hej mina älsklingar!
jag har några frågor om raggare:
vad är en raggare? kan man bli raggare rätt upp och ner eller borde/ska man födas till raggare? m.m m.m
är så jävla mkt tjat på den fronten, så nu vill jag ha det klart en gång för alla
Raggare
Moderator: hakan
Raggare
Ska jag vara ärligt så vetefan... Själv tycker jag det räcker med intresse för bilar och 50-talet samt att kunna glida omkring i en jänkare i 20 knyck utan att bli uttråkad.
Frågar du en riktig raggare så skulle dom säga att det är nåt man föds till...
Frågar du en riktig raggare så skulle dom säga att det är nåt man föds till...
-
- Levertransplanterad
Raggare
När jag var ung så var en raggare en snubbe som gillade att åka omkring i någon gammal bil och supa, inget annat.
Man skulle ha jeansjacka och lyssna på hårdrock eller vanlig rock. Det var inte mer med det. Det var som en motvikt mot synthmusiken, disco, mode och annat trams.
Snubbarna som däremot gillade femtiotalsrock, hade brylcreme, amerikanska bilar osv kallades för "bonnraggare" och dem skrattade man åt, men bara i smyg. Annars kunde det gå illa. Mycket illa.
Man skulle ha jeansjacka och lyssna på hårdrock eller vanlig rock. Det var inte mer med det. Det var som en motvikt mot synthmusiken, disco, mode och annat trams.
Snubbarna som däremot gillade femtiotalsrock, hade brylcreme, amerikanska bilar osv kallades för "bonnraggare" och dem skrattade man åt, men bara i smyg. Annars kunde det gå illa. Mycket illa.
Raggare
Nej, det är dem som är riktiga raggare. Alla andra är epa-raggare.GammalHardrockare wrote:Snubbarna som däremot gillade femtiotalsrock, hade brylcreme, amerikanska bilar osv kallades för "bonnraggare" och dem skrattade man åt, men bara i smyg. Annars kunde det gå illa. Mycket illa.
Skitarna ska va' lika långa i år
-
- Levertransplanterad
Raggare
Jag håller med. Raggare var hårt arbetande typer som om helgen drog ut i karavaner och söp något hejdlöst. Amerikanarna kunde vara i tipptopp skick, men det fick inte överdrivas för då riskerade man att bli en putsbög. Det var inte ovanligt att man var klädd i mekarjeansen med trasslet hängande ut ur bakfickan. Midsommarhelgen var den heligaste på hela året. Då vallfärdade raggarna till Dalarna, Junsele, Öland, Oviken och andra hålor för att kröka, lyssna på rock och göka i tälten.GammalHardrockare wrote:När jag var ung så var en raggare en snubbe som gillade att åka omkring i någon gammal bil och supa, inget annat.
Idag är dessa i det närmaste utrotade/utdöda. En sjyst jänk kostar en årslön så bara skötsamma medelålders återfallsgubbar har råda att köpa dem. När det är crusin' har man familjen med sig och raggarklubben som förr hetta Fyllkrökers eller Hillbyhellboys heter idag Småstads Motorförening eller på sin höjd Smalltown Midnight Cruisers. Dessa träffas varje tisdag i klubbhuset för en kopp kaffe och för att dela ut veckans bingolotter som medlemmarna ska sälja. När det senare blir fest söker man tillstånd för att kränga bärs "så att det går rätt till". Men man älskar att dra gamla fyllehistorier om och om igen och drömma sig tillbaka till "bättre tider".
Idag finns det nästan ingen riktig raggarkultur kvar, utan den tynar så sakteliga bort och kommer aldrig att nå sin höjdpunkt på 70-talet igen. Nu är det snarare bikers som fyllt raggarnas plats, där man drar runt mellan klubbarna och festar lös.
Last edited by lumberjack on 23 Apr 2007, 20:46, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
Raggare
Påminner mycket om Eddies låt "Jag e en raggare".LumberJack wrote:Jag håller med. Raggare var hårt arbetande typer som om helgen drog ut i karavaner och söp något hejdlöst. Amerikanarna kunde vara i tipptopp skick, men det fick inte överdrivas för då riskerade man att bli en putsbög. Det var inte ovanligt att man var klädd i mekarjeansen med trasslet hängande ut ur bakfickan. Midsommarhelgen var den heligaste på hela året. Då vallfärdade raggarna till Dalarna, Junsele, Öland, Oviken och andra hålor för att kröka, lyssna på rock och göka i tälten.
