Börja sörj!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by gammalhardrockare »

Nej, det är inte lika hemskt när en gammal pensionär dör som när ett barn eller en ung människa dör.
Det där är en av de största klyschorna som existerar och är tydligen en åsikt som man ska ha.
Det har inte jag.
Självklart så är det så att det är värre för t ex en åttioåring att få sin dödsdom än för en ettåring eftersom denna knappast är medveten om sin existens.
En gammal person vet vad hon är tvungen att lämna, det vet inte ett barn.
ozzman
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by ozzman »

on 05/22/2008 at 07:36:14, GammalHardrockare wrote:Det där är en av de största klyschorna som existerar och är tydligen en åsikt som man ska ha.
Det har inte jag.
Självklart så är det så att det är värre för t ex en åttioåring att få sin dödsdom än för en ettåring eftersom denna knappast är medveten om sin existens.
En gammal person vet vad hon är tvungen att lämna, det vet inte ett barn. [/quote]

Nu tror jag egentligen inte att diskussionen handlade om hur det känns för personen som dör utan om de runt om kring den döde. Jag är tämligen övertygad om att när man dött så känner man just ingenting.
Däremot tror jag att de flesta 80-åringar har förlikat sej med tanken på att de skall dö snart så om man får en förvarning om att man skall dö så tror jag inet det är så förfärligt för många.
Däremot är det värre för de efterlevande när en 1-åring dör än när en 80-åring dör och när man läser om tragedier med dödlig utgång så går mina tankar i första hand till de efterlevande.

Om det däremot handlar om att misshandla/våldta eller på annat sätt plåga någon så tycker jag det är värst när det görs mot barn, kvinnor och pensionärer. Det känns inte lika illa när det händer mot en vuxen man.
Last edited by ozzman on 22 May 2008, 08:52, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by wiking »

Exakt Josey.
Ingen blir förvånad när en 80-åring dör, det är naturligt och väntat. Självklart sörjer anhöriga som älskar personen.
När ett barn dör så är det (oftast) oförberett och det kommer som en chock för dom anhöriga. En förälder borde, helt naturligt, aldrig gå på sitt barns begravning.
rex
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by rex »

Håller med.....att gamla föräldrar går bort är en helt naturlig och väntad del av livet,att ett barn dör kan man inte betrakta annat än som en missräkning,det faller sig helt enkelt inte naturligt på samma sätt.
E-M
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by E-M »

Jag vet inte riktigt hur man ska se på det här. Om en nära familjemedlem dör är det nog lika jobbigt hur gammal hon/han än är.

Däremot håller jag med om att det är mycket tråkigare när man hör att en ung människa dör än en som är 80 år. Unga personer har hela livet farmför sig, massa saker att göra och uppleva. 80-åringen har redan levt ett helt liv. Som sagt är det naturligtvis jobbigt för de anhöriga men det är ju inte riktigt det som det här handlar om.
ozzman
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by ozzman »

on 05/22/2008 at 20:53:54, E-M wrote:Jag vet inte riktigt hur man ska se på det här. Om en nära familjemedlem dör är det nog lika jobbigt hur gammal hon/han än är.
[/quote]

Nej, så upplever inte jag det. Om min farfar som är 96 år skulle dö så skulle det vara tråkigt naturligtvis men jag skulle ändå se det som en helt naturlig sak. Om däremot min dotter skulle dö så skulle det vara det värsta som överhuvudtaget kan hända i mitt liv.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Börja sörj!

Ni fattar fortfarande tydligen inte. Man måste ju utgå ifrån hur den som ska till att dö känner det. Det är ju honom det är synd om, det är ju han som ska dö.
Tror ni verkligen att t ex en ettåring som ligger för döden fattar vad det är som händer? Ungen är ju knappt medveten om sin existens!
En ickesenil åttiotåring däremot, han känner till allt han måste lämna, han minns allt kul som nu är slut osv.
ELN
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by ELN »

Jag tror ni snackar om olika saker men känner att jag måste hålla med båda parter Image
ozzman
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by ozzman »

on 05/23/2008 at 15:57:56, GammalHardrockare wrote:Ni fattar fortfarande tydligen inte. Man måste ju utgå ifrån hur den som ska till att dö känner det. Det är ju honom det är synd om, det är ju han som ska dö.
Tror ni verkligen att t ex en ettåring som ligger för döden fattar vad det är som händer? Ungen är ju knappt medveten om sin existens!
En ickesenil åttiotåring däremot, han känner till allt han måste lämna, han minns allt kul som nu är slut osv. [/quote]

Nej, jag tror inte 1-åringen är medveten om att han skall dö (tack och lov) men jag tror också att 80-åringen har förlikat sej med tanke på att relativt snart dö så jag tror inte att personen i fråga ser det som en katastrof att få reda på att han kommer att dö.
rex
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by rex »

on 05/23/2008 at 15:57:56, GammalHardrockare wrote:Ni fattar fortfarande tydligen inte. Man måste ju utgå ifrån hur den som ska till att dö känner det. Det är ju honom det är synd om, det är ju han som ska dö.
En ickesenil åttiotåring däremot, han känner till allt han måste lämna, han minns allt kul som nu är slut osv. [/quote]

Allt kul är slut ändå vid den åldern.
wiking
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by wiking »

Om en 80-åring ligger och börjar få ångest över att han/hon ska dö så har han/hon förmodligen varit ett svin hela sitt liv och nu på dödsbädden så kommer samvetet ikapp.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Börja sörj!

JW:

Förlika sig med att dö? ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT? Det är det sista jag tänker göra!
Vad i helvete är det med er, gillar ni inte att leva eller vad?
ozzman
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by ozzman »

on 05/23/2008 at 21:51:19, GammalHardrockare wrote:JW:

Vad i helvete är det med er, gillar ni inte att leva eller vad? [/quote]

Jag är inte 80 år och inte du heller.
Jag har faktiskt diskuterat den här saken med mina far och morföräldrar när de varit 80-85 år och faktum är att de känt sej nöjda och ganska färdiga med livet då.
rex
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by rex »

on 05/23/2008 at 21:51:19, GammalHardrockare wrote:JW:

[/quote]

Alltså,jag brukar ju inte liera mig med överklassen,men i det här fallet undrar jag om det inte är du som är korkad? Klart man gör det?! ALLA DÖR! Vet du inte det? Inklusive Mamsen och du själv.
ozzman
Levertransplanterad

Börja sörj!

Post by ozzman »

on 05/24/2008 at 09:10:00, rex wrote:Alltså,jag brukar ju inte liera mig med överklassen, [/quote]

Image Image Image
Post Reply