Jag blir helt lyrisk ibland när ja läser sentimentalt skrivna texter om bl.a Eddie och annat från förr. Ja läste nyss texten om Eddie och Svullo på Svullo hemsidan. Jag blir helt sentimental och börjar tänka "djupt" och filosofiskt. Ja ni där ute i era datastolar nu har ja upptatt er tid tillräckligt.
KUKEN STÅÅÅÅRRRRR!!!!!
När jag hör låten "Hokala" så drömmer jag alltid tillbaka till tiden då jag upptäckte Eddie och hur jag och mina vänner kunde sitta i timtal och skratta åt låten. Sketchen innan var inte tokig den heller. Jag minns hur vi tyckte det var hejdlöst roligt att spola fram till meninren "Jävla skåningar, vi får ta tag i det här på egen hand" så fort några sommarboende skåningar kom i närheten.
Ja jävlar vad vi skrattade.
Stoppa maskineriet nu, de där har ja inte hört förr!! Ja blir lite lyrisk av "Åå Sån Lyrik" me, i början där iaf, de påminner om den där låten ja hörde i småskolan "Jag hade en gång en båt..." Sen minns ja de första låtarna som jag hörde med Eddie, de va alla från "För Jaevle Braa!" och då va jag inte gammal inte. 4-5 år kanske, sen sa ja åt mor att spela den ofta. Och när ja börja i 1:a klass kunde ja "Börje Lundin Rattens Riddare" utantill, tyckte väll de va fruktansvärt rolig. Och "Råttan I Påttan" tyckte jag me va skojjig, från "Garagetaper". Jag blev också lite sentimental när ja på senare år börjat fatta vilket fantastiskt geni Eddie var och så...
...Dessutom börjar ja lära lillbrorsan(4,5 år) men "Grisasången" som ha går å skrålar på dagis!
Det första jag hörde med Eddie var nog Börje Lundin Rattens Riddare hemma hos en kompis. Skrattade så man grät.
Så visst blir man lite nostalgisk när man tänker på såna ögonblick. Har på senare år tänkt flera gånger att För Jeavle Braa känns som Eddie´s bästa skiva. Eddie verkade vara i kanonform det året och det märks väl på denna skivan. Klockrent roliga låtar blandat med några av hans bästa engelska, t.ex No One Else och Tonight. Den geniala covern på William Freestyles låt Sverige - en låt som redan var klockren med Freestyle själv (och som blev en hit med William samma år) som Eddie gjorde ännu bättre. Stupid Cupid och Rockbilly Rebel med sin klockrent omgjorda text som sparkar alla idioter i ändan osv. En skiva som helt enkelt är för För Jeavle Braa!
Men favoriterna varierar förstås.
Last edited by overkill on 15 May 2008, 01:12, edited 1 time in total.
"Sug min kuke varje dá" gör mig lite nostalgisk. Jag kom ihåg när jag och en vän hörde den första gången man tänkte: "Detta är nog en sådan där fin låt" direkt efter man tänkte det så kom refrängen, gud vad jag skrattade
Man brukar säga att den som inget förstår tror han kan allt, och ju mer du förstår, fattar du hur lite du kan. Jag har kommit till den insikten att jag tror att jag själv inte riktigt fattar hur genialisk Errol var. Och ÄR för visst är hans verk tidlösa.