Bättre kavlité förr!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

E-M
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by E-M »

Är det någon mer som har reflekterat över att det verkade vara bättre kvalité på äldre grejor?

Kan bara ta våra vitvaror, morsan och farsan byggde vårat hus 1984, då köpte de även vitvaror, möbler etc. Våran kyl, frys, diskmaskin, spis, mikro och tvättmaskin m.m. har fungerat i alla år utan problem, fast efter 21 år så började kyl m.m. sjunga lite på sista versen så då köpte vi nytt (köpte alltså nya grejor runt 2005). Både den nya kylen, spisen, TV:n och tvättmaskinen har krånglat och behövts lagats fram till dagen datum. Detta gäller inte bara vitvaror och dammsugare, jag tycker att grejor får sämre och sämre livslängd vad än det är! Fast visst finns det ju undantag.

Nå, håller ni med?
Jungbacka Erik
Site Admin

Bättre kavlité förr!

Post by Jungbacka Erik »

Visst var det bättre kvalité förr, men då kostade ju en kyl flere månadslöner också. Mera slit-och-släng nuförtiden.
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

Det är en av baksidorna med kapitalismen. Det lönar sig inte för företagen att göra produkter som håller. Företagen vill att man byter ut sin produkt efter några år.
Ta b18 motorn som exempel. Den var så tålig att bilarna gick alldlees för länge. Uppföljaren hade en mycket klenare konstruktion. Uträknat och helt enligt planen.
rex
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by rex »

När jag köpte mitt första hus så bytte jag ut spisen,detta var i början på 90 talet.

Spisen ifråga var från 1954,farsan och jag slängde ut den från andra våningen ner på stenplattorna i trädgården,den höll! Inte ett märke knappt på den....försök samma manöver med dagens spisar!

För några år sen köpte jag en diskmaskin,döm om min förvåning när den inte gick in i "hålet" i skåpraden!?

Den var alldeles skev!! Ingen fara på taket,det skulle vara så.......man var tvungen att justera in fötterna på den exakt annars vek den sig Image

Den var som ett korthus........

Allt nytt är skit! Tyvärr....
E-M
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by E-M »

Långpanna wrote:Det är en av baksidorna med kapitalismen. Det lönar sig inte för företagen att göra produkter som håller. Företagen vill att man byter ut sin produkt efter några år.
Ta b18 motorn som exempel. Den var så tålig att bilarna gick alldlees för länge. Uppföljaren hade en mycket klenare konstruktion. Uträknat och helt enligt planen.
Slitstarkare motorer får man leta efter!
------------------------------------------------------------------------

Jag betalar hellre lite extra och får något som verkligen håller och skirker kvalité än att köpa en massa billig smörja som bara pajar hela tiden.

Citerar farsan: –"Ju nyare det är – desto sämre skit är det" Image

Fast, som sagt, det finns ju undantag. Det verkar dock överlag vara sämre kvalité.
E-M
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by E-M »

Bilarna tycker jag var snyggare, eller ja, jo kanske inte nödvändigtvis snyggare men betydligt mer detaljerad. Fast det är väl också relativt.
lumberjack
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by lumberjack »

Vad är det här för skittråd?

För trettio år sedan kostade en video tre månadslöner, hade dålig bild och inga effekter. Idag kostar en video c:a två dagslöner och är vida mycket bättre.

En ny Volvo i mitten på 70-talet kostade motsvarande en årslön, det gör en ny bil idag också (du kan även komma undan med en halv årslön) och du får fan så mycket mer för pengarna. Dessutom kommer inte bilen ha rostat sönder inom 10 år om du sköter den, vilket var fallet då.

Kapitalismen, som långpanna gnäller på, har skapat billigare produkter med bättre kvalitet som allt fler har råd att köpa. Är det riktigt rat försvinner produkten direkt från marknaden.

Köp billigt, få skit. Köp dyrt, få rejäla grejor.
Last edited by lumberjack on 06 Jun 2007, 00:38, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by rex »

LumberJack wrote:Vad är det här för skittråd?

För trettio år sedan kostade en video tre månadslöner, hade dålig bild och inga effekter. Idag kostar en video c:a två dagslöner och är vida mycket bättre.

En ny Volvo i mitten på 70-talet kostade motsvarande en årslön, det gör en ny bil idag också (du kan även komma undan med en halv årslön) och du får fan så mycket mer för pengarna. Dessutom kommer inte bilen ha rostat sönder inom 10 år om du sköter den, vilket var fallet då.

Kapitalismen, som långpanna gnäller på, har skapat billigare produkter med bättre kvalitet som allt fler har råd att köpa. Är det riktigt rat försvinner produkten direkt från marknaden.

Köp billigt, få skit. Köp dyrt, få rejäla grejor.
Vad gäller bilarna har du rätt,de är ett specialfall,inget annat har utvecklats så mycket till det bättre. Det mesta annat ÄR skräp idag!

All tillverkning rationaliseras och slimmas in absurdum och det märks på produkterna.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Bättre kavlité förr!

