http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 65,00.html
Det skulle vara så jävla skönt om alla sjuka subventioner för hyresboende försvann.
marknadshyror, ja tack!
Hoppas, hoppas, hoppas!
Moderator: hakan
Hoppas, hoppas, hoppas!
Vad är så bra med det? Risken är väl då att vanligt folk inte har råd med bostad...
visst, statliga bidrag kanske inte är bästa lösningen, men tar man bort dem så måste man komma på något annat sätt som håller hyrorna nere.
visst, statliga bidrag kanske inte är bästa lösningen, men tar man bort dem så måste man komma på något annat sätt som håller hyrorna nere.
Last edited by Långis on 04 Dec 2006, 18:47, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Bo mindre och med lägre standard (behöver man verkligen värmegolv och handduksstorkar, något som är standard i nybyggda hyreslägenheter).Långpanna wrote:Vad är så bra med det? Risken är väl då står att vanligt folk inte har råd med bostad...
Sedan kommer naturligtvis den fria konkurrensen att göra att lägenheter där ingen vill bo kommer att bli billigare och tvärtom. Precis som det skall fungera. Och jag kommer att slippa subventionera andras boende via min skattesedel (om nu inte bostadsbidragen höjs istället förstås).
Hoppas, hoppas, hoppas!
Jag vet inte riktigt hur det ser ut i söderut, men här är det iallafall stor konkurrens om minsta lilla etta. Det finns helt enkelt inga lägenheter som folk inte vill bo i, de flesta är nöjda med att bara ha tak över huvudet.
Som det är nu så blir också i stort sett alla nybyggda bostäder bostadsrätter - helt tvärtemot vad folk egentligen vill ha. Det måste bli lättare för t.ex. studenter att få en riktig bostad.
Som det är nu så blir också i stort sett alla nybyggda bostäder bostadsrätter - helt tvärtemot vad folk egentligen vill ha. Det måste bli lättare för t.ex. studenter att få en riktig bostad.
-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Om man bara marknadsanpassar hela byggsvängen ser jag inge problem med att plocka bort subventionerna. Eller förresten, bort med skiten stiger min lägenhet i värde. 

-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Det största problemet med hyreslägenhter och hur dessa subventioneras är inte ute på landet eller nybyggen utan främst i innerstan i Stockholm.LumberJack wrote:Om man bara marknadsanpassar hela byggsvängen ser jag inge problem med att plocka bort subventionerna. Eller förresten, bort med skiten stiger min lägenhet i värde.![]()
Ett 1:a handskontrakt på karlaplan är i regel bra mycket billigare än en lika stor lägenhet i Rinkeby pga. den sjuka bruksvärdesprincipen.
Det enda som stör mej mer än att pytsa ut Robin hood skatter och andra subventioner ut i landet är att subventionera hyreslägenheter i Stockholms innerstad av alla jävla ställen.
-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Ett kärt ämne. Som norrlänning är stark motståndare till Robin Hood skatter, jag är för ett federalt Sverige istället. Fast det tror jag inte så många andra än norrlänningarna är intresserade av. Möjligen stockholmare och smålänningar...ozzman wrote:Det enda som stör mej mer än att pytsa ut Robin hood skatter...
-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Robin hoods vara eller inte vara har stötts och blötts ett par varv ja.LumberJack wrote:Ett kärt ämne. Som norrlänning är stark motståndare till Robin Hood skatter, jag är för ett federalt Sverige istället. Fast det tror jag inte så många andra än norrlänningarna är intresserade av. Möjligen stockholmare och smålänningar...
Befriande att se att även en norrlänning är av den åsikten att skatteintäkter skall stanan där de betalas.
-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Det har norrlänningarna alltid ansett, eller rättare sagt, vi vill behålla åtminstone en liten del av de skatteintäckter norrland ger övriga Sverige. En federation vore mumma för Norrland, vi skulle bada i pengar.
-
- Levertransplanterad
Hoppas, hoppas, hoppas!
Där har vi ett diskussionsområde där det nog räcker att säja att vi är extremt mycket inte överens.LumberJack wrote:Det har norrlänningarna alltid ansett, eller rättare sagt, vi vill behålla åtminstone en liten del av de skatteintäckter norrland ger övriga Sverige. En federation vore mumma för Norrland, vi skulle bada i pengar.