Lägenhet vs villa.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by gammalhardrockare »

Nå vilket föredrar ni, bo i lägenhet eller villa?
Själv så kan jag bara se en nackdel med att bo i lägenhet och det är att man inte kan kräma på stereon så mycket man orkar. Annars så tycker jag bara att det verkar vara besvärligt och problematiskt att bo i villa.

Alla villaägare verkar utan undantag alltid vara griniga över något. Det är någon jävla panna som har pajat - stor utgift och gnäll! Gräs ska klippas, snö ska skottas, taket behöver läggas om - Ännu större utgift och ännu mer päs och griniga miner!
Helt plötsligt så måste de investera i nya fönster, det har börjat bli lite dragigt och värme kostar - Jeremiader och klagosånger!
Golvet börjar bli slitet, färgen börjar flagna, spisen lägger av och skorstenshelvetet behöver sotas - Astronomiska utgifter och allt måste de fixa själva, hantverkare har de inte råd att anlita eftersom alla pengar går till att betala av lånet.

Beskrivningen villaägare är missvisande, det är oftast bankerna som äger deras hus och "ägaren" måste alltid hänga med i räntesvängningarna. "Kommer jag att ha råd att bo kvar nästa år?"
En villaägare är aldrig ledig. Efter en tråkig och hård dag på jobbet så är det alltid något som måste fixas, lagas, beskäras och rensas. Rabatter gror igen, avlopp svämmar över, kuken slaknar och nya lån till nya utgifter tillkommer med jämna mellanrum. Aldrig fri, aldrig ledig, aldrig glad.
Att ta sig ett bad är inte att tänka på och i duschen så är det sekunder och intvålning under en avstängd dusch som gäller. Varmvatten är pengar och olja är dyrt!

Jag har alltid bott i lägenhet och det kommer jag att fortsätta med. Går spisen sönder får jag en ny, går något överhuvudtaget sönder så kommer det en vaktis och fixar det. Vill jag ha nya tapeter så frågar jag bara, oftast så utfaller svaret till min fördel. Inga gräsmattor som ska klippas och på vintern så skottar och saltar vaktis utanför min dörr. Jag kan bada och duscha så läääänge jag vill och när jag kommer hem efter en meningslös dag på något jobb så är det endast disken jag behöver tänka på att ta hand om. Full kabel-tv ingår i det ordinarie utbudet, jag behöver inte krångla med en massa jävla paraboler och skit och bredband är naturligtvis standard numer i de flesta lägenheter.
Bor man som jag i höghus så får man en underbar utsikt och anonymiteten är total jämfört med att bo i villa där varenda jävla granne följer alla dina steg så fort du går ut i trädgården.
Det enda jag behöver tänka på är att betala hyran och inte spela stereo för högt, det är absolut det enda som krävs av mig. Jag behöver inte lära mig att kitta fönster, snickra ihop trappor och lägga tegel. Jag behöver inte beställa dyr olja varje höst och krångla med en massa elbolag och byggfirmor. Jag behöver inte vara en "god granne" och umgås med de andra töntarna på gatan, jag ser dem nästan aldrig.

Så varför bor folk egentligen i villa? Är det för att det tillhör vuxenlivet att vara skuldsatt? Kanske att man vill ha en viss identitet som medelålders medelklass? Eller är det kanske helt enkelt bara av gammal vana? Det är ju oftast som så att folk som är uppväxta i villa ofta köper egen villa senare i livet medans vi som är uppväxta i lägenhet mycket sällan köper villa.
Så tror faktiskt jag att det är!
Eller vad säger ni andra? Inte fan kan det väl vara kul att rensa stuprör, spika upp panel och spadvända rabatter efter jobbet och samtidigt oroa sig för lån och ständigt nya utgifter?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Fan,du fantiserar ju bara?

" Det är ju oftast som så att folk som är uppväxta i villa ofta köper egen villa senare i livet medans vi som är uppväxta i lägenhet mycket sällan köper villa."

Alla människor i städerna som aldrig sett en villa annat än på vykort eller om de eventuellt råkat förirra sig in i villaområdena gör ju inte annat än tjatar om hus,hus,hus. Eller hur?
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

Nu bor ju vi i radhus så det kanske inte riktigt räknas som villa fast det är friköpt.
Anledningen till att vi bor i radhus är helt enkelt omgivningarna och priset. Här i Stockholm är det fruktansvärt dyrt att få tag på en bra lägenhet, alltså en som inte ligger i slödderområdena och skulle man mot förmodan hitta något så kostar det åtminstone 10-15000/månad för en 5-rummare och så mycket betalar vi inte för vårt radhus inklusive drift och underhåll.
Sedan är jag av princip emot att hyra saker såsom bilar, tvättmaskiner, lägenheter o.dyl.
För mej är en hyreslägenhet något som man har en kortare övergångsperiod medan man letar efter en insatslägenhet eller en villa, t.ex. när man flyttar hemifrån.
Sedan vet man att inte nån galen hyresvärd får för sej att lyxrusta och vrålhöja hyran med 50% om man äger sitt eget boende.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:

