Lägenhet vs villa.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

raggarbond
Helgfyllo

Lägenhet vs villa.

Post by raggarbond »

Har inte läst denna tråd förrens nu men tänkte ge en liten syn på det hela från min unga sida (20år). Jag kan direkt säga att bo i lägenhet är inget jag kommer att sträva efter, då de gångerna jag varit i en sådan har jag kännt mig instängd, att behöva lyssna med hörlurar på stereon för att inte grannarna ska höra är även en annledning. Och att festa till det med flera personer utan att grannar klagar ser jag som en näst intill omöjlighet. Men nu svänger jag helt om och tänker säga att villa är inget jag vill ha i första taget heller, just av anledningarna att göra det enkelt för mig. Jag kommer inte att orka att sköta ett helt hus. Därför har jag fått för mig att försöka hitta någon stuga att bo i som inte snor all tid från en. Då har man även sin lilla tomt där man kan ligga i solen. Och där kan man bjuda in bekanta för att festa till det utan att behöva ta hänsyn till någon mer änn varandra. Här kommer jag även att kunna få plats med min bil. Enda nackdelen jag ser är att om jag vill besöka någon annans festligheter så måste jag ha någon chafför eller fixa logi någon annanstans, för stugor ligger som bekant inte allt för nära tätbebyggelse. Får försöka hitta någonstans med cykelavstånd.

Allt detta är änn så länge funderingar då jag för tillfället skall fortsätta skola vidare mig.
Last edited by raggarbond on 27 Jun 2005, 03:47, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

raggarbond:

Det finns ju hus som har naturtomt alt att en stor del av tomten är naturtomt. Då behöver man inte lägga så mycket tid på tomtskötsel, men man får ändå avskildheten i en villa.
Så länge man bor själv så låter en stuga som en klockren lösning så länge den har vatten och el.
uy
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by uy »

Själv så bor jag inte i villa, jag bor i HUS! Villa är ett STORT hus som miljonärer bor i.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

uy wrote:Själv så bor jag inte i villa, jag bor i HUS! Villa är ett STORT hus som miljonärer bor i.
Om man bor i Stockholm så behöver man inte mer än ett litet radhus för att ha mer än en miljon i förmögenhetsvärde/taxeringsvärde, så där är de flesta i så fall miljonärer.
Däribland jag Image
uy
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by uy »

I Älvdalen kan man bo i hus utan att vara miljonär. hur mycket huset är värt vet jag däremot inte.
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

Det skall bli intressant nu när taxeringsvärdena höjs även ute i landet och inte bara i Stockholm.
Möjligen kan opinionen för att avskaffa Sveriges vansinnigaste skatt (fastighetsskatten) öka.
uy
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by uy »

Det vore väl inga problem att betala skatt om pengarna användes till vettiga saker, men som det är i nuläget verkar det som om pengarna används till en massa skit.
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

uy wrote:Det vore väl inga problem att betala skatt om pengarna användes till vettiga saker, men som det är i nuläget verkar det som om pengarna används till en massa skit.
Exakt.
Om jag visste att jag genom att betala världens högsta skatter också fick världens bästa offentliga service, såsom skolor, polis, sjukvård, äldreomsorg, vägar mm. mm. skulle jag älska att betala skatt.
Nu är det ju inte så utan snarare så att man betalar extremt mycket för en offentlig service som i bästa fall är medioker och vanligtvis helt jävla oduglig.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman?

Vilket land har bättre samhällsservice? Kan du ge några exempel?
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

Rockarn:

Några exempel var det ja, det kommer här.

Svensk polis tillhör de absolut mest ineffektiva i västvärlden (uppklarningsprocenten på anmälda brott är hälften jämfört med den engelska polisen)
Sjukvården dras med enorma köer och väntetider
Äldreomsorgen är en stor fet jävla skandal med konstanta fall av grav vanvård (varav man tyvärr måpste utgå från att de som nämns i tidningarna bara är toppen på ett gigantiskt isberg)
Svenska skolelever har konstant tappat i europeiska kunskapstester de senaste 20 åren
Har man någon gång kört bil i centraleuropa så tror jag man håller med om att svenska vägar suger ostronpung
Post Reply