Bodil Furus dokumentär.....
-
- Levertransplanterad
Jag kom att tänka på denna dokumentären och undrar kort och gott om någon har den eller har sett den?
Last edited by E-M on 02 Jan 2006, 23:31, edited 1 time in total.
Det är inte bara en intervju, utan en dokumentär där bland annat hans tjej samt Sture Svensson medverkar.
Jäkligt inntressant och intervjuerna emd Eddie är riktigt bra.
Det finns ju en längre version på lite drygt två timmar som bara innehåller intervjuer med Eddie. Denna är ju inte officiellt utgiven utan har hamnat på "villovägar".
Har tyvärr inte sett denna än, men snart ska jag jag ha den i min famn.
Jäkligt inntressant och intervjuerna emd Eddie är riktigt bra.
Det finns ju en längre version på lite drygt två timmar som bara innehåller intervjuer med Eddie. Denna är ju inte officiellt utgiven utan har hamnat på "villovägar".
Har tyvärr inte sett denna än, men snart ska jag jag ha den i min famn.
Last edited by Långis on 03 Jan 2006, 01:46, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Hehe ojdå menade naturligtvis dokumentären. Jag har snackat lite med Stefan han som har den där eddie hemsidan. Han har hela och den är 2tim 20min han säger att den är väldigt djup. Men han har tyvärr ingen mljöighet att rippa in den på datorn 

Japp den är helt ok faktiskt.interljuver med Eddie själv, hans tjej (Leila), Sture, bandmedlemmar etc. Det enda störande är väl dels att den bara är 21 min lång (kort...) och att en del grövre scener från hans egna filmer är med (bl.a "Raggarfrukost" där han pissar i en kastrull och fånar sig). Det förstör en del och på så vis vill väl ingen TV-kanal köpa in den och visa (blir ju mindre seriös i deras ögon då, vilket jag delvis förstår), och det har ingen gjort heller vad jag vet. Hade inte dessa grejer vart med + att om den hade vart lite längre, tror jag att det hade funnits en god chans att nån kanal hade velat visa den. Hade dom visat dom grova scenerna i TV tror jag att TV-kanalen hade blivit nerringda av upprörda Moral-tanter...
Det ger ju också en liten missvisande bild av Eddie, även om den till viss del är sann.
Den långa versionen på 2:20 har jag också och den är egentligen bara som jag förstått det grov/rå materialet till den korta, färdiga versionen. Det var nog aldrig meningen att allt skulle användas, det ser ut som att dom gjort massa interljuver etc som dom sen valde ut vissa delar av och klippte ihop. Men 21 min som den färdiga versionen är, är ju i mitt tycke lite väl kort, så lite mer kunde dom dock användt när dom hade så mycket material att plocka av. Nästan inga dokumentärer är väl bara 20 minuter, 1 timme brukar väl vara någorlunda normalt.
Den är i vilket fall stundtals väldigt gripande, det är svårt att förklara men när Eddie snackar om livet, döden, sitt liv, karriär etc blir man lite tagen.
man får också se bilder från hans hus dels från han själv när han levde - men även efter hans död, alltså bara några månader efter att han själv var i livet. känns lite skrämmande att i det huset bodde för inte så länge sen en person som hade fullt av planer var lika aktiv som han alltid hade varit men nu var det helt plötsligt slut.
det olustiga är ju också att bara ca 3 månader efter att den är gjord så avled ju Eddie.
Det ger ju också en liten missvisande bild av Eddie, även om den till viss del är sann.
Den långa versionen på 2:20 har jag också och den är egentligen bara som jag förstått det grov/rå materialet till den korta, färdiga versionen. Det var nog aldrig meningen att allt skulle användas, det ser ut som att dom gjort massa interljuver etc som dom sen valde ut vissa delar av och klippte ihop. Men 21 min som den färdiga versionen är, är ju i mitt tycke lite väl kort, så lite mer kunde dom dock användt när dom hade så mycket material att plocka av. Nästan inga dokumentärer är väl bara 20 minuter, 1 timme brukar väl vara någorlunda normalt.
Den är i vilket fall stundtals väldigt gripande, det är svårt att förklara men när Eddie snackar om livet, döden, sitt liv, karriär etc blir man lite tagen.
man får också se bilder från hans hus dels från han själv när han levde - men även efter hans död, alltså bara några månader efter att han själv var i livet. känns lite skrämmande att i det huset bodde för inte så länge sen en person som hade fullt av planer var lika aktiv som han alltid hade varit men nu var det helt plötsligt slut.
det olustiga är ju också att bara ca 3 månader efter att den är gjord så avled ju Eddie.
Last edited by overkill on 03 Jan 2006, 04:09, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Har du den på datorn Overkill?
Anledningen till att dokumentären endast är 21 minuter lång är att den helt enkelt är menad som en kortfilmsdokumentär (den har visst varit med på en del kortfilmsfestivaler i Norge)
EddieMeduza:
Nej, tyvärr bara på VHS.
Elo:
Ja just det, har också läst det nånstans. Det är dock änd lite trist med så korta dokumentärer i mitt tycke.
Nej, tyvärr bara på VHS.
Elo:
Ja just det, har också läst det nånstans. Det är dock änd lite trist med så korta dokumentärer i mitt tycke.
Overkill -> Du har inte lust att skicka en VHS-kopia? 