Post by 2meterhansson »

Jag kan tala om att det inte bara är skillnad på bra/dyra märken och dåliga/billiga märken utan det är även skillnad på samma produkt av samma märke beroende på var den tillverkas. När jag skulle köpa ny kyl/frys så var jag bestämd att jag skulle ha electrolux, som jag har bra erfarenhet av, men döm av min förvåning när försäljaren frågade om jag ville ha en från estland eller en från sverige, jag frågade om vad som var skillnaden mer än priset, nej priset är detsamma sa han, men så visade han mig en rad olika detaljer på två till synes identiska produkter som skillde dom åt och som gjorde att det svenska kommer att hålla i minst 10 år medans det estniska förmodligen bara halva tiden. Vad kan man nu lära sig av detta, jo att det är bra med kontakter och att känna försäljarna och vara uppmärksam och ifrågasätta allt. Man kan ju tänka sig att försäljarn egentligen vill sälja estninska för då får han sälja fler.
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

Ja, när det gäller bilarna har mycket förändrats, men ofta inte till det bättre. De är så fullproppade med el och datorer att vanliga människor inte längre kan reparera det som gått sönder. till och med en sån enkel sak som att byta glödlampa kan vara så krångligt att endast märkesverkstäder vill försöka sig på det. Detta är också uträknat. För att kunna hålla låga priser på sina elektrifierade motorfordon så ser de till att det krävs specialinstrument för reparationen så att endast märkesverkstaden kan reparera.

Hur tror ni datorerna i dagens bilar kommer må om 20 år? Vem kommer kunna köra dessa bilar? Renovera? Det är skroten nästa för dem.

Sen all jäkla plast. Var och varannan produkt är gjord i plast idag. Gammal hederlig plåt är för dyr att tillverka.
Min rakhyvel är från 50-talet. Där snackar vi kvalitét. Stål rakt igenom. Dagens plast-hyvlar skulle aldrig hålla lika länge.
Last edited by Långis on 06 Jun 2007, 13:31, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by lumberjack »

Långpanna wrote:Sen all jäkla plast. Var och varannan produkt är gjord i plast idag. Gammal hederlig plåt är för dyr att tillverka.
Min rakhyvel är från 50-talet. Där snackar vi kvalitét. Stål rakt igenom. Dagens plast-hyvlar skulle aldrig hålla lika länge.
Ja det var ju fair jämförelse. Plast mot stål. Du bör nog jämföra med en sån här istället. Garanterat lika lång hållnarhetstid och garanterat billigare i inköp konsumetprisindexreglerat.

http://www.gents.se/products/Merkur-Fut ... shyvel.htm
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

LumberJack wrote:Ja det var ju fair jämförelse. Plast mot stål. Du bör nog jämföra med en sån här istället. Garanterat lika lång hållnarhetstid och garanterat billigare i inköp konsumetprisindexreglerat.

http://www.gents.se/products/Merkur-Fut ... shyvel.htm
Ja,s e där, de nytillverkas efter gammal modell. Det bekräftar ju snarare teorin att gamla produkter är bättre. Lite väl dyr dock. 500 spänn för en rakyvel...

on 06/06/2007 at 17:05:40, grr wrote:Vad han menar är att plasten blivit alltmer vanligt förekommande i dagens produkter än vad den var förr. Av olika skäl vi radat upp tidigare. [/quote]

Jo, precis så.
Last edited by Långis on 07 Jun 2007, 00:49, edited 1 time in total.
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

På auktioner brukar jag alltid hålla utkik efter gamla lakan från början av 1900-talet. De är ofta broderade och har en insydd spets och tyget är av högsta kvalitet, tjock och jäkligt slitstarkt.
Tyvärr är fler ute efter dessa lakan och priset sticker ofta iväg så jag ligger fortfarande på mina skitlakan a´la 2000-tal.

Till och med något så enkelt som lakan var bättre förr. Var uppe hos grannen nyss och han visade lite arvegods han just fått, bland annat en hel hög med sådana lakan. Till lakanden hade han fått en krustång som man ska använda till att krusa de snören som man binder ihop ändarna på örngotten med. Otroligt! Vem krusar sina örngott idag?

Dagens lakan är dessutom helt omöjliga för att inte säga onödiga att stärka.

Lite lakansporr: http://www.tradera.com/Tva_jattefina_la ... n-41894328
Last edited by Långis on 07 Jun 2007, 02:14, edited 1 time in total.
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

on 06/07/2007 at 08:13:25, grr wrote:Så det är sånt du sitter och drar den till? Hyrt många lakansporrfilmer på sistone? Såna gamla kärringar får med i Hemmets Journal kan jag tro... Hur kan det komma sig att du är så obotligt fäst vid ämnet lakan? [/quote]

Gamla 1900-tals lakan skriker nämligen kvalitét. Där har man inte tummat på något. Inbillar mig att dessa lakan dessutom är skönare att sova på.
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

on 06/07/2007 at 11:48:45, grr wrote:Är de skönare att göra annat på också? [/quote]

ja, det funkar säkert till lite av varje.
Post Reply