Utöver Eddie Meduza gillar jag bl.a. 50, 60-tals musik. Idag fick jag höra låten "INDIAN RESERVATION" med "PAUL REVERE & THE RAIDERS". Den påminnde faktiskt rätt mycket om Eddies "Cherokke Indians", jag vill inte kalla det en cover men av vad jag hörde verkade texten ha samma innebörd och melodin var lite lik på vissa ställen.
Cherokee Indians (cover?)
Intressant, ska ta och kolla upp deras version. Dom var för övrigt en ganska bra grupp, av det jag hört.
Har hört låten nu och textmässigt finns ju flera likheter i alla fall utan tvekan, men inte så många musikaliskt vad jag tänkte på. Låten med Paul Revere är ju en ganska långsam historia i lungn takt. Men han hade säkert den i bakhuvet när han skrev sina egna låtar.
Även Like A Cherokee med Eddie handlar ju om samma tema. Eddie kanske gjorde dom 2 låtarna i samma veva, vem vet?
Jag lyssnade lite på Spotnicks häromdan och deras låt Ghostriders In The Sky påminner delvis om Skyrider med Eddie. Finns även vissa likheter med några instrumentala låtar med eddie som finns på bl.a Dårarnas Midsommarafton (minns ej titlarna just nu).
Finns säkert massor av andra likheter med andra låtar (av andra artister/band alltså). Alla musiker får ju inspirationen nånstans ifrån och då tar dom ju det aotomatiskt med sig när dom gör sin egen musik.
Även Like A Cherokee med Eddie handlar ju om samma tema. Eddie kanske gjorde dom 2 låtarna i samma veva, vem vet?
Jag lyssnade lite på Spotnicks häromdan och deras låt Ghostriders In The Sky påminner delvis om Skyrider med Eddie. Finns även vissa likheter med några instrumentala låtar med eddie som finns på bl.a Dårarnas Midsommarafton (minns ej titlarna just nu).
Finns säkert massor av andra likheter med andra låtar (av andra artister/band alltså). Alla musiker får ju inspirationen nånstans ifrån och då tar dom ju det aotomatiskt med sig när dom gör sin egen musik.
Last edited by overkill on 11 May 2008, 13:57, edited 1 time in total.
Själv tycker jag att Eddies "Skyrider" är lite lik Hawkwinds "World of Tiers" Som givetvis skall höras i följd med deras "Psychosis" (I ordningen "Psychosis" först åå "World of Tiers" sedan) den ena låten börjar ju där den andra slutar (Trodde första gången att de var samma låt. Och de Eddie säger i "Skyrider" låter lite likt de som sägs i början av "Psychosis" 

Hawkwind är riktigt tunga grejer. "Spacerock" som dom själva kallar sin musik. Inte hört just den låten men ska kolla upp den. Det sägs att dem höll på mycket med droger och att det var delvis det som gjorde deras sound. Eftersom dem nästan aldrig var nyktra/drogfria så satt det sina spår i musiken.
Lemmy från Motörhead spelade ett tag i Hawkwind innan han fick kicken, och då bildade han Motörhead.
Lemmy från Motörhead spelade ett tag i Hawkwind innan han fick kicken, och då bildade han Motörhead.
Det var inte bara Lemmy som pundade då?
Han fick ju sparken ur bandet för att han knarkade.
Han fick ju sparken ur bandet för att han knarkade.
Inte enligt vad jag har hört i alla fall. Han fick ju kicken för att han fastnade med knarket í tullen, men ibland gjorde dem tydligen så att en medlem fick bära allt, även för dom andra. Sen så kollade tullarna inte alltid alla personer (t.ex pga tidsbrist) så det kan likagärna varit slumpen också att just Lemmy åkte dit. Sen misstänker jag att det inte var enda skälet till att han fick kicken heller, men en bidragande orsak.
Amfetamin är för övrigt Lemmys favoritdrog, enligt hans egen utsago.
Lite halvintressant är att den sista låten han skrev för Hawkwind, var just "Motörhead" och fanns som b-sida till "King Of Speed"-singeln. Så den låten finns inspelad med både Hawkwind och Motörhead själva, låter ganska lika, men den låter mycket flummigare med Hawkwind.
Amfetamin är för övrigt Lemmys favoritdrog, enligt hans egen utsago.
Lite halvintressant är att den sista låten han skrev för Hawkwind, var just "Motörhead" och fanns som b-sida till "King Of Speed"-singeln. Så den låten finns inspelad med både Hawkwind och Motörhead själva, låter ganska lika, men den låter mycket flummigare med Hawkwind.