Riktiga jobb!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
rex
Levertransplanterad

Riktiga jobb!

Post by rex »

Såg att Josey efterlyste en debatt om vad ett riktigt jobb är,och visst vore det intressant att veta hur folk ser på det?

Finns det öht jobb som inte kvalar in under "riktiga" jobb? Vilka är de i så fall?

Själv anser jag att definitionen "riktiga" jobb hör hemma i diskussionen om närande respektive tärande jobb,alltså huruvida nämda jobb genererar några skattepengar.

Alltså: Ett riktigt jobb är jobb i privat sektor förutom i de fall det allmänna anlitar ngt privat bolag,då faller de också ifrån.

Exempel på ett riktigt jobb: Bilbyggare på exvis SAAB. Exempel på ett "falskt" jobb: Sjukvårdspersonal.

De inom sjukvården gör givetvis ett värdefullt arbete men det bästa vore ju om de inte behövdes.
E-M
Levertransplanterad

Riktiga jobb!

Post by E-M »

Enligt mig är ett riktigt jobb, en arbetsinsats som tillför något. Något man inte klarar sig utan.

Säg att man nu skulle vara någonstans och bara sitta av tid, då är det inte ett riktigt jobb.

wiking
Levertransplanterad

Riktiga jobb!

Post by wiking »

Papparazzi fotograf, det tycker inte jag är ett riktigt jobb. Stryk skulle dom ha.
pelle
Helgfyllo

Riktiga jobb!

Post by pelle »

ett riktigt och mycket fint jobb ar horbock.Utan dessa sa skulle gamla surfittor aldrig fa kuk.
ozzman
Levertransplanterad

Riktiga jobb!

Post by ozzman »

Här är några jobb som inte är riktiga:
- Tvättstugevärd
- Modejournalist
- Recensent
- Telefonförsäljare
- Statsanställda författare och kulturarbetare

Det finns säkert fler men det här var vad jag kom på nu.

Riktiga jobb är väl ungefär allt annat, jag vet inte om jag vill göra distinktionen privat/offentlig då jag tycker att värdet av vissa offentliga jobb är stort. Även om gudarna skall veta att jag vill minska på de offentliga utgifterna.
Last edited by ozzman on 18 Feb 2008, 10:05, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad

Riktiga jobb!

Post by lumberjack »

Hela den offentliga sektorn har i många fall blivit självgenererande maskiner som för länge sedan har gått långt utanför sina förordnanden och nu lever sina egna liv. Inom dessa skenande maskiner så har det uppstått en form av karriärism som är helt obefogad. Man kickas uppåt så att säga.

Resultatet är en massa mellanchefer i offentlig förvaltning. Deras enda uppgift är att berättiga sin egen existens i form av omorganisering av redan fungerande strukturer. Syns man inte så finns man inte, typ. Gå in i vilket kommunhus eller landstingssäte som helst så finns dom där. Häckandes och utsöndrandes en massa floskler i stil med; "Vi arbetar med kvalitetssäkring i en decentraliserad miljö och arbetar för målgruppsanpassade lösningar för att kunna effektivera verksamheten."

Dessa finns förresten även inom den privata sektorn, men där städas dom bort lite fortare vid lågkonjunkturer.
Matadoren
Glad amatör

Riktiga jobb!

Post by Matadoren »

Ja, jag vet att lapplisor och parkeringsvakter behövs, det är kanske ett "riktigt" jobb, men vad fan jag skulle ALDRIG kunna göra ett sådant jobb, hellre panta tomburkar. Finns det yrkesstolthet i den "jobbkategorin"?
Kanske, men, ja jösses!
Last edited by Matadoren on 19 Feb 2008, 14:07, edited 1 time in total.
Post Reply