Lumberjack:
Du har delvis rätt och jag håller med dig i mycket, men...
Samtidigt blir allt billigare, en TV är billigare i dag än 30 år sedan. Videon är snart gratis
Vilket beror på att allt flyttas till låglöneländer, lönerna pressas ännu mer och västvärlden går miste om arbetstillfällen.
Vi får allt mer pengar att satsa på sånt vi tycker är roligt, folk reser, festar, köper film, går på idrott mer än någonsin och det skapar nya jobb.
Visst skapar detta fler jobb (extrema låglönejobb som inte kan försörja en hel familj) men de förslår ändå inte mot dagens arbetslöshet och för att inte tala om den vi har att vänta. Räknar man även med de som är
deltidsarbetslösa så är vi uppe i över en miljon människor som är beroende av a-kassa för att överleva. Det kommer att bli en mycket märklig situation som är svår att lösa, efter hand som man försämrar välfärdssystemen, låglönejobben får ordentligt fäste m.m. så kommer folk inte att ha så mycket pengar kvar att ha kul för. Konsumtionen kommer att minska osv och då är vi verkligen illa ute!
En del människor har redan börjat att spara och lägga undan pengar för sämre tider (jag är en utav dem) och det är bland det farligaste som finns för ett land och samhälle. Sitter folk och trycker på sina pengar stannar snart hjulen av och det blir Moment 22 av alltihop - folk har pengar men ingen vågar göra av med dem, konsumtion behövs för att hålla ett land flytande. I Japan har de brottats med detta problem i flera år. Å andra sidan så måste ju folk ha pengar till läkarvård m.m. eftersom all sådan service försämras och läggs över på medborgarnas ansvar. Som jag ser det så är det ett olösligt problem.
Bidrag är inte bidrag längre utan en kalkylerad inkomst. Svensken har genom det sociala skyddsnätet gått från att vara arbetsam och flitig, gått över till att var krävande och bekväm. Någon annan ska alltid ta ansvaret. Det behövs en - håll i er nu - moralisk uppryckning av det svenska folket.
Här håller jag helt med dig!
Men vilken politiker vågar ha som vallöfte att dra in div bidrag till barnfamiljerna t ex så att de inte längre kan köpa dataspel för tusentals kr till ungarna? Vilken politiker vågar säga att folk inte längre kommer att få åka på fjällsemester med barnen i framtiden? Vilken politiker vill bli av med dessa röster?
Genom sin tidigare naivitet och ansvarslöshet så har politikerna målat in sig i ett hörn som de inte kan ta sig ur.
Fredrik Reinfeldt har som vallöfte att sänka a-kassan till 65% och efter ett år ska de inte få något. Vad en sådan som han inte begriper är att folk sätter sig inte ned frivilligt och svälter ihjäl när detta år har gått, istället så kommer samhället att bli mycket våldsamt och kriminaliteten kommer att öka hundratals procent. Detta är något som blir ännu kostsammare för samhället.
Det sorgliga är att många människor som har vanliga arbeten, som aldrig har varit arbetslösa tror att det är på arbetsmarknaden som det var för 15-20 år sedan, de har fortfarande åsikter som "Det finns jobb, bara man vill. De är lata de asen!" Och sedan så går de och lägger sin röst på Reinfeldt som hämnd, helt omedvetna om att de själva med stor sannolikhet kommer att bli arbetslösa.
Sedan så är det inte bara politikerna och folket som bär ansvaret, även arbetsgivarna har en stor del i hur det ser ut idag. De flesta arbetlösa (inte alla men majoriteten) vill arbeta men de får inte! Är man över trettiofem år så anses man som gammal och har man ingen utbildning så anses man som värdelös trots att man har fina meriter från tidigare arbeten osv. Istället så vill man ha unga och formbara människor som jobbar för struntsummor och som inte har några större krav. Får de inte sin vilja igenom så hotar de med att flytta utomlands (vilket de gör ändå förr eller senare) och facket har kompromissat sig till döds. EU underblåser och förespråkar i vissa fall t o m företagsflytt till låglöneländer. De som inte är flyttbara, talar tre språk flytande och har högskolebakgrund får skylla sig själva och kommer att lämnas drivande vind för våg, tiggandes småsmulor från de söndervittrande välfärdssystemen i sina hemländer.
OBS! Detta är inte min pessisim och mina funderingar jag ger utlopp för just nu, detta är vad man förutspådde i ett samhällsprogram de sände någon gång förra året.