöver inte vara rädd för att något ska paja, i så fall får jag nytt. Tvåorna i mitt hus har en hyra på 3 800 spänn, i huset mitt emot är priset nästan en miljon och hyresavgiften är ungefär samma som i mitt hus. Priset på treorna ska vi bara inte tala om!

Alltså, jag bor mitt i centrum i en stad med ca hundratusen invånare, jag har en hyra på 2 400 spänn. Det är vad jag har i bostadskostnad, plus elen som ligger på 500 spänn i kvartalet. Det är allt. Bättre och billigare än så kan man inte bo. Inga fyllon, inga knarkare, inga ensamstående white trashmorsor och inga araber eller somalier.
Ge mig en enda anledning till att jag skulle skuldsätta mig!
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Om du bara betalar 2400 i månaden kan jag bara säja grattis (om nu inte lägenheten är på 20 kvadrat), men jag hoppas att du inte tror att din hyra är representativ för de generella hyresnivåerna i Sverige.

Snitthyran i Stockholm är runt 1200 kr per kvm och år så för ett lika stort boende som vi har idag så skulle vi få betala 11000 i månaden. Vi betalar nu ungefär 60% av det.

Och det borde inte skilja så mycket mellan olika delar av landet då vi i Sverige har det vansinniga system som kallas bruksvärdeshyra.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

JW:

Min lägenhet är liten men inte på 20 kvm. Den är på 31 kvm och är nyrenoverad, har kokvrå som man kan vistas i och som är fullt utrustad med riktig spis, frys m.m. och har t o m balkong.
Och ja, jag har haft en jävla tur!
Flera av mina grannar har samma lägenheter men andrahandskontrakt och betalar mycket mer i hyra. Oavsett om jag kommer att flytta så behåller jag lägenheten och hyr ut den i andra hand. Då kan jag tjäna lite extrapengar.

Lite foton:
http://gehasfotoblogg.blogspot.com/2008 ... ckare.html
Last edited by gammalhardrockare on 15 Dec 2008, 17:54, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Din hyresvärd måste vara ett riktigt krossmongo. han borde i alla fall kunna få ut en 1000-lapp till i månaden för den där lägenheten.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

JW:

Det är Sveriges största, privata hyresvärd. De är jävligt bra. De är överlag rätt så billiga och håller sig nästan bara med lägenheter som ligger centralt.
Länk:
http://www.lundbergs.se/default.asp?id=1293
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Betalar du 2400:- för din skrubb?! Far och flyg åt helvete.....

Omräknat så skulle vår kåk kosta oss 11280 :- Image
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

on 12/15/2008 at 18:44:26, rex wrote:Betalar du 2400:- för din skrubb?! Far och flyg åt helvete.....

Omräknat så skulle vår kåk kosta oss 11280 :- Image [/quote]

Plus dubbelgaraget,det glömde jag,vad nu det kan kosta att hyra?
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

on 12/15/2008 at 18:46:30, rex wrote:Plus dubbelgaraget,det glömde jag,vad nu det kan kosta att hyra? [/quote]

Sedan har du ju tomten också.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Så sant,och tvättstuga I bostaden,inte i nån skum källare full av slödder.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

För att inte tala om hur mycket det är värt att slippa ha grannens golv som tak och vice versa.

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Varför i helvete skulle jag vilja ha någon jävla tomt och dubbelgarage?
Jag vill ha så enkel och okomplicerad fritid som möjligt, jag vill inte jobba och underhålla när jag slipper jobbet. Jag vill inte lägga min lön på räntor och underhållskostnader.
Och vilket slödder i tvättstugan? Här bor bara pensionärer och medelålders karriärpar utan ungar. De flesta har tvättmaskiner i sina lägenheter så jag har oftast tvättstugan för mig själv.
Post Reply