on 02/06/2005 at 23:56:28, GammalHardrockare wrote:En tanke slog mig just! Är det någon nu för tiden som käkar fläskkotletter? Ni vet sådana där köttstycken med ett ben på ena sidan, runt resten är det en äcklig fettring och det var endast själva "navet" som gick att äta.
Sådant fick man ju ofta förr när man var liten och käkade hemma hos någons föräldrar på helgerna och liknande. Aldrig i skolan vad jag kan minnas.
Nu hör man dock aldrig talas om någon som käkar det, existerar inte som Dagens på restaurangerna eller som a´la carte och jag tror att det är sällsynt i köttdisken också.
Tröttnade folk på att betala dyrt för en massa ben och svål eller är det helt enkelt "gammalmodigt" käk som liksom kålpudding, fiskpudding och bruna bönor med fläsk har försvunnit för gott?
Inte för att jag bryr mig, det var ändå överskattat och man fick ju smälla i sig sju-åtta stycken för att bli mätt (eftersom sextio procent var fett, hinnor, senor och ben på varje kotlett) men det skulle vara kul att veta om detta också är en maträtt som har seglat till mathimlen för gott. [/quote]
Alla maträtter du nämner förekommer ganska ofta i det ozzmanska hushållet så jag kan inte riktigt hålla med om att dom befinner sej i mathimlen.
vad gäller fläskkotletter så är det bra och billig vardagsmat för runt en 50-lapp/kg.
Stek kotletterna och låt dom sjuda i en dragonsås i 20-30 minuter, servera med nykokt potatis, saltgurka och vinbärsgelé och du har en ytterst delikat anrättning.
Däremot skulle jag utan prut proklamera blodpuddingens dödsdag som nationell helgdag.
Vem fan har behov av att äta slakterirester i dagens Sverige?