I går tittade jag på nyheterna och fick mej en tankeställare angående hur lustigt media resonerar i det här landet.
Jag tror det var TV4-nyheterna som visade ett inslag om en man som 1999 dömts för mord och nu i höstas påbörjat läkarutbildningen på karolinska instituetet i Stockholm.
Journalisten hade letat upp massor av folk i ansvarig ställning som hummade fram att det nog inte var så lämpligt att en dömd mördare skall bli läkare men kontentan verkade vara att det inte gick att göra så mycket åt det nu så här i efterhand eftersom allt ju faktiskt, om än det kan tyckas osmakligt, gått lagligt till.
Journalisten visade också i sina kommentarer upp åsikten att det här var förfärligt och att systemen måste ändras för att omöjliggöra likannde händelser
Det som slog mej när jag såg inslaget, vilket dock inte ens verkade föresvävade journalisten, är att det egentliga felet i det här fallet ju måste vara Sveriegs löjligt låga straff för grova brott.
Om Sverige haft ordentliga straff för den här typen av brottslighet så hade personen i fråga suttit inlåst fortfarande och inte ens haft möjligheten att påbörja en läkarutbildning.
Det journalisten borde ha tagit upp och varit , med rätta, upprörd över är alltså hur det kan komma sej att en dömd mördare kan vara fri mindre än 8 år efter att han dömts, inte vad mördaren väljer att studera till efter avtjänat "straff" .
Att diskutera det egentliga problemet i media
Moderator: hakan
-
- Levertransplanterad
Jag tycker att det är bra på ett sätt. Hela grejen är ju just att borttslingar ska återanpassa sig till samhället. Om han nu vill bli läkare och sköter sig bra hädanefter ser jag inget större problem med det. Dessutom så gör han ju mer nytta där än att sitta i fängelse, han har ju även avtjänat sitt straff.
Jag vill också påstå att 80% av alla som begår grova brott har haft det väldigt jobbigt på ett eller annat sätt. Det heter ju faktiskt fängelsevård med, fattar inte vad som är meningen med det? Oftast så begår ju folk som blir frisläppta nya brott, vad tjänar man på det? Är väl bättre att de jobbar och återanpassar sig. Tyvärr så är ju "fängelsevården" rätt så skev i detta land.
Jag vill också påstå att 80% av alla som begår grova brott har haft det väldigt jobbigt på ett eller annat sätt. Det heter ju faktiskt fängelsevård med, fattar inte vad som är meningen med det? Oftast så begår ju folk som blir frisläppta nya brott, vad tjänar man på det? Är väl bättre att de jobbar och återanpassar sig. Tyvärr så är ju "fängelsevården" rätt så skev i detta land.
Nu var ju just denne man en ex-"nazist" också, hade det varit Abdullh Mossanbihk som suttit inne för mord så hade journalisten inte brytt sig ett smack.
-
- Levertransplanterad
Det är möjligt men vare sej han hette Rudolf Hess eller Muhammed muslimovic så skulle han ha suttit inne minst 10 år till.wiking wrote:Nu var ju just denne man en ex-"nazist" också, hade det varit Abdullh Mossanbihk som suttit inne för mord så hade journalisten inte brytt sig ett smack.
Straffen är absolut för korta, men när de väl kommer ut måste de ju kunna försörja sig själva. Brottet är avtjänat, om än inte glömt eller förlåtet.
Men jag håller med. Journalistens fokus var helt galet.
Men jag håller med. Journalistens fokus var helt galet.
Last edited by Långis on 09 Nov 2007, 01:24, edited 1 time in total.
Skjuter man en syndikalist så ska man ha diplom, inte fängelse 

håller inte riktigt med dig där...wiking wrote:Skjuter man en syndikalist så ska man ha diplom, inte fängelse![]()