Musik som inte är lika bra som man minns den...

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Post by gammalhardrockare »

Sitter här på morgonkvisten och laddar ned musik och blir med jämna mellanrum besviken.
Viss musik är inte alls lika bra som man minns den. Faktum är att jag ibland ifrågasätter mitt eget intellekt, hur i helvete kunde jag lyssna på den här skiten?

Kan det vara som så att man idag tror sig gilla en viss musik bara för att man gillade det som tonåring?
Visst, klassisk tung rock som AC/DC, Deep Purple, Led Zeppelin, Rainbow, Jimi Hendrix m. fl är ju fortfarande oslagbara. De är helt enkelt rockkungarna! Så bra musik kommer aldrig mer att skapas.
Men fan, jag satt och laddade hem en del gamla låtar med Judas Priest, Saxon, Iron Maiden och de andra hårdrockspojkbanden och va fan... De är ju pinsamma. Rena skiten!
Deras nya album har jag inte ens brytt mig om att lyssna på. Inte min sorts musik längre helt enkelt.

Visst, jag kan förstå att jag gillade dem som sjuttonåring, de kunde skapa rockhits som satte sig i skallen och skickliga musiker var de. Men skulle jag lyssna på dem idag om jag hörde dem för första gången?
Skulle jag haja till, öka volymen och stampa gasen i botten om jag råkade höra Hot Rockin med Judas priest på bilradion?
Skulle jag få rysningar, stånd och en önskan att genast på stubinen hälla i mig en sjuttiofemma vodka rent om jag råkade ratta in 747 - Strangers in the night med Saxon?
Nej, jag tror faktiskt att jag skulle göra som vanligt när jag råkar få på radion - Stänga av den igen och skära tänder av ilska över dagens musikaliska degenerering. Det märks att de aldrig kom upp i samma liga som AC/DC, Deep Purple och grabbarna.

Men det finns ett album med Judas Priest som fungerar bra som tidsmaskin. När jag lyssnar på "Point of entry" så är jag sjutton år igen, det är sommaren 1982, jag och min vänner ägnar de flesta sommarnätterna åt att hänga vid en vägg och röka cigaretter och jag har fortfarande inte hållit någon flicka i handen.
Det led jag över då - händelselösheten och frånvaron av kvinnlig fägring. Nu gör jag inget annat än önskar att jag vore tillbaka till den tiden.
Den tidens pojkbandshårdrock skapade en positiv känsla, ett visst hopp om framtiden. Idag sitter jag med facit och visst, jag fick till slut äntligen knulla, nu har jag tröttnat. Idag är jag rik men vad ska jag med pengarna till? Jag har ju redan knullat, jag har redan sett en massa länder och städer och den senaste hemelektroniken har jag.
För det är ju det som man får för pengar - Fitta, upplevelser och prylar. Mer än så är det inte. När jag var sjutton år så var detta lika stort och fantastiskt som universum, idag vet jag att det bara gav mig gonorre, minnesluckor och kraftiga värdeminskningar.

En känd författare skrev en gång att efter att man har fyllt 25 år så börjar man leva 20 år bakåt i det förflutna. Det skulle innebära att jag vid 62 års ålder kommer att sitta och tänka tillbaka på den tid jag lever i just nu. Tror knappast det. Vad finns att bli sentimental över? Vad finns att sakna?
Inget är längre för första gången, inget är nytt och outforskat och drömmen om rikedom, framgång och vackra kvinnor har jag bytt ut mot ett tryggt pensionssparande.
Jag tillbringar helgerna åt att jobba extra (tack gode Gud för att Ikea alltid är i behov av extrapersonal!), inte för att jag är i skriande behov av pengarna utan enbart för att jag inte vet vad jag annars ska göra? Tiden är inte längre oändlig men jag kan ändå inte komma på något bättre alternativ.

Faktum är att det finns ingen musik i världen som kan skapa samma livsgnista hos mig som under den där sommaren när jag var sjutton år. Det är kanske därför som det är så sällan jag lyssnar på musik numer?
Hur är det med er andra?

