on 05/22/2008 at 07:36:14, GammalHardrockare wrote:Det där är en av de största klyschorna som existerar och är tydligen en åsikt som man
ska ha.
Det har inte jag.
Självklart så är det så att det är värre för t ex en åttioåring att få sin dödsdom än för en ettåring eftersom denna knappast är medveten om sin existens.
En gammal person vet vad hon är tvungen att lämna, det vet inte ett barn. [/quote]
Nu tror jag egentligen inte att diskussionen handlade om hur det känns för personen som dör utan om de runt om kring den döde. Jag är tämligen övertygad om att när man dött så känner man just ingenting.
Däremot tror jag att de flesta 80-åringar har förlikat sej med tanken på att de skall dö snart så om man får en förvarning om att man skall dö så tror jag inet det är så förfärligt för många.
Däremot är det värre för de efterlevande när en 1-åring dör än när en 80-åring dör och när man läser om tragedier med dödlig utgång så går mina tankar i första hand till de efterlevande.
Om det däremot handlar om att misshandla/våldta eller på annat sätt plåga någon så tycker jag det är värst när det görs mot barn, kvinnor och pensionärer. Det känns inte lika illa när det händer mot en vuxen man.