Page 1 of 2

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 16:15
by gammalhardrockare
Ingenting kan få vara som förr, inte ens läskburkarna. Nu har Pepsi ändrat hela sin profil. Vad tycker ni? Själv tycker jag det är rena skiten.
http://www.pepsigallery.com/?or=pusa.1159
Ser billigt ut, som Eldorado, Molly-Cola eller något. Och vad är det för jävla typsnitt de har använt, Arial black?
Tur att jag samlar på läskburkar och har kvar gamla fina Pepsi från sjuttio- och åttiotalet. Det var då läskburkarna såg ut som läskburkar.

Så här skulle de ha gjort, återgång, lite retrokänsla men ändå modernt:
http://supergraphic.blogspot.com/2008/1 ... assic.html
Men icke! Deras gamla logga var stilren, personlig och hade hög igenkänningsfaktor. Nu har de tydligen bestämt sig för att sänka Pepsi totalt. Nu ser det ut som vilken jävla lågprisläsk som helst. Rena skiten. De borde fatta att man kan ändra och utveckla en logga och varumärke, dock aldrig någonsin förändra den fullständigt. Nu har reklammakarna bestämt sig för att mörda Pepsi. De kommer att förlora miljarder på detta.
Tror ni att konkurrenterna Coca-Cola och RC-cola skulle få för sig att ändra sin logga så in i grunden? Självklart inte!

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 16:35
by uy
Nu dricker inte jag Pepsi så ofta, men jag måste hålla med om att den nya designen var ful.

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 16:40
by ozzman
Här tar vi alltså upp de stora och avgörande frågorna Image

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 16:48
by wiking
Den var skitful.

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 17:10
by rex
Å HERREGUUD,hur skall vi överleva detta?

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 17:28
by gammalhardrockare
Men det var då väl själva fan! Vad det handlar om här är att inget kan få vara som det alltid har varit. Förändring är helt ok, men varför ska det alltid vara till det sämre nu för tiden?
Pepsi får symbolisera allt annat som har blivit sämre och gått åt helvete de sista femton åren.

Tänk, nu kom jag på en sak! Jag har lite funderingar på att skriva en ungdomsroman, dels för att det är mest ungdomar som läser mig och dels för att jag tycker att det skulle vara roligt.
Den skulle naturligtvis utspela sig under åttiotalet och skulle till hälften vara självbiografisk och till hälften helt ihopdiktad för underhållningens skull.
Jag har funderat på titeln. Nu tror jag att jag har kommit på den: "När en Fantaburk såg ut som en Fantaburk!"
Det tycker jag låter bra.

Det är med läskburkar som med hamburgare och pizza, på något vis symboliserar de skräpkultur, konsumtion och billig underhållning.
Det är så jag vill ha det. Det är så mina texter ska uppfattas.
Vad tror ni om den titeln?

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 19:32
by Långis
Jag minns när man gjorde om Telias logga. 140 miljoner kostade det och allt man fick var en spya. Jag skrev långa och arga insändare om misslyckade designers, korrumperade chefer och idiotiska rådgivare, men möttes av skratt.
Likaså när SVT gjorde om sin gamla stilrena logo från
http://i35.photobucket.com/albums/d165/ ... rgstor.jpg
till:
http://www.esctime.com/images/260px-svt_logo.png

Jag blev förbannad! Skrev återigen långa insändare i tidningarna, och blev återigen hånad.

Man byter inte ut fungerande varumärken, framförallt inte om det innebär en försämring!
En logotyp skall vara stilren, lätt att känna igen och inte allt för komplicerad - Telia och SVT misslyckades båda med det.

Det visade sig till slut att jag fick rätt, som så många gånger innan (min totala ilska över bytet av betygssystem t.ex. Idag är planerna på en ändring enligt mina förslag från -95 långt gångna. Läste de mina insändare, tro?)
Idag har företagen tagit bort sina misstag. Varför kunde inte jag få bli rådgivare åt dessa herrar? Ska det vara så jävla svårt för dem att fatta att de bara förlorar på att förändra till oigenkännlighet?

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 19:46
by gammalhardrockare
Långpanna:

Jag håller fullständigt med dig. Det verkar som om man idag ska förändra för förändrandets skull.
Vad hände med "Ändra inte på något som fungerar?"
Jag säger inte något om det är till det bättre, eller om man ändrar på något som inte funkar. Men som idag? Fy fan säger jag!
Coca-Cola och RC-Cola har ju förändrats en del men de har alltid hållit sig till grundutseendet. Det är bra. De har fattat.

RC igår:
http://img.ffffound.com/static-data/ass ... 228f_m.jpg
RC idag:
http://www.kopparbergs.se/press/lask/im ... cl_can.jpg

Lyckade förändringar. Men Pepsi... Helt åt helvete. Igenkänningsfaktorn är helt borta och det är ju den som är den viktigaste.

Pepsis nya profil.

Posted: 14 Feb 2009, 23:01
by uy
Även Tradera har bytt logo till det sämre.
Gammal:
Image

Ny:
Image

Skillnaden kanske inte är så jättestor, men man kan ju fråga sig hur de tänkte egentligen Image

Pepsis nya profil.

Posted: 15 Feb 2009, 00:00
by E-M
Ja vilken katastrof Image

Loggor och slogans ändras alltid för att kännas nya och fräscha. Fyrtiotalisterna tyckte säkert att det var en skam när pepis ändrade sin logga på åttiotalet. Du påminner lite om den här snubben, GH: http://www.youtube.com/watch?v=5sexLfP4CtM. "Åttiotalet vart tog du vägen" Image

Förövrigt dricker jag sällan Pepsi. det är Coca Cola som gälller för min del. Där hade jag gärna sett att de började producera de stiliga flaskorna i glas igen. Image

Pepsis nya profil.

Posted: 15 Feb 2009, 12:53
by gammalhardrockare
På tal om gammal läsk, någon som försöker sig på en blåsning tro?
http://www.tradera.com/Pappskylt-Lorang ... n_84267609

Till saken hör att Light fanns inte på femtiotalet och läsk i burk hade inte letat sig till Europa ännu.

Pepsis nya profil.

Posted: 15 Feb 2009, 13:05
by ozzman
GammalHardrockare wrote:På tal om gammal läsk, någon som försöker sig på en blåsning tro?
http://www.tradera.com/Pappskylt-Lorang ... n_84267609

Till saken hör att Light fanns inte på femtiotalet och läsk i burk hade inte letat sig till Europa ännu.
Åh herregud, det var det sämsta blufförsök jag sett i hela mitt liv.
Går den auktionen hem så skall jag omedelbart sälja mitt Omega digitalur från 1948 Image

Pepsis nya profil.

Posted: 15 Feb 2009, 14:15
by Långis
Josey Wales wrote:Åh herregud, det var det sämsta blufförsök jag sett i hela mitt liv.
Går den auktionen hem så skall jag omedelbart sälja mitt Omega digitalur från 1948 Image
Det finns så mycket dumt folk på tradera ibland. Lägg märke till att burken är av den nyare sorten som kom i början på 90-talet.

Pepsis nya profil.

Posted: 15 Feb 2009, 14:24
by E-M
Det sorgliga är väl att någon tjomme kommer bjuda på den.

Pepsis nya profil.

Posted: 25 Jun 2009, 19:40
by gammalhardrockare
Dags att snacka lite läsk igen. Synd om denna fina tråd ska falla i glömska.
Jag gillar läsk, däremot är jag ingen fan av cola. Jag föredrar apelsinläsk, passionsfrukt och i viss mån päronsoda.
När jag var i Lissabon förra sommaren så drack jag nog den godaste läsk jag har druckit någonsin, Sumol. Jag vet, både namn och logga ser ut som ett tvättmedelsmärke men smaken är oslagbar!
Jag hittade deras hemsa, nu ser jag att de även har passionsfrukt! Den missade jag! Jag drack Sumol apelsin. Jordgubb fanns även, den var också god men den verkar vara borta ur sortimentet i år. Image
Naturligtvis var den kolsyrad. Fattas bara annat!
Synd att den läsken inte finns i Sverige.
http://www.sumol.pt/index.php?page=71&version_id=2

Till min stora glädje så upptäckte jag idag att min barndoms favoritläsk har kommit tillbaka. Siddni! Läsk med smak av passionsfrukt! Hittade den av en händelse i en kiosk när jag var på väg hem från jobbet.

http://img413.imageshack.us/img413/7414/sidd.jpg