Bakåtlutad gång...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Bakåtlutad gång...

Post by gammalhardrockare »

Vissa missbrukare, främst blandmissbrukarna, de som blandar alkohol och amfetamin hej vilt under en längre period blir inte bara allmänt ryckiga och flaxiga, de får även en speciell gång.
De går liksom bakåtlutade och ibland blir det rent skrattretande.

Detta är någon form av skada som de verkar få efter ett längre missbruk. Det är oftast de som har kommit upp i trettio-fyrtioårsåldern som får denna gång och när de väl har lagt sig till med att gå som bakåtlutade tennsoldare i rask marschtakt så verkar inte skadan försvinna trots att de lägger av med skiten.
Här i stan så finns det en snubbe som kanske är fyrtiofem-femtio år och jag vet att han slutade för länge sedan, kanske tio år sedan eller något. Han är idag skötsam, helt klar och redig i huvudet, jobbar på Samhall och har eget boende. Inga problem där alltså.
Men han går som om han har svalt en eldgaffel.
Här snackar vi verkligen om att utmana tyngdlagen. Hans långa och smala kropp förstärker effekten. Jag begriper fan i mig inte hur han kan hålla balansen. Det ser ut som om han ska tippa bakåt när som helst men det gör han inte. Han kommer fram. Fötterna först, sedan knäna, midjan och sist överkroppen, huvudet och armarna som hänger i spikrak lodrät vinkel.

För ett tag sedan var jag uppe i Karlstad och där fick jag nog se det värsta exempel på detta någonsin. Karln var verkligen skadad.
Jag var inne i en Konsumaffär uppe vid en stadsdel som heter Herrhagen och när jag står därinne så hör jag något som smäller. Ett taktfast smällande.
En medelålders karl i en gammal afghanpäls (var i helvete får man tag på sådana idag?) och högklackade platåboots från sjuttiotalet kommer marscherande. Ja, jag skriver marscherande för det var precis vad han gjorde. Förutom att han hade den typiskt bakåtlutande gången så svingade han benen spikrakt upp mot taket för varje steg han tog. De höga klackarna på bootsen smällde i golvet när de landade, det var nästan så att det skallrade i hyllorna.
Han gick exakt som de nord-koreanska soldaterna när de paraderar förbi Kim Jong II vid Kim II Sungs torg under Första Maj.
Och ja, denna man var en ökänd tjackpundare enligt de bekanta som jag hälsade på.

Vad beror detta på? Är det någon substans i amfetaminet som vrider till något uppe i skallen på dem så att de känner att de måste luta sig bakåt så mycket de orkar när de går? Eller uppstår detta fenomen när de blandar skiten med alkohol?
Märker de själva att de har lutar bakåt? Är det kanske någon tvångstanke som uppstår eller märker de kanske ingenting? Är de kanske helt omedvetna om denna skada?
Eller kan det vara balansinnet som blir skadat? Eller va fan, balans är ju precis vad de har. Ingen normal människa tror jag skulle klara av att gå på detta sätt.

Hur som helst, beskriv gärna era egna iaktagelser av dessa untermänschen, vad ni skulle vilja göra med dem, vad ni tror det beror på, vilka straff de borde få osv. Låt kreativiteten flöda!
tuck
Helgfyllo

Bakåtlutad gång...

Post by tuck »

En annan lever väl i en skyddadverkstad, för jag har nog aldrig lagt märke till detta fenomen.
Jag vet bara detta att, när man riktigt bakis går man framåtlutad.
Post Reply