Då och nu eller; var gick det åt helvete?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Det var länge sedan vi hade någon tråd om 80-talet på forumet så jag tänkte rätta till detta genom den här tråden.
Som vi alla vet så var 80-talet ett skimrande utopia fyllt av lycka, framtidstro och bra musik, detta framstår som extra tydligt då man jämför med den eländiga jämmerdal till samhälle där vi idag tvingas framleva våra liv.
Varför framstår då 80-talet som så bra och överlägset?
Jag tror det till stor del beror på folks syn på saker och ting och vad olika företeelser i samhället representerar i folks sinnen mer än någon reell försämring, t.ex:
På 80-talet var en fabrik en symbol för välstånd och rikedom, idag är en fabrik en symbol för miljöförstöring och utflyttade jobb.
På 80-talet var arbetslöshet att se som ett nederlag och något som folk skämdes över att vara, idag ses arbetslöshet nästan som en merit i vissa delar av samhället.
På 80-talet var ett arbete något man var stolt över och satte en ära i att utföra så bra som möjligt, idag är ett arbete oftast bara ett hinder för att förverkliga sej själv, resa jorden runt eller "ha kul" och i den mån arbetet utförs så görs det så "half-assed" (ber om ursäkt för engelskan men jag hittade inget bra svenskt ord) som det öht är möjligt.
På 80-talet sågs facket som en stor snäll storebror som hjälpte till med löneförhandlingar mot en skälig ersättning, idag ses facket som den elake mobbaren på skolgården som tar dina pengar och spenderar dem på sprit och löskukar.
På 80-talet var det rätt att vara stolt över Sverige och att vara svensk och ingen ifrågasatte att nationalsången sjöngs på skolavslutningar, idag ses osvenskhet som en dygd och nationalsången ifrågasätts allt som oftast.
På 80-talet sågs en lärare som en ledare som skulle ha och krävde ett visst mått av respekt, idag ses en lärare som en clown som snarast skall be om ursäkt för att han avbryter elevernas mobilsamtal/MP3-spelare med något så löjligt förlegat som kunskap.

Alla dessa saker har egentligen inte ändrats i verkligheten utan ändringe består endast i hur folk ser på företeelserna och acceptansen av dessa åsikter. Lärarens kompetens och uppdrag är detsamma, fabriker lades ner även på 80-talet och arbetslösheten var tämligen hög mm mm.

Därmed inte sagt att det inte finns saker som verkligen har blivit sämre, betänk t.ex. följande:
På 80-talet var 88:an en glass som var täckt av ett tjockt lager choklad och krokant, idag är chokladlagret så tunt att det är transparent och krokantkornen kan räknas på ena handen.
På 80-talet kostade en kvarting Lemon Gin, en burk citronfanta och en pizza under en hundring, idag finns inte ens Lemon Gin och bara en kvarting kostar över en hundring.
På 80-talet släpptes i huvudsak skivor rmed nyskriven musik, idag består åtminstone 50% av topplistan vid varje given tidpunkt av covers.
På 80-talet orkade jag dricka sprit i flera dagar utan uppehåll, idag blir jag bakfull av att läsa systemkatalogen.

Så vad är då slutsatsen av det här inlägget? Ja det vette fan, troligen att vi är ena gnälliga jävlar som skulle behöva en rejäl spark i aschlet för att rycka upp oss och landet vi bor i.
Last edited by ozzman on 05 Feb 2007, 16:06, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Apropå arbete så får vi hoppas att det var din lunchrast som gick åt att författa detta Image

I övrigt så har du ju naturligtvis helt rätt,(mycket välskrivet dessutom) frågan är: Vad tusan skall vi göra då?

Tror att de enda som kan sparka oss i arslet är vi själva,men det vågar vi inte.....hur många ggr har man inte hört folk komma med frasen"nån skulle/borde"?

Alltid "nån" aldrig"jag".....nä jag tror tyvärr att det är kört,vi är ett land av sillmjölkar,det är bara att inse.

Last edited by rex on 05 Feb 2007, 19:12, edited 1 time in total.
gurlf
Helgfyllo

Post by gurlf »

tycker mycket hänger på oss själv i den gyllene generaritonen...

varför tog vi inte med oss det bästa från 80-talet hit i nuet? varför!
Last edited by gurlf on 05 Feb 2007, 20:24, edited 1 time in total.
uy
Levertransplanterad

Post by uy »

Bra skrivet, Ozzman! Eftersom jag endast har levt i slutet av 80-talet kan jag inte avgöra om du har rätt eller inte, så jag utgår från att det du skriver är sant.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

rex wrote:Apropå arbete så får vi hoppas att det var din lunchrast som gick åt att författa detta Image
Nej det var medan jag väntade på en rapportkörning i SAP som tar ca 45 minuter så produktiviteten är det inget fel på Image

