HI-FI

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

hakan
Obotlig alkoholist

HI-FI

Post by hakan »

JW:

Den verkar ju helt kass. Ungefär som "surroundljud med 2 högtalare".

Min erfarenhet är att riktigt bra ljud (hi-fi) och surroundsystem inte riktigt är förenliga. Detta då musik i regel är inspelat i 2-kanaler, vilket inte går att applicera direkt till ett 5.1 system. Ljudvågor beter sig fysiskt som ringar på vatten. Om du slänger i två stenar, blir det stereo. Om du slänger i 6 stenar, blir det ett jävla jytter, och en del vågor kommer att ta ut varandra, ljudet blir mindre rent, ljudvågor studsar från alla möjliga håll och skapar kaos.

Hörlurar är det enda rätta egentligen, eller ett par riktigt bra studiomonitorer. IMHO.
ozzman
Levertransplanterad

HI-FI

Post by ozzman »

Jämför du med ett hembiosystem för 120000 så är den säkert inte bra men i en engelsk tidning så blev den vald till bästa alternativ för under 1000Ŗ.
Jag tycker den funkar väldigt bra som hembiosystem för mina behov.
Dessutom går den att ställa om mellan 5.1, 3.1, 2.1 och mono.

En recension:
http://reviews.cnet.com/surround-speake ... tguiden.se
sten1972
Periodare

HI-FI

Post by sten1972 »

Sorry Joesy Wales men såna där ljudlimpor räknas aldrig som Hi-Fi! Dock så är dom ett OK alternativ till film om man inte vill / får dra kablar. Är nämligen själv återförsäljare till Yamaha så jag har lite koll på deras produkter.
Image

Tack Hakan, vinylspelaren används periodvis bara. Men den är helt OK. Har en Ortofon pickup på min.
ozzman
Levertransplanterad

HI-FI

Post by ozzman »

on 11/12/2008 at 14:16:58, Sten1972 wrote:Sorry Joesy Wales men såna där ljudlimpor räknas aldrig som Hi-Fi! Dock så är dom ett OK alternativ till film om man inte vill / får dra kablar. Är nämligen själv återförsäljare till Yamaha så jag har lite koll på deras produkter.
Image

Tack Hakan, vinylspelaren används periodvis bara. Men den är helt OK. Har en Ortofon pickup på min. [/quote]

Nu visste jag inte att det bara var 100k+ system som fick avhandlas i tråden men jag tar och drar mej tillbaka.
sten1972
Periodare

HI-FI

Post by sten1972 »

Närå Josey, det går faktiskt att komponera anläggningar för under 10k man kan kalla Hi-Fi. Men då är det rena 2-kanals anläggningar.
Image
hakan
Obotlig alkoholist

HI-FI

Post by hakan »

Nu visste jag inte att det bara var 100k+ system som fick avhandlas i tråden men jag tar och drar mej tillbaka.
Ska du spela sårad nu? Image
ELN inledde ju faktiskt tråden med att säga att han gjort en 12-volts bergsprängare av nåt gammalt vrak.

Allt får såklart avhandlas. Nu handlade det om ifall "limpan" var hi-fi eller inte. Ett enkelt Hi-Fi system kan bestå av 1 CD, 1 Slutsteg och 2 monitorer.

På Hi-Fi nivån är det ofta små skillnader som avgör. Det är valet av komponenter, S/N-rate, motstånd och kvalitet på elementen, ad/da omvandlarnas kvalitet, signalkablage och högtalarkablage. Om dessa saker är lågkvalitativa, så kan du ha en anläggning för 100 miljoner, det blir skräp i alla fall!!
ozzman
Levertransplanterad

HI-FI

Post by ozzman »

Vad systemet innehåller är totalt oväsentligt, om någonting skall klassas som hi-fi beror endast på om det uppfyller DIN 45500, sedan kan det bestå av vilka som helst komponenter som kan återge ljud på ett naturtroget sätt.

Jag trodde dock inte att det här var en tråd för strikt hi-fi just med tanke på det hembygda 12 volts vidundret som tråden började med utan jag trodde att det här var mer en generell tråd om ljudåtergivningsutrustning, därför lade jag mej i.

hakan
Obotlig alkoholist

HI-FI

Post by hakan »

JW:

Nej nu är du HELT ute och cyklar.
Det är inte ALLS helt oväsentligt vilka delar den innehåller. Nedan ett förklarande klipp om tyska DIN 45500 normen, som tyvärr även måste användas i sverige.

"Dessutom omfattar DIN-normerna mekaniska specifikationer för de kontaktdon som används, för kopplingar och impedansförhållande till dessa, samt under vilka betingelser ifrågavarande mätningar skall utföras. Detta kan medföra, att det finns delar i en anläggning som uppmäts enligt DIN-normer utan att ifrågavarande anläggning som helhet därför motsvarar DIN 45500."

Alltså precis som jag skrev. Det handlar om kontaktdon, kopplingar, sladdar, impedansförhållanden, osv.

Lär inte mig ljud. Image
Last edited by hakan on 12 Nov 2008, 21:48, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad

HI-FI

Post by ozzman »

Ingenting i det du skriver i ditt senaste inlägg bevisar att en hi-fi anläggning måste innehålla ett visst antal delar som du skrev i ett tidigare inlägg.
Det måste alltså enligt standarden vara fullt möjligt att göra en helt integrerad anläggning med bara en nätsladd som enda externa interface, en enhet som uppfyller kraven enligt standarden.

Men jag lägger ner det här nu, det är inget som jag är speciellt intresserad av egentligen så jag tänker inte börja bråka om det utan lämnar det i dina och Stens audiofila händer.

Du vet väl vad de säjer:
"Arguing on the internet is like competing in the special olympics, even if you win you are still retarded" Image
Jungbacka Erik
Site Admin

HI-FI

Post by Jungbacka Erik »

Om inte denna tråd snart spårar ur blir jag tvungen att låsa den /MVH admin
hakan
Obotlig alkoholