Raggarbil
Posted: 28 Nov 2011, 08:51
Jahapp, den 26/11-11 blev man då ägare till sin första riktiga raggarbil. Givetvis har man ju blåst omkring i gamla volvo 200 och 700 - serierna, och i den så kallade "Rölg-bussen" som var vida känd här i stan. (Det var en Chrysler Voyger -95 som jag och 4-5 polare hade tillsammans, jag byggde rakt rör, och dom andra målade den blå, så skrev vi trrrrreliga saker på den, körde in en jäkla massa ljud och en 230V reciever, och behandlade den stackars bussen sedan allmänt illa, det hoppades, sparkades, slogs o hamrades, när den gick i graven fanns det inte en rak linje på hela åket, men jävlar va kul vi haft i den, och är väl kanske lite därför att "det inte var så noga" den blev så känd och populär). Men nu är det alltså dags för amerikanskt, stor och V8.
Jag fick mig en billig Lincoln Continental Town Car -75 med Ford 460 cui (7,5 liter) V8, 6 meter lång o över 2 meter bred är den i slagskepsklassen. Bilen är i lagom "pilsner-skick", lite rost och så, men fullt fungerande.
Det jag skall göra på den nu är att se så allt fungerar inför besiktning senast i maj, jag har bytt tändspole och det verkar hjälpt mot bl.a att den va trögstartad och att den dog ibland när den gamla spolen blev överhettad, så skall ljuset fixas då det blir något spänningsfall i dom och dom slocknar (blinkar), sen är tillslags relät till starmotorn ett ljusrelä så den slår inte alltid in helt. Det som skall göras inför nästa säsong är att kasta in radio och lite biljud och det skall byggas dubbelrör.
Lincoln Continental Town Car - 75
Fyrdörrars stolpe fullsize
Längd: 5,916 m
Bredd: 2,032 m
Höjd: 1,412 m
Motor:
Ford 385series 460 cui (7.538cc)
Effekt: ca 200 hk
Vrid som båder räcker och blir över
Växellåda:
Ford C6 3-stegs automat P-R-N-D-2-1
Annan kuriosa:
Bilen har hel/halvljuslyktorna gömda bakom vakumstyrda luckor (kanske mest känt från Dodge Charger).
Motorhuven är nästan exakt lika lång som taket på en Volvo 744.
"Limoljus" i B-stolpen
"Fungerande" farthållare (Cruise Control).
Elektriskt styrd soffa i alla möjliga riktningar samt elhissar runt om.
"Operarutor" i C-stolpen.
Lincoln "huvkråka" o massa annat fräsigt
Så de här blir skoj, detta har man längtat till länge, planen var att fått tag i jänk till förra sommaren men så blev det alltså inte, men nu är det bara att vänta på sommaren så man får ut på raggen

Jag fick mig en billig Lincoln Continental Town Car -75 med Ford 460 cui (7,5 liter) V8, 6 meter lång o över 2 meter bred är den i slagskepsklassen. Bilen är i lagom "pilsner-skick", lite rost och så, men fullt fungerande.
Det jag skall göra på den nu är att se så allt fungerar inför besiktning senast i maj, jag har bytt tändspole och det verkar hjälpt mot bl.a att den va trögstartad och att den dog ibland när den gamla spolen blev överhettad, så skall ljuset fixas då det blir något spänningsfall i dom och dom slocknar (blinkar), sen är tillslags relät till starmotorn ett ljusrelä så den slår inte alltid in helt. Det som skall göras inför nästa säsong är att kasta in radio och lite biljud och det skall byggas dubbelrör.
Lincoln Continental Town Car - 75
Fyrdörrars stolpe fullsize
Längd: 5,916 m
Bredd: 2,032 m
Höjd: 1,412 m
Motor:
Ford 385series 460 cui (7.538cc)
Effekt: ca 200 hk
Vrid som båder räcker och blir över
Växellåda:
Ford C6 3-stegs automat P-R-N-D-2-1
Annan kuriosa:
Bilen har hel/halvljuslyktorna gömda bakom vakumstyrda luckor (kanske mest känt från Dodge Charger).
Motorhuven är nästan exakt lika lång som taket på en Volvo 744.
"Limoljus" i B-stolpen
"Fungerande" farthållare (Cruise Control).
Elektriskt styrd soffa i alla möjliga riktningar samt elhissar runt om.
"Operarutor" i C-stolpen.
Lincoln "huvkråka" o massa annat fräsigt
Så de här blir skoj, detta har man längtat till länge, planen var att fått tag i jänk till förra sommaren men så blev det alltså inte, men nu är det bara att vänta på sommaren så man får ut på raggen