Intressant fakta om huset han boode i (lite fel tråd, men jag orkar inte skapa en ny)
2004 såldes det av kronfogden till ett tyskt par som numera använder det som sommarstuga.
Sedan de flyttat in och gjort sig hemmastadda vaknade de en dag av att ett flertal jänkare med tillhörande raggare stod utanför huset och poppade Eddie på högsta volym.
Förvirringen var total tills nån tysktalande bilintresserad ungdom lyckades förklara för paret vem som ägt huset innan.
Ilskan från deras sida byttes då snabbt mot glädje och de bjöd in hela gänget i huset på kaffe och kakor.
2004 såldes det av kronfogden till ett tyskt par som numera använder det som sommarstuga.
Sedan de flyttat in och gjort sig hemmastadda vaknade de en dag av att ett flertal jänkare med tillhörande raggare stod utanför huset och poppade Eddie på högsta volym.
Förvirringen var total tills nån tysktalande bilintresserad ungdom lyckades förklara för paret vem som ägt huset innan.
Ilskan från deras sida byttes då snabbt mot glädje och de bjöd in hela gänget i huset på kaffe och kakor.
-
- Levertransplanterad
Hehe vad trevligt tyskarna kan bara dem vill
. Vet du säkert om det verkilgen stämmer?

jadå, det var en trevlig kille jag pratade med på MSN som berättade det för mig, han bor bra några mil därifrån.EddieMeduza wrote:Hehe vad trevligt tyskarna kan bara dem vill. Vet du säkert om det verkilgen stämmer?
-
- Levertransplanterad
Hehe okej låter som en trevlig historia i alla fall
. Undra om tyskarna har renoverat huset.

Last edited by E-M on 10 Jan 2006, 23:34, edited 1 time in total.
Enligt min källa så har de efterlevande sett till att skriva in i kontraktet att huset inte får ändras eller rivas.
Om det innebär att en renovering inte får utföras vet jag inte, men nedervåningen bestod ju inte av så mycket då den var totalt nedriven när Eddie dog, så där måste man ju få renovera...
Om det innebär att en renovering inte får utföras vet jag inte, men nedervåningen bestod ju inte av så mycket då den var totalt nedriven när Eddie dog, så där måste man ju få renovera...
-
- Levertransplanterad
Är det någon som har den officiella Errol Norstedt alias: Eddie Meduza dokumentären (Den Bodil Furu gjorde).