Hur som helst, här är mina senaste nedladdningar som jag ska bränna över på skiva och köra i bilstereon när jag tar bilen ut till Ikea idag:

Simple Minds - Dont you forget about me. Det ska vara liveversionen från the heart of the city light eller va fan den nu hette?
AC/DC - Coldhearted man.
AC/DC - Jailbreak. Liveversionen naturligtvis!
Bruce Springsteen - Tougher than the rest.
Leila K - Ca plane pour moi.
Pat Benatar - Get nervous.
The Who - Teenage wasteland.
Eddie Meduza - Min hobby.
Katrina and the waves - Red wine and whiskey.
Koto - Dragons key.
ELO - Four little diamonds.
ELO - Dont bring me down.
Maria McKee - I found love.
Ellen Foley - Stupid girl.
Phil Collins - I whish it would rain down over me.
The Cult - Edie (Ciao baby)

Dessa låtar rekommenderas och kan få fart även på medelålders gubbjävlar som har fyllt fyrtio.
Återkommer med fler rekommendationer om så önskas.

Klart slut. Over and out.
/Gammal Hårdrockare som inte rockar ett dugg längre.

Last edited by gammalhardrockare on 29 Sep 2007, 10:16, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:När jag lyssnar på "Point of entry" så är jag sjutton år igen, det är sommaren 1982, jag och min vänner ägnar de flesta sommarnätterna åt att hänga vid en vägg och röka cigaretter och jag har fortfarande inte hållit någon flicka i handen.
Jag passerar nämda vägg varje dag på väg hem från jobbet,enda skillnaden mot då är att idag hänger en mängd kulturberikare från andra länder där. Tänk vad det låter fint med alla dessa nya fina språk som genljuder mellan husväggarna,det riktigt värmer hjärtat att veta att de fått en fristad här vid våran vägg.

Förövrigt tycker jag att Wheels of Steel med Saxon funkar än,liveversionen är bäst.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Börjar jag märka av en viss besvikelse över hur allt blev även hos dig?
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Inte "allt" men en hel del.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Du har kanske förstått att du inte var unik, du var inte ämnad för något speciellt?
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Nä,men man har ju inte direkt ansträngt sig heller va? Dessutom så vad för slags speciellt tänker du på?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:
Dessutom så vad för slags speciellt tänker du på?
Att man skulle bli något, att man verkligen skulle lyckas helt enkelt. Nu är man ju bara en vanlig idiot bland alla andra som ingen kommer att minnas.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Vad skall folk minnas en för då? Vafan är det för vits med det egentligen?
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Vitsen är att skapa något bestående, att bli rik och berömd. Men i slutändan handlar det ju ändå om att få så mycket fitta man tål vilket man får om man blir rik och berömd.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Herregud vad pinsamt!
http://www.youtube.com/watch?v=kDMtqED2JLc

Jag skäms, rodnar och vrider mig som en mask av skam på golvet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Något som retar mig något enormt är att jag inte får tag i låten "Money chain" av Katrina and the waves, trots att jag har lyckats snika till mig Limewire PRO.
Låten är kanon, en riktig rökare och låter som Pretenders. Jag har en del fina morgonfylleminnen från den låten.
Faktum är att en jobbarpolare är helt övertygad om att det är Pretenders (!)
Jag ljuger inte men förra året kom vi in i en hetsig diskussion om detta och det var milimetrar ifrån att jag drog till honom.

Ingen jävel ska försöka att överglänsa mina åttiotalskunskaper.
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Skämtar du? Money Chain ÄR Pretenders!? Hahahha,du kankse skulle be din jobbarkompis om ursäkt Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Rex:

Är du dement? JAG HAR JU FÖR HELVETE ORIGINALSKIVAN FRAMFÖR MIG!
rex
Levertransplanterad

Post by rex »

Jaja,man kan ju påstå vad som helst på nätet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

TJOHOO! Nu har jag fixat låten, "Money chain" med Katrina and the waves. En snäll och klok användare på FB mailade en länk till en uppladdningssida, där kunde jag hämta den, spara den och sedan föra över den till min mediaspelare. Itunes använder jag förresten. Funkar faan så mycket bättre än de andra jag hade som totalvägrade att spela upp vissa låtar som jag tankade.
Post Reply