Stämmer det?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
wiking
Levertransplanterad

Stämmer det?

Post by wiking »

Läste på www.oldeagle.com om en bok av Åke Bylund (Mörbyligan). Mörbyligan blev ju bort taget ur svenskt musik lexikon (eller vad det nu heter) och där stog det att Eddie också blivit det. Stämmer det? Är det någon som vet något om det? Kolla på länken till boken Vargarna, där står det jag läste.
Last edited by wiking on 09 Nov 2006, 12:02, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Stämmer det?

Post by E-M »

Av namnet att döma så är det ett lexikon över musik. Med andra ord så är det ett lexikon där alla svenska artister ska finnas med, inkl en liten biografi om dom. Om jag inte är helt ute och cyklar.

Om det stämmer så är det skamligt om Eddie är borttagen Image. Liksom jag kan inte i min själ begripa varför Eddie skulle bli borttagen Image
E-M
Levertransplanterad

Stämmer det?

Post by E-M »

Jag tycker bara det är fel att låtsas som en sådan stor artist inte ens har existerat.
rockabillyhoodlums
Periodare

Stämmer det?

Post by rockabillyhoodlums »

Det skulle inte förvåna mig! Det som retar en mest är att dessa "fina" personer inte är så fina egentligen, dom visar bara inte sina andra sidor.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Stämmer det?

Post by 2meterhansson »

grr wrote:Tycker bara det är bra i så fall. Eddie skall väl inte sjunka så lågt att han beblandar sig och finner sig stå omnämnd i samma bok som övriga "artister"?
Å då är det bättre att han inte är med då menar du Image Om det är ett musiklexikon så ska han väl naturligtvis vara med där, om jag som jämförelse tar ett engelska lexikon, så ska väl alla ord vara med och inte bara några av dig utvalda ord. Eller??
Last edited by 2meterhansson on 09 Nov 2006, 22:16, edited 1 time in total.
Långis

Stämmer det?

Post by Långis »

RockabillyHoodlums wrote:Det skulle inte förvåna mig! Det som retar en mest är att dessa "fina" personer inte är så fina egentligen, dom visar bara inte sina andra sidor.
Sant, och som med allt annat så sjöng ju eddie om det också (har glömt vilken låt dock)

Men jag undrar varför de val att ta bort Eddie. Försöker de "förfina" musikhistorien? Man undrar till vilken nytta det varit då allt som sedan skrivs inte kan tas på allvar. Vad har de mer cencurerat?
E-M
Levertransplanterad

Stämmer det?

Post by E-M »

Undra om du inte tänker på "Pitten flaxar å pitten står" Långis.
wiking
Levertransplanterad

Stämmer det?

Post by wiking »

Långpanna wrote:Sant, och som med allt annat så sjöng ju eddie om det också (har glömt vilken låt dock)

Men jag undrar varför de val att ta bort Eddie. Försöker de "förfina" musikhistorien? Man undrar till vilken nytta det varit då allt som sedan skrivs inte kan tas på allvar. Vad har de mer cencurerat?
Ultima Thule och all annan så kallad "nationell musik" Image
Last edited by wiking on 09 Nov 2006, 23:32, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Stämmer det?

Post by 2meterhansson »

grr wrote:Vad du vill göra är ju av nån anledning att kränka Meduzas ära genom att låta honom samsas om platsen inom samma pärmar omgiven av fullkomligt korkade svin.
Jag tror nog Eddie är mäst kränkt av att inte vara med i ett lexikon över alla Sveriges artister, för det är ju trots allt ett lexikon vi talar om, ett uppslags verk över musiker. Sen kan man ju skriva om artisterna en och en, men då är det ju inte längre ett lexikon, utan en biografi.
Last edited by 2meterhansson on 11 Nov 2006, 11:58, edited 1 time in total.
Långis

Stämmer det?

Post by Långis »

Hm... nu när jag läser citatet närmare så står det ju inget om att eddie tagits bort från någon musiklexikon.
Det står:

Idag är hans och bandets namn ”borttagna” från den politiskt ”korrekta” svenska musikhistorien, så som även har skett med en annan avliden musikrebell, Eddie Meduza.

Alltså "svenska musikhistorien". Vad de menar med det vet jag dock inte...
rockabillyhoodlums
Periodare

Stämmer det?

Post by rockabillyhoodlums »

Jag blir så jävla förbannad på att dem dömer folk från en synvinkel. Jag ser folk från olika vinklar, fattar inte att de ska vara så svårt för andra
E-M
Levertransplanterad

Stämmer det?

Post by E-M »

Håller med dig, det är något jag ser till att inte försöka göra själv, särkskilt efter att jag började lyssna på Eddie. För innan jag började lyssna på Eddie så hade jag lättare att döma ut artister m.m. bara för att dom var/är på ett sätt. Men nu så tänker jag som så: Det var många som dömde ut Eddie bara för hans snuskiga låtar, då tänker jag: Om jag dömer ut andra efter en enda sak så är jag inte bättre än dom som dömde/dömmer ut Eddie för hans "snuskiga-sida". Man måste ha fakta och se till helheten innan man avfärdar en artist, skådespelare, eller vad det nu än må vara.
Post Reply