Men på senare år så har jag sas fått en del influenser utifrån! Umgåtts med stadsbor,gift mig med en Göteborgska,återupptagit kontakten med gamla vänner som bor i städer.Dessa influenser har öppnat mina ögon för en del mindre sympatiska drag hos"bonnhålans" invånare.Som bonnhålebo är man inskränkt,småsint ogin samt intolerant!
Nu är det väl så att dessa egenskaper i sig tycker jag väl inte att det är något fel på egentligen,tvärtom!Det är sådant som håller folk i selen,manar folk att sköta sig, allt till samhällets fromma.Det är ju ingen tillfällighet att diverse avvikare i alla tider har sökt sig till storstaden.
Men i bonnhålan går det till överdrift! Man är ständigt påpassad i allt man gör,allt tycks angå alla utan undantag!! Människor som är utmärkta samhällsmedborgare på alla vis blir totalt idiotförklarade för den minsta egenhet man kan ha,även om ens personliga vandel i övrigt är perfekt.Utseende,klädsel,pengar,gångstil,tid för sänggående you name it,ALLT kommenteras flitigt vid fikabord eller skvallras i gathörnen.Det tycks handla om inställning! Säg att du har köpt ny bil,en stor Cheva tex.Göteborgarn säger:å harrejävlar va go den var och automat är det,perfekt!
Dalslänningens kommentar blir:TÄNK VA BENSIN DEN SKALL DRA...ock,ock...
Eller du kanske har byggt om hemma!? samma där,stadsbon säger:Vad tjusigt det blev,du kan du grabben....
Så kommer grannen,då låter det:jojo det der väl bra ut men där ihörnet är det nog lite snett va?...
Ja sådär håller det på alltid är det någons fel o brister som debatteras,sällan nåt positivt.Detta är mycket tröttsamt faktiskt särskilt påtagligt blir det på en arbetsplats,där vistas man ju varje dag och tvingas lyssna på detta