Lägenhet vs villa.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Som sagt, då äger du inte ditt hem, det gör banken och det kommer du aldrig ifrån. Skit i att betala av på lånen så får du se vad som händer.
Har du även tagit ditt lån på så lång tid som är poppis idag så kommer ditt hem aldrig att bli ditt heller.
Exakt likadant som en lägenhet, skit i att betala hyran så lär du inte heller bo kvar så länge. Skillnaden är att för varje månad som går så äger jag lite mer av min bostad medan du aldrig kommer att äga ens en skitig golvlist i din hyreslägenhet.
Jag har jobb och jag har inte råd med villa. Visst, jag skulle kunna bo i en villa om jag föredrog att låsa mig och låta halva lönen gå till lån och amorteringar men varför skulle jag vilja det? När man ligger på dödsbädden så är det inte alla år av boende som man kommer att minnas.
Jag bor i en billig hyresrätt, bättre och friare än så blir det inte.
Och va fan, bo i villakvarter som de Gamla Människorna... Va fan! Kom med något nytt! Ville du verkligen inget annat med ditt liv? Vad hände med drömmarna om ära, rikedom och berömmelse? Vad hände med pojken som ville flyga till månen och paddla uppför Amazonas?
I mina drömmar om rikedom så ingick inte en hyreslägenhet, det är ett som är säkert

Nej varför skulle jag vara det? Sköter man sig och inte anordnar träskodanser varenda natt så blir man inte vräkt.
Jag har t o m friheten att slippa klippa gräs, jag behöver inte slänga bort någon semester på att bila upp något garagegolv eller måla om huset. Sopnedkast har jag alldeles utanför dörren. Grannarna märker jag aldrig av, jag slipper t o m se dem för det mesta! Går något sönder så ringer jag vaktis och jag behöver garanterat aldrig klippa gräset eller byta takpannor under sommarkvällarna.
Med utlämnad menar jag att du inte själv kan styra t.ex. när värden bestämmer sej för att renovera och tokhöja hyran.
Påta på tomten är otroligt avslappnande och riktigt roligt, liksom att rusta upp huset och göra det finare tycker jag så den biten ser jag bara som ett plus

Ja nu bor jag inte i något miljonprogramområde, de flesta lägenheter ligger inte ens i sådana områden. Men om man slapp packet, om det bara bodde skötsamt folk där så skulle det vara helt ok det också.
Ytterligare en sak man är utlämnad till i hyreslägenhet, rätt som det är så kan tjackpelle flytta in i din trappuppgång, till villaområdet kommer han inte för han får inte lån på banken.
Du börjar verkligen bli gammal! Image
Själv så skulle jag helst vilja vara en luffare som bara fladdrade omkring lite här och där, doppar kuken en dag Hudiksvall, tar mig en fylla i Berlin, jobbar några veckor i Amsterdam som diskare, knullar en hemmafru i Odense så trumhinnorna spricker och liftar sedan vidare någonstans... Så skulle jag hellre vilja leva istället för det sövande och själadödande livet jag lever.
Fast jag vågar inget annat, men drömmarna finns där och det är de som håller mig ung i sinnet och det är tack vare dem som jag inte har givit upp helt ännu.

Men fan, leva samma liv som polarnas föräldrar gjorde när jag var tonåring - Nej tack! De jublade inte direkt av skratt, det såg man ju och jag förstod det inte då och jag förstår det inte nu varför detta liv skulle vara något att sträva efter?
Jag menar, vad är egentligen målet med ett sådant liv? Mitt mål är i alla fall en enkel och besvärsfri tillvaro där så få människor som möjligt kräver så lite som möjligt av mig. Jag vill ha kul! Jag vill leva! Jag vill inte ta ansvar, inte betala av på lån och inte lägga pengar på något som ändå bara består av tegel, trä och en strävan efter att passa in någonstans.
Däri ligger nog skillnaden mellan dej och mej i synen på att äga respektive hyra sitt boende.
Jag ser faktiskt fram mot att säkra mitt jobb och allteftersom åren går få en bättre och bättre ekonomi så att jag kan ta en tidig pension och spela golf och åka båt, varefter jag kommer hem till mitt eget ägandes hus, läser en god bok och tar en grogg på verandan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Ytterligare en sak man är utlämnad till i hyreslägenhet, rätt som det är så kan tjackpelle flytta in i din trappuppgång,
He! He! Inte en chans med min hyresvärd. Jag hyr utav ett privat hyresbolag och här är det utdrag ur polisregister och skuldregister m.m. som gäller innan man ens får ställa sig i kö.
Ett kommunalt bolag däremot skulle jag aldrig våga hyra utav. De ser ju för fan t o m socialbidrag som säkra pengar!

Svarar på resten i morgon! Då ska du få pisk! Nu börjar The Wedding singer på Trean. Den filmen tänker du väl inte missa?
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

Ja vet egentligen inte om det här är så mycket till debatt. Vi tycker helt enkelt olika.
Jag tycker om att äga mina saker, du tycker om att hyra dina saker.
Jag vill ha en tomt, det vill inte du.
Jag vill kunna bestämma själv när jag skall rusta, det vill inte du.
Jag vill inte bli störd av grannars oväsen och andras spolande i toaletter, det vill du.
Jag vill inte ha ett gemensamt trapphus, det vill du.
Jag står hellre i beroendeställning till en bank än en hyresvärd, det gör inte du.
Jag vill sköta om mitt hem själv, det vill inte du.

Det är väl ungefär där vi står och fan vet om vi kommer längre.