Vad gäller kursändringen så måste vi uppfostra våra barn i en annan anda, att ändra inställningen hos vuxna går inte.
Sedan måste det till ytterligre kursändring i politiken. det måste tydliggöras mer att bidrag är en hjälp för at komma på rätt köl och inget långsiktigt försörjningsmedel.
Det ironiska är att det socialdemokratiska samhället var sådant fram till krisen i slutet av 80-talet, efter den blev det legitimt att inte göra rätt för sej.
2meterhansson
Obotlig alkoholist

Post by 2meterhansson »

På 80-talet fick man knulla oskulder, det är ingen risk att man får göra det hädanefter Image
Last edited by 2meterhansson on 06 Feb 2007, 13:16, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

2meterhansson wrote:På 80-talet fick man knulla oskulder, det är ingen risk att man får göra det hädanefter Image
Hehehe Image

Sjävt tycker jag det är bättre att knulla damer med erfarenhet, dom gör ett bättre jobb Image
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

2meterhansson wrote:På 80-talet fick man knulla oskulder, det är ingen risk att man får göra det hädanefter Image
Image
Nej inte om man inte vill åka in på kåken iaf.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Apropå TS.

En sak som tydligt går att identifiera iaf är detta jävla pjåskeri och överbeskyddande av våra barn.

Alla är av naturliga skäl rädda om sina barn,men det har ju gått alldeles för långt!

Ungar i dag tål inte att ta sig en promenad,om lille Pelle skall nånstans så måste han skjutsas av någon knepig anledning?!

Fritidsaktiviteter,sport exvis orkar de,men dit måste de åka bil,knepigt eller hur?

Det har blivit fult att låta sina barn ta sig fram för egen maskin,varför är det så? Om inte annat så måste de väl lära sig att ta sig fram i trafiken på egen hand,hur skall de annars skaffa sig trafikvett,förvärva den omdömesförmåga de behöver?

Snart har de väl hjälm när de sover också,döm om min förvåning när hustruns mellanpojk vände i dörren imorse när han skulle till skolan-Oj,jag glömde hjälmen!

Hjälm sa jag undrande,vad skall du med den? -Jo,vi får inte vara på kullen och leka i snön utan hjälm,nya regler Image

Men värst är trots allt curlandet,detta JÄVLA servandet med allt,som sagt skjutsande,påminnande om allt möjligt,allt,allt,allt.....

Inte undra på att de blir handlingsförlamade,det är ju vårt eget fel.

Så här är det på område efter område,vi förstör dom.
Last edited by rex on 07 Feb 2007, 10:52, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

Helt rätt.
Skolan är ett bra exempel, jag tycker absolut inte att man ska slå barn, ganska självklart. Men om en bort skämd unge beter sej som ett svin mot sin lärare och denne så mycket som tar tag i det lilla svinet så blir det annmälan och förmodligen sparken.
ozzman
Levertransplanterad

Post by ozzman »

Rex:

Du har så rätt.
Dessutom får barnen lära sej allt om sina rättigheter men inte ett ord om sina skyldigheter.
Det skall även vara medbestämmande och elevdemokrati skolorna, jävla påhitt.
lumberjack
Levertransplanterad

Post by lumberjack »

ozzman wrote:Rex:

Du har så rätt.
Dessutom får barnen lära sej allt om sina rättigheter men inte ett ord om sina skyldigheter.
Det skall även vara medbestämmande och elevdemokrati skolorna, jävla påhitt.
Och där blev Ljunbacken helt förvirrad; elevdemokrati? Vad håller ni på med där borta jävla hurrisImage Image

Den bristande respekten i skolan beror, enligt mig, mycket på att vi i dag skickar iväg ungarna till dagis vid ett års ålder och sedan passas dem av en massa blödiga kärringar tills det är dags för skolan. När det väl kommer till skolan möts de bara av vad de uppfattar som nya dagisfröknar och de härjar på som vanligt helt utan respekt. När jag själv började skolan hade jag knappt stött på andra vuxna än mina närmaste och lärarinnorna var helt klart auktoriteter i mina ögon. Inga man käftade emot som åttaåring.

Att sedan lärarna inte ens har rätt att beslagta mobiltelefonerna från ungarna är helt sanslöst. Varför har dom öht mobiltelefoner i skolan? Kan någon förklara för mig hur ett viktigt samtal ser ut för en tolvåring?

Fast i ärlighetens namn är de flesta ungar riktigt bra fortfarande, det är bara att dom som utmärker sig är fan så mycket värre och respektlösa idag.
wiking
Levertransplanterad

Post by wiking »

Det skulle ju komma mobiler för ungar med bara två uppringnings knappar på, en till mor och en till far. Men det blev kanske inget av det.
Last edited by wiking on 07 Feb 2007, 16:23, edited 1 time in total.
rockabillyhoodlums
Periodare

Post by rockabillyhoodlums »

De flesta ungdomar brukar vara bra tills dom blir svikna i kärlek, folk klarar inte av att bli svikna i dagens läge å blir dom det så tar dom ut det på massa andra sen tar dom ut de på andra å så fortsätter de

Vad är bra förresten?
Post Reply