Eddies låtskrivartopp
Eddies låtskrivartopp
Mitten av sjuttio till mitten eller senare delen av åttiotalet.
-
- Obotlig alkoholist
Eddies låtskrivartopp
Slutet sjuttio talet till mitten åttiotalet, med den absoluta toppen 79, när punkjävlar och nr 3 del 1 kom.
-
- Helgfyllo
Eddies låtskrivartopp
80-talet känns som det kom mycket bra. men det finns ju suveräna hits både för och efter.
-
- Levertransplanterad
Eddies låtskrivartopp
Det är inte lätt, jag började att räkna upp årtalen och vilka bra låtar som han har skrivit, som jag tycker är riktigt bra. Fast så kom jag på att det är meningslöst, för jag hittar en massa guldkorn från varje årtal. Så jag kan inte säga specifika årtal.
Eddies låtskrivartopp
Egentligen helt omöjligt att svara på, spontana svaret blir 79-85. Alla LP´s, Nr 3 del 1 & 2, Dubbelidioterna osv. Men det kan likagärna vara 86-90 också då vi fick många klockrena kassetter som Radio Ronka 1 & 2, Raggare, Kräftkalas, Börje Lundins Julafton och i mitt tycke hans bästa skiva: You Ain´t My Friend.
För att vara mer specefik känns 79-81 ganska givet...
För att vara mer specefik känns 79-81 ganska givet...
Eddies låtskrivartopp
Varför inte säga 79-90?
Sen tycker jag han fick en ny topp runt 1996 med "If I´m a fool", "När man drömmer sina drömmar",
"Heaven is near me" m.m.
Sen tycker jag han fick en ny topp runt 1996 med "If I´m a fool", "När man drömmer sina drömmar",
"Heaven is near me" m.m.
Eddies låtskrivartopp
Jag tycker väldigt mycket om skivan Väg 13, så nog kan man säga att han hade en liten topp däromkring också, även om låtarna på den inte går att gämföra med hans tidiga alster...
-
- Levertransplanterad
Eddies låtskrivartopp
Det kan jag nog inte säja, ty han var bra hela tiden. Han gick ur tiden, med flaggan i topp, och det hörs inte på hans musik, att han mådde dåligt.
Eddies låtskrivartopp
Från 1995 fram tills han dog tycker jag det var en liten topp också.
Första halvan av 90-talet inleddes med en bra platta, You Ain´t My Friend, men efter det blev det klent med övriga utgivningar och dom få kassetter som kom höll ärligt talat rätt låg klass även med kassett-mått mätt. Detta antagligen delvis beroende på mycket turnerande under dessa år, var ju lite av en comeback för eddie då.
Men från ca 95 och framåt blev det fart på gubben igen. Flera skivor för Bävern släpptes, en ny för UT (Väg 13 +fyllekalasen då), samt 5 nya kassetter släppta via ett nystartat företag (Sofia Music tror jag det hette?). Osadal konkade ju runt 95 tror jag det var. Även om dessa banden innehöll lite gammalt också var det väldigt mycket outgivet/nyinspelat också. Sentida klassiker som Skinnet, Evert, Ragga Runt och Eleganten ifrån vidderna skapades & släpptes vid denna tiden. Enda floppen var väl Romanen om Göran Person men den var nog inte menad att ta så bokstavligt heller. Compendia Ultima boxen kom också men den innehåller ju mestadelt gamla grejer egentligen och är väl mer för dom riktigt inbitna fansen. Han var ju också med i TV flera gånger under dessa åren vilket han egentligen aldrig vart innan, Lena-Maria Show undantaget men det var ju 1980, inte igår direkt.
Första halvan av 90-talet inleddes med en bra platta, You Ain´t My Friend, men efter det blev det klent med övriga utgivningar och dom få kassetter som kom höll ärligt talat rätt låg klass även med kassett-mått mätt. Detta antagligen delvis beroende på mycket turnerande under dessa år, var ju lite av en comeback för eddie då.
Men från ca 95 och framåt blev det fart på gubben igen. Flera skivor för Bävern släpptes, en ny för UT (Väg 13 +fyllekalasen då), samt 5 nya kassetter släppta via ett nystartat företag (Sofia Music tror jag det hette?). Osadal konkade ju runt 95 tror jag det var. Även om dessa banden innehöll lite gammalt också var det väldigt mycket outgivet/nyinspelat också. Sentida klassiker som Skinnet, Evert, Ragga Runt och Eleganten ifrån vidderna skapades & släpptes vid denna tiden. Enda floppen var väl Romanen om Göran Person men den var nog inte menad att ta så bokstavligt heller. Compendia Ultima boxen kom också men den innehåller ju mestadelt gamla grejer egentligen och är väl mer för dom riktigt inbitna fansen. Han var ju också med i TV flera gånger under dessa åren vilket han egentligen aldrig vart innan, Lena-Maria Show undantaget men det var ju 1980, inte igår direkt.
Last edited by overkill on 10 Sep 2007, 20:49, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Eddies låtskrivartopp
Där gav du mig en idé, Overkill! Här är en liten lista från varje årtal med låtar som väldigt många känner till som man kan kalla hits! Jag vet ju inte att alla låtar spelades in just det årtalet men det är utgivningsåren av albumen/kassetterna jag får gå efter.
1975 Tretton år
1976 VM i att prata skit från ukulele i Mozambique
1977 Hakan, Fruntimmer ska en ha å knulla me
1978 Punkjävlar
1979 Mera brännvin, Mera kärnkraft, Hemorroider i mitt rövhål, Såssialdemokraterna, Yea yea yea
1980 Va' den grön så får du en ny
1981 Gasen i botten, Volvo, Glasögonorm
1982 Börje Lundin rattens riddare
1983 Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder, Jag vill ha en brud med stora pattar, Leader of the rockers
1984 Dunder å snus (COVER)
1985 Den runkande spårvagnschauffören
1986 Raggare (Räggöere, räggöere)
1987 Jag släppte en skit på dansrotundans dansgolv,
1988 Min EPA-traktor
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
Orkar inte mer nu, fortsätter mer senare eller någon annan dag. Kom gärna med egna förslag, det är dessa jag uppfattar som hits, antingen bland fansen eller i allmänhet, både och är välkommet. Jag har säkert missat något på de årtalen jag har skrivit.
1975 Tretton år
1976 VM i att prata skit från ukulele i Mozambique
1977 Hakan, Fruntimmer ska en ha å knulla me
1978 Punkjävlar
1979 Mera brännvin, Mera kärnkraft, Hemorroider i mitt rövhål, Såssialdemokraterna, Yea yea yea
1980 Va' den grön så får du en ny
1981 Gasen i botten, Volvo, Glasögonorm
1982 Börje Lundin rattens riddare
1983 Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder, Jag vill ha en brud med stora pattar, Leader of the rockers
1984 Dunder å snus (COVER)
1985 Den runkande spårvagnschauffören
1986 Raggare (Räggöere, räggöere)
1987 Jag släppte en skit på dansrotundans dansgolv,
1988 Min EPA-traktor
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
Orkar inte mer nu, fortsätter mer senare eller någon annan dag. Kom gärna med egna förslag, det är dessa jag uppfattar som hits, antingen bland fansen eller i allmänhet, både och är välkommet. Jag har säkert missat något på de årtalen jag har skrivit.
Eddies låtskrivartopp
Kul idee!
Ska göra en egen, men inte just nu.
Men jag är lite osäker på årtalen men finns ju Eddie sidor att gå efter.
Ska göra en egen, men inte just nu.
Men jag är lite osäker på årtalen men finns ju Eddie sidor att gå efter.