Tänk jag visste att den här tråden skulle dra till sig en äkta villakung! Du kunde inte hålla dig! Image
Det här är din tråd Rex! Image
Alla människor i städerna som aldrig sett en villa annat än på vykort eller om de eventuellt råkat förirra sig in i villaområdena gör ju inte annat än tjatar om hus,hus,hus. Eller hur?
Nej det har faktiskt inte jag märkt, det man ofta tjatar om är insatslägenhet. Man vill äga sin lägenhet alltså.
Jag kan på rak arm bara räkna upp en person i min bekantskapskrets som har köpt villa men han har gett upp och ska sälja den. Han orkade helt enkelt inte med det.
Du vet förresten vem han är, jag vill minnas att du inte hyser allt för varma känslor för honom. Image
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

ozzman wrote:Nu bor ju vi i radhus så det kanske inte riktigt räknas som villa fast det är friköpt.
Anledningen till att vi bor i radhus är helt enkelt omgivningarna och priset. Här i Stockholm är det fruktansvärt dyrt att få tag på en bra lägenhet, alltså en som inte ligger i slödderområdena och skulle man mot förmodan hitta något så kostar det åtminstone 10-15000/månad för en 5-rummare och så mycket betalar vi inte för vårt radhus inklusive drift och underhåll.
Sedan är jag av princip emot att hyra saker såsom bilar, tvättmaskiner, lägenheter o.dyl.
För mej är en hyreslägenhet något som man har en kortare övergångsperiod medan man letar efter en insatslägenhet eller en villa, t.ex. när man flyttar hemifrån.
Sedan vet man att inte nån galen hyresvärd får för sej att lyxrusta och vrålhöja hyran med 50% om man äger sitt eget boende.
Nä det är ju detta det handlar om....det är ungefär samma sak på landsbygden,utom prisnivåerna då förstås. Sen så är det så också att det finns helt enkelt inga stora lgh att få i bonnhålan. Vetefasen om det finns en enda 5 rummare att hyra där jag bor?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Rex:

Tänk jag visste att den här tråden skulle dra till sig en äkta villakung! Du kunde inte hålla dig! Image
Det här är din tråd Rex! Image

Nej det har faktiskt inte jag märkt, det man ofta tjatar om är insatslägenhet. Man vill äga sin lägenhet alltså.
Jag kan på rak arm bara räkna upp en person i min bekantskapskrets som har köpt villa men han har gett upp och ska sälja den. Han orkade helt enkelt inte med det.
Du vet förresten vem han är, jag vill minnas att du inte hyser allt för varma känslor för honom. Image
Det beror på att jag talar om Familjer! Du känner väl inga såna?

Hoppas hans kåk blir jävligt svårsåld för övrigt........
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:
Det beror på att jag talar om Familjer! Du känner väl inga såna?
Jo, jag känner nästan bara familjer numer Image Några kompisar har jag nästan inga kvar.
De flesta familjer väljer att bo i lägenhet, nu pratar jag om städer. I mindre samhällen däremot ser det annorlunda ut, det vet jag.

Frågan kvarstår: Vad är fördelarna med villaboende Rex?

ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

rex wrote:Nä det är ju detta det handlar om....det är ungefär samma sak på landsbygden,utom prisnivåerna då förstås. Sen så är det så också att det finns helt enkelt inga stora lgh att få i bonnhålan. Vetefasen om det finns en enda 5 rummare att hyra där jag bor?
Det tror jag beror på priserna, det går helt enkelt inte att få ekonomi i stora lägenheter på landet eftersom husen är så billiga.
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Jo, jag känner nästan bara familjer numer Image Några kompisar har jag nästan inga kvar.
De flesta familjer väljer att bo i lägenhet, nu pratar jag om städer. I mindre samhällen däremot ser det annorlunda ut, det vet jag.

Frågan kvarstår: Vad är fördelarna med villaboende Rex?
Vilka är de familjerna då? Förutom undertecknads då? Sen beror det ju på hur många man är i dessa familjer naturligtvis.

Fördelarna är,förutom ren nödvändighet då alltså, ekonomiska samt att det naturligtvis är ett bättre boende i synnerhet om man är en familj då.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Ozzman:

Jo, det är ett argument men priserna på t ex insatslägenheter är löjligt billiga ute i småsamhällena! Jag kollade för ett tag sedan för skojs skull på lite lägenheter i några småkommuner och man kunde få en trea för femtiotusen spänn (!) Månadskostnaden skulle bli enbart 2 700 kr!!! Image
ozzman
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Frågan kvarstår: Vad är fördelarna med villaboende Rex?
Jag kastar mej in och ger min syn på fördelarna:

- Billigare
- Ej utlämnad till hyresvärds godtycke
- Tomt som kan utnyttjas på sommaren
- Oftast lugnare områden
- Man slipper grannar och ljud från dessa
- Man betalar till sej själv genom amorteringarna och inte till en fastighetsägare
- Kan vara en investering
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:
Vilka är de familjerna då? Förutom undertecknads då? Sen beror det ju på hur många man är i dessa familjer naturligtvis.
Jag syftade på tidigare arbetskamrater.
bättre boende i synnerhet om man är en familj då.
På vilket sätt är boendet bättre? Jag räknade ju upp alla nackdelarna i huvudinlägget, vad är fördelarna?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Kan ju ge ett exempel på huspriser i Dalsland.

Vår kåk på ca 145 kvm 1 1/2 plan med dubbelgarage och vedbod gick på ca 435000 kr,gav oss då(2000) en månkost på ca 5000 pix. Sedan dess så har räntan sjunkit en del så lgh är inte nåt alternativ. Visst får man renovera och fixa men de kostnaderna kan man förhoppningsvis räkna hem vid försäljning.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Rex:

Inte dåligt att kunna hosta upp 435 000 kr för en bostad!
För det är väl DITT hus eller?
rex
Levertransplanterad

Lägenhet vs villa.

Post by rex »

Jag syftade på tidigare arbetskamrater.

På vilket sätt är boendet bättre? Jag räknade ju upp alla nackdelarna i huvudinlägget, vad är fördelarna?
Framförallt om man har barn så är det en jäkla skillnad med en trädgård,sen så går det inte att komma ifrån att även för en annan så är det en bonus att kunna sitta på altanen en sommarkväll.
Post Reply