Men om du känner för det så dräm till, ge mej dina bästa argument för att genomleva livet i en hyresrätt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Ozzman:
Jag tycker om att äga mina saker, du tycker om att hyra dina saker.
Nej för fan! Jag älskar ägande! Därför är jag samlare av både prylar och inte minst pengar!
Därför vill jag lägga så lite som möjligt på hyror, villalån och annan skit.
Jag vill ha en tomt, det vill inte du.
Nä, vad i himmelens namn ska man med en sådan till? Vad ska man göra där?
Jag vill kunna bestämma själv när jag skall rusta, det vill inte du.
Jag vill överhuvudtaget inte rusta!
Jag vill inte ha ett gemensamt trapphus, det vill du.
Jag skiter i vilket, jag gillar däremot hiss och att slippa gå i traller.
Jag står hellre i beroendeställning till en bank än en hyresvärd, det gör inte du.
Jag står inte i beroendeställning till någon, jag kan säga upp min lägenhet när som helst och efter tre månader är jag helt fri. Du måste hitta köpare och hålla tummarna för att inte pris och värde ska gå ned, räntor upp osv.
Jag vill sköta om mitt hem själv, det vill inte du.
Nä, det räcker med att städa varje torsdag, handla möbler osv.

För övrigt: Visst var filmen bra igår?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Aningen uttjatat ämne detta.....klart man bor i villa om man kan?! Allt annat är White Trash...
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:

Så du köper alltså villa, skuldsätter dig, drar på dig en jävla massa jobb och lever gubbliv bara för att andra inte ska tro att du är White Trash?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Det handlar inte om vad andra tycker,det är hard facts.....
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:

Gör det?
Nej lille Rex, det är bara du som är livrädd för att inte passa in och därför har du anammat gubblivet.
När du dör, vad minns du då? Alla år som flöt ihop i något jävla hus? Alla år av amorteringar och ränteinbetalningar? Kommer du att tacka din lyckliga stjärna för att du var kvar på jobbet i hela ditt liv så att du kunde betala av på skiten eller kommer du att ångra dig?
Vad jag menar är detta: Vem tackar dig för att du upprepar dina förfäders tråkiga liv? Vems röst var det du hörde inom dig när du skrev på låneavtalen och bestämde dig för att du skulle gå kvar på ditt jobb för resten av livet?

Själv så lever jag också skittråkigt men jag erkänner det och jag har fortfarande drömmarna kvar, nej förresten! De är borta men jag har fortfarande lite hopp kvar i alla fall.
Kronblom och Malin bor i hus, det säger allt om det livet.
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Kronblom och Malin bor i hus, det säger allt om det livet.
Tja,det gör Läderlappen ochHugh Hefner också Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:

Japp! Men knappast belånade hus och de har inte heller en massa feta, tråkiga grannar och gatorna utanför fulla med deras fula ungar.

Hm... Undrar förresten varför nästa alla blir så tråkiga när de blir runt trettio år förresten? Då är det precis som om de börjar dö och ger upp. De sätter sig liksom ned på något vis och reser sig aldrig mer upp.
Beror det på att de snärjer in sig i en massa lån och skulder och att de inte ser någon väg ut? Eller beror det på att de börjar bli gamla och fula? Eller kanske på att de inser att det inte blir mer än så och att det faktiskt ÄR slut på sätt och vis? Krossade förhoppningar och framtidsplaner?
Eller beror det på något annat?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Jag kan nog inte riktigt se denna tristess hos folk som du beskriver,är du säker på att det inte är din egen livsleda som du projicerar på oss andra?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:

Visst har jag livsleda men om jag jämför mig med de flesta i vår ålder, inte alla men de flesta, så lever de ju ofattbart trislta gammelmansliv som får mitt liv att likna rena operetten.
Jag förstår helt enkelt inte varför vissa människor medvetet väljer att bli gamla?

Vafan, flera av mina jobbarpolare som är i samma ålder som du och jag käkar blodtrycksmedicin, stånkar när de reser sig upp, har skägg med grått stänk i, kallar gubbmagen för "Prippsmuskeln" (Ha! Ha! Skitkul... Den har vi väl aldrig hört förr?) och kallar sin flickvän för "kärringa". Naturligtvis skuldsatta upp över öronen.
Last edited by gammalhardrockare on 09 Jun 2005, 00:33, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Tror inte att det är medvetet,vem fasen "väljer" grått skägg och högt blodtryck?
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

rex wrote:Aningen uttjatat ämne detta.....klart man bor i villa om man kan?! Allt annat är White Trash...
Jag kan bara hålla med. I värsta fall eller om man är singel så kan en bostadsrätt kanske funka. Bor man dessutom på landet/mindre stad så är det ju billigare att köpa ett hus än att skaffa en lägenhet.
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Hm... Undrar förresten varför nästa alla blir så tråkiga när de blir runt trettio år förresten? Då är det precis som om de börjar dö och ger upp. De sätter sig liksom ned på något vis och reser sig aldrig mer upp.
Beror det på att de snärjer in sig i en massa lån och skulder och att de inte ser någon väg ut? Eller beror det på att de börjar bli gamla och fula? Eller kanske på att de inser att det inte blir mer än så och att det faktiskt ÄR slut på sätt och vis? Krossade förhoppningar och framtidsplaner?
Eller beror det på något annat?
Jag har väl som du säjer "satt mej ner".
Det beror i mitt fall helt enkelt på att jag inte har någon som helst lust längre att leva det liv jag levde när jag var 20, jag lever ett lugnare och stabilare liv nu och trivs bra med det.
Vad gäller mina drömmar och förhoppningar så har dom betydligt större möjlighet att förverkligas genom det liv jag lever nu jämfört med livet jag levde när jag var 20.
Post Reply