Spritfest.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Spritfest.

Post by gammalhardrockare »

"Rockstjärnans vilda spritfest!"
Ja, så kan löpsedlarna se ut ibland. Vadå "spritfest"? Vad skulle det annars vara? Fest är ju synonymt med sprit, utan sprit ingen fest och vad gör man på en fest om man inte super - Klär sig i lustiga hattar, käkar chips, spelar Monopol, blåser i plasttrumpeter och kastar konfetti på varandra? Festen är ju en ursäkt för att få supa helt enkelt. Det är ju som så att det är själva festen som är ett komplement till alkoholen, så har det alltid varit. Festen ursäktar fyllan helt enkelt.

Nej, ordet "spritfest" är ett synnerligen onödigt ord som beskriver en självklarhet. Ett undantag skulle i så fall vara kafferep eller tupperwareparty, där spelar knappast alkoholen en central roll. Det är väl inte heller så lyckat att supa sig knall på dopet, brorsonens konfirmation eller fasterns begravning. Men dessa företeelser är mer tillställningar än fester.
Jag kan faktiskt inte komma på en enda fest där inte alkoholen har en central roll och jag vet inga vuxna människor som träffas en fredagskväll hemma hos någon eller på någon lokal utan att dricka brännvin, gör ni?

Ett annat onödigt ord är "barnfödd". Ja, va fan skulle man annars vara? Det finns väl ingen som föds medelålders med bostadslån, trist jobb, stor kuk, håriga gôller och magsår?

Ska vi komma överrens om att inte använda oss av dylika beskrivningar och ord i fortsättningen?
uy
Levertransplanterad

Spritfest.

Post by uy »

Ja, det tycker jag vi gör. Varför använda onödiga ord i onödan?
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

Spritfest.

Post by ozzman »

Ordet spritfest har jag också funderat över. Mest i termer som:
När övergår en vanlig fest till spritfest?
Kan en fest börja som en vanlig fest för att sedan urarta i en spritdito?
Om jag samlar ett gäng personer och vi sedan sitter i glad samvaro och öppnar ärtskidor, är det då en spritfest?
lumberjack
Levertransplanterad

Spritfest.

Post by lumberjack »

Själv gillar jag ordet starksprit. Hur faller det herrarna i smaken? Att hårddricka starksprit är en fin gammal svensk tradition. Image

Finns det förresten svagsprit? Brännvinspecial är väl något vattenskadat blask om cirka 32 %, är det svagsprit?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Spritfest.

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:
Själv gillar jag ordet starksprit. Hur faller det herrarna i smaken? Att hårddricka starksprit är en fin gammal svensk tradition.
Absolut! Det är det enda jag dricker när jag ska supa mig full. Brännvinssupande är helt enkelt kultur och den ska vårdas och bevaras.
rex
Levertransplanterad

Spritfest.

Post by rex »

LumberJack wrote:Finns det förresten svagsprit? Brännvinspecial är väl något vattenskadat blask om cirka 32 %, är det svagsprit?
Heheheheheheh,fråga Hårdrockarn vad han dricker Image
Post Reply