Bästa skivorna 2007

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
overkill
Levertransplanterad

Bästa skivorna 2007

Post by overkill »

Japp, nu är vi inne på 2008 och jag börjar årets första inlägg med att lista föregående års, i mitt tycke, bästa skivsläpp.
Fyll gärna på ni andra med era egna listor om ni vill.

Mina 3 favoriter:

Exodus - The Atrocity Exhibition
Gary Holt & Co gör fortfarande ingen besviken! Totalt 3:e skivan sen comebacken 2004. Thrash-metal när den är dom bäst! för den som inte visste det så lirade faktiskt Kirk Hammett här innan han blev erbjuden jobbet i Metallica. Har för mig han var med och bildade gruppen också, men gick över innan gruppen hann skivdebutera. Bättre än förra släppet Shovel Head Kill Machine (2005), men nästan jämnstark med Tempo Of The Damned (2004).

Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand
Den fore Led Zeppeline sångaren slår sina påsar ihop men den vackra bluegrass/country-sångaren Alison Krauss. Lika vacker som rösten är bra enligt vissa, och jag kan väl bara hålla med. Tillsammans har dom skapat en skiva med stämmning & känsla. Det är bluegrass/country för nästan hela slanten och den är faktiskt obeskrivligt bra. Välgjort och bra. Man måste lyssna för att förstå!

Mayhem - Ordo Ad Chao
Norsk svartmetall grupp som har några riktiga klassiker bakom sig ibörjan av sin tidiga suspekta karriär, men nu var det ett tag sen dom gjorde nått riktigt bra. Jag har iof inte 100 % järnkoll på allt dom gjort men denna skivan känns starkare än föregångaren i alla fall. Mörkt, skumt och hårt. Som det ska vara! Lite svår att greppa först men den växer med varje lyssning.

Andra nämnvärda släpp:

Megadeth, Rush, Gamma Ray & Ozzy. Alla 3 släppte klart godkända skivor men i ärlighetens namn inget sensationellt bra.
Även chock-rockarna i W.A.S.P. och våra svenska doom-hjältar Candlemass släppte nytt men dom har jag faktiskt inte kollat upp ännu, men ska göra. C-mass har ju ny sångare också så den kan bli intressant.
Heaven & Hell, som ju är Black Sabbath med Ronnie James Dio har ju återförenats och har turnerat under året och hunnit släppa ifrån en samling med 3 nyskrivna låtar och en live-platta/dvd. Jag har faktiskt inte köpt nått av dem, men har dem i datorn. Detta är den bästa sättningen av Sabbath efter den med Ozzy så egentligen är det lite av en dröm som gått i uppfyllelse.

Live-album & Samlingar:

Motörhead släppte en live-platta, och Halford (Rob Halford från Judas Priest alltså) en samling.
Halford-samlingen innehåller 2 nya låtar och en del tidigare udda/outgivet som är klart intressant, men det är väl i första hand sånt som tilltalar inbitna fans (som mig Image).
Motörhead-liven är bra, men det finns bättre liveupptagningar med gruppen.

Kommande släpp 2008:

Under kommande året ser jag fram emot släpp av bl.a Metallica, Judas Priest och Whitesnake vad jag kan komma på nu. Förhoppningsvis AC/DC också, är 8 år sen sist så det börjar bli dags. Samtliga har utlovat släpp i alla fall.
Även Guns N´Roses sägs vara på G men det ska man nog ta med en väldigt stor grävskopa salt.
För den oinvigde har man läst ca 10 ggr dom senaste 5-6 åren att den ska vara klar, och släppas...men inget händer. Den sägs också ska ha kostat bandets skivbolag 15 miljoner dollar - i bara studiotid. Ja jävlar...

Har säkert glömt nått...
Last edited by overkill on 25 Jan 2008, 21:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Bästa skivorna 2007

Post by overkill »

Är det bara jag som köper skivor här i forumet Image Image Image
uy
Levertransplanterad

Bästa skivorna 2007

Post by uy »

Jag köper inte ny musik så ofta. Men under 2007 blev det faktiskt två skivro, Larz-Kristerz - Stuffparty 3 och Billy Opel - I å Elvis.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

Bästa skivorna 2007

Post by ozzman »

Sedan 1995 har det i stort sett bara gjorts skit och det finns inte en enda bra artist eller grupp som börjat efter 1983.
Så för att summera, de senaste 5 åren har jag köpt exakt 1 skiva och det är A matter of life and death med Maiden, jag skall köpa AC'/DC's nya när den kommer men jag misstänker att jag blir svårt besviken.

Om jag mot all förmodan skulle bli sugen på att lyssna på något modernt så skulle jag ladda ner det, men det har ännu inte hänt och jag tror inte att det kommer att hända heller.
wiking
Levertransplanterad

Bästa skivorna 2007

Post by wiking »

Jag köper sällan nya skivor, det blir oftast gamla godingar.
Post Reply