Är livet en tävling?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Är livet en tävling?

Post by gammalhardrockare »

Vill minnas att jag hade en mindre diskussion med Rex om detta i helgen, är inte helt säker men i alla fall, anser ni att livet är en tävling?
Jag anser nog det. Så ytlig är jag!

Jag menar, när jag försöker projicera fram en bild av denna tävling så ser jag mig själv i åttioårsåldern på ett servicehus någonstans där jag sitter med mina polare.
Vi jämför våra liv helt enkelt.
Vem fick ihop mest stålar.
Vem han uppleva flest länder och städer.
Vem knullade flest kvinnor.
Vem fick/fick flest barn.
Vem hade de coolaste jobben osv.

Jag vet, detta är ett enormt idiotiskt sätt att se på livet men jag har kommit på att det är sådan jag är. Så fort jag gör en ny bekantskap så frågar jag vad personen jobbar med, vad lönen ligger på osv.
Sedan försöker jag även klura ut om han är svårt skuldsatt, vad och om han har stålar på banken, har han knullat nyss? Har han överhuvudtaget någon att knulla osv, osv och sedan jämför jag med min egen livssituation.
Så där håller det på.

Nå, hur är det med er?
Last edited by gammalhardrockare on 15 Aug 2007, 22:08, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Är livet en tävling?

Post by E-M »

Jo det ligger nog någoting i det, man jämför och håller på. Fast tävling tycker jag kanske är lite fel ord, det känns lite fel att kalla det en tävling.
genitalia
Periodare

Är livet en tävling?

Post by genitalia »

Det låter jävligt dumt men du har nog fan rätt asså! Klart man jämför sig med andra i och omkring sin bekantskapskrets.

Jag är 25 år och ser polarna gifta sig, skaffa knoddar och "karriärer" medans jag fortfarande inte riktigt vet vad jag vill bli när jag blir stor. Istället samlar jag på mig en skuld hos Csn och knegar på halvt oseriöst på nätet, mot en schysst slant dock.
Hur dumt det än låter så ser jag mig på 2:a plats jämfört med dom....även om jag är ganska nöjd med det.
Strävan efter det bästa har nog aldrig legat för mig... iallafall inte karriärmässigt. Men brottningen däremot gav jag 110% om inte mer....så länge jag får ha min fritid och mina intressen och går runt ekonomiskt varje månad så är jag ganska nöjd.

Pengar är ju aldrig fel att ha men jag är nog hellre än lycklig Svensson än en olycklig knös som jobbar röven av sig och inte har nån fritid alls.

Men jo, livet är nog lite av en tävling.

You snooze you looze!
Andreas
Helgfyllo

Är livet en tävling?

Post by Andreas »

Hmm ja nått i tävlingsstil verkar det va tyvärr ,se på mig är 24 år å sitter här själv i en lägenhet,just nu utan jobb,käring,körkort å får aldrig nånting gjort,skulle behöva ha nån som sparkar mig i arslet...Livet är surt! Image
rex
Levertransplanterad

Är livet en tävling?

Post by rex »

Jävla dum inställning.....varför bry sig om hur andra gör/har/är?

Så lämge man är nöjd själv så.
Långis

Är livet en tävling?

Post by Långis »

Som minsta syskone har jag fått lära mig att förlora. Att tävla lockar mig därför inte.
Jag har också medvetet valt att inte satsa på något maffig utbildning och karriär. Jag vill leva det enkla livet nånstans mittemellan. Det funkar hyfsat som jag har det nu med en lön på 11 000, en lägenhet, en fritid som jag uppskattar och vänner jag kommer överens med.

Det är bara att konstatera att mina vänner mer lyckade än jag. De har familj, pengar och riktiga jobb, men jag avundas dem inte utan gläds för deras skull.
ozzman
Levertransplanterad

Är livet en tävling?

Post by ozzman »

Jag ser det inte som en tävling men visst händer det att man jämför sej med andra.
De jag umgås med är ungefär i samma situation i livet som mej/oss så våra liv ( i alla fall den del man ser) är ganska lika.
Enda skillnaden är attde flesta jag umgås med tjänar betydligt mer än mej. Det kan vara lite surt i bland men å andra sidan så jobbar de ofta betydligt fler timmar än mej så rent tidsmässigt så jämnar det ut sej.
wiking
Levertransplanterad

Är livet en tävling?

Post by wiking »

Folk som är upptagna av sånt där måste ha mindervärdighets komplex.
genitalia
Periodare

Är livet en tävling?

Post by genitalia »

Långpanna wrote:Som minsta syskone har jag fått lära mig att förlora.
Känner igen detta Image
Jungbacka Erik
Site Admin

Är livet en tävling?

Post by Jungbacka Erik »

Det är klart livet är en tävling. Titta på hur folk byter bil t.ex. Är det verkligen en nödvändighet att byta bil så fort grannen byter?
"Jag byter bara för att bilen inte ska tappa så mycket i värde" Image Vem fan betalade mellanskillnaden då? På jobben tävlas det om vem som är mest produktiv, vem som får saker och ting snabbast gjorda och är minst sjukskriven. I skolorna, i trafiken och på simstranden tävlas det. Vem går och spänner ut sin mage på en strand? Nej där är det tvättbräde och muskler som ska framhävas. Man tävlar i flest ligg och t.o.m. i vem som haft flest könssjukdomar Image Att tävla finns väl i människans gener helt enkelt.
Post Reply