Dubbelidioterna

Nyheter angående Eddie Meduza
retepnoslack
Levertransplanterad

Dubbelidioterna

Post by retepnoslack »

Jag har faktiskt inte en enda utav "Fyllekalasen". inget ont om skivorna, men jag tycker de verkar lite osammanhängande.

På originalkassetterna finns det ju en liten röd tråd. "Radio Ronka" är det lokalradio, "Börje Lundins Julafton och Kräftkalas" är ju hemma hos Börje och Sven, "Svensktoppsrulle" skall ju vara just svensktoppsmusik, "Fräckisar" bara snusk och i "Dårarnas Julafton och Midsommarafton" sitter det väl också ett helt gäng hemma hos E. Hilter/Hitler och super.

De flesta låtarna och sketcherna har jag faktiskt inte hört, då jag ogillar "nerladdad" musik. (Eller FÖRSÖKER ogilla den, om det finns någon sådan känsla) Jag sitter hela tiden och håller tummarna, att herr Löfberg lyckas med sitt projekt och ler i mjugg medan jag tänker: "Mycket av det bästa har jag ännu inte hört". Image
Last edited by retepnoslack on 02 Dec 2007, 01:55, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Dubbelidioterna

Post by overkill »

Håller med, den "röda tråden" som finns på många av orginalbanden är ju som bortblåst på fyllekalasen. Man ska ju dock komma ihåg att Fyllekalasen innehåller en del outgivet också, men det mesta av det är väl i ärlighetens namn inte så bra. Överblivet material av C-klass. Var dock längesen jag lyssnade på det outgivna nu. Jag äger för övrigt inte heller alla fyllekalasen (i orginal). Om man har alla kassetterna har man ju egentligen allt, förutom det outgivna då.
overkill
Levertransplanterad

Dubbelidioterna

Post by overkill »

Dock så bör väl tillägas att jag tycker att Fyllekalasen fyllde en viktig funktion när dom första kom 1999. Då fanns inget kassettmaterial på CD (förutom några få enstaka spår på "Bästa") så då fyllde dom absolut en bra funktion. Folk ville höra dom gamla kassett-alstren och då kändes det väl mer logiskt att släppa några samlingar istället för varje kassett för sig. Men efter 1-3 kunde man lika gärna börja släppt varje band var och ett för sig på CD.
E-M
Levertransplanterad

Dubbelidioterna

Post by E-M »

on 12/23/2007 at 16:21:31, Overkill wrote:Håller med, den "röda tråden" som finns på många av orginalbanden är ju som bortblåst på fyllekalasen. Man ska ju dock komma ihåg att Fyllekalasen innehåller en del outgivet också, men det mesta av det är väl i ärlighetens namn inte så bra. Överblivet material av C-klass. Var dock längesen jag lyssnade på det outgivna nu. Jag äger för övrigt inte heller alla fyllekalasen (i orginal). Om man har alla kassetterna har man ju egentligen allt, förutom det outgivna då. [/quote]

En låt som jag tycker är bra av dem outgivna på Fyllekalas-serien är "Wille Moberg".
Last edited by E-M on 24 Feb 2008, 23:19, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Dubbelidioterna

Post by overkill »

Ja, jodå det finns en del bra bland det outgivna på Fyllekalasen. En liten favorit är en sketch där han slår ner 4 st. kukrunkare, minns inte den exakta titeln dock. Så dålig att den blir jätterolig Image
En del är nog ganska nyinspelat också, och inte bara sånt eddie haft liggandes sen innan. Han snackar ju t.ex lite inför nån outgiven sketch på Nr 6 (som dock i själva verket är ett mellansnack från Radio Ronka 2), där säger han bl.a att den här CD´n är usel osv. Liknande snack som på dom gamla banden alltså.
Eftersom det inte blev nån ny kassett efter 96 (bandet om Göran Persson och samlingar borträknade) är det ju kul att han ändå spelade in nånting nytt förutom cd-skivorna då. Vem vet, han kanske spelade in och planerade en ny kassett men kanske aldrig fick tummen ur och gav ut den. En del av det outgivna kan mycket väl vara avsett för det syftet.
Men eddie verkade enligt min uppfattning vara en sådan typ som spelar in väligt mycket grejer, i princip hela tiden och när det är dags att ge ut saker har han att plocka av. och nu blev det som outgivet på Fyllekalasen istället för en ny kassett, kan man gissa.

Märklig fördelning av det outgivna bara. Väldigt mycket på vissa och inget på andra.
Last edited by overkill on 06 Jul 2008, 13:05, edited 1 time in total.
Post Reply