Idag är dessa i det närmaste utrotade/utdöda. En sjyst jänk kostar en årslön så bara skötsamma medelålders återfallsgubbar har råda att köpa dem. När det är crusin' har man familjen med sig och raggarklubben som förr hetta Fyllkrökers eller Hillbyhellboys heter idag Småstads Motorförening eller på sin höjd Smalltown Midnight Cruisers. Dessa träffas varje tisdag i klubbhuset för en kopp kaffe och för att dela ut veckans bingolotter som medlemmarna ska sälja. När det senare blir fest söker man tillstånd för att kränga bärs "så att det går rätt till". Men man älskar att dra gamla fyllehistorier om och om igen och drömma sig tillbaka till "bättre tider".
Idag finns det nästan ingen riktig raggarkultur kvar, utan den tynar så sakteliga bort och kommer aldrig att nå sin höjdpunkt på 70-talet igen. Nu är det snarare bikers som fyllt raggarnas plats, där man drar runt mellan klubbarna och festar lös.
Hela veckan står vi vid en maskin, å göder dom som sedan kallar oss svin
Dom sitter tryggt i sina vräkiga hus, å perkar finger om vi tar oss ett rus
Jag e en raggöre, räggöre, räggöre
Jag e en raggöre, raggöre, raggöre
Jag e en raggöreeee
Jag e en raggöre, å ja vill bara va ifred
(solo)
Ni säger att jag har lägre intelligens, å det blir till en tagg i själen som känns
För jag har lika stora gåvor som ni men när mitt kneg är slut så vill ja va fri...
Just det där med hårt arbetande och att man vill ut och ha det gött på helgerna.
-
- Site Admin
Raggare
Så fick man lära sig något igen: " Finland, det land i Europa där det finns flest amerikanska bilar per invånare"

Raggare
Nej, detta är i stort en felaktig bild. De gamla raggarklubbarna lever.LumberJack wrote:Idag är dessa i det närmaste utrotade/utdöda. En sjyst jänk kostar en årslön så bara skötsamma medelålders återfallsgubbar har råda att köpa dem. När det är crusin' har man familjen med sig och raggarklubben som förr hetta Fyllkrökers eller Hillbyhellboys heter idag Småstads Motorförening eller på sin höjd Smalltown Midnight Cruisers. Dessa träffas varje tisdag i klubbhuset för en kopp kaffe och för att dela ut veckans bingolotter som medlemmarna ska sälja. När det senare blir fest söker man tillstånd för att kränga bärs "så att det går rätt till". Men man älskar att dra gamla fyllehistorier om och om igen och drömma sig tillbaka till "bättre tider".
Även om många av dem som är engagerade och de som besöker klubbarna nu är uppåt 50-60 år så har det kommit en ny generation. Dessa är idag i åldern 20-30-år. De super inte så mycket, utan har bilintresset som främsta hobby.
I stort sett samtliga är också vanliga svenssons som sparat ihop till sina 100 000 kronors-bilar.
Det finns rockabillyband som lever på att åka omkring till en massa raggarklubbar och spela för fulla hus. Känner dessutom inte till en enda "vit" klubb i denna stad. Det skulle inte fungera då intäkterna efter bandomkostnader, hyra för lokal mm. oftast går jämt upp med utgifterna. (tyvärr). Några bingolotter har jag då inte sett till under de år jag varit engagerad.
Men visst har mycket förändrats. De flesta har idag familjer, men det roliga är att barnen tar kulturen till sig och när de blivit nog gamla blir de själva engagerade i motorlivet och för traditionen vidare.
Klubben jag är engagerad i (är ingen raggare själv, men delar intresset) är tyvärr på dekis. Klubben har funnits i 30 år men har de senaste åren tappat medlemmar till följd av interna bråk och tjafs. Vi är nu bara tre-fyra personer som driver kåken vidare och det är mycket svårt att få det att fungera, men de gånger vi anordnar fetser är det sällan under 100 pers inlösta. Dess storhetstid är dock över som klubb, men det finns som sagt många som lever och frodas i allra högsta grad.
Last edited by Långis on 23 Apr 2007, 22:55, edited 1 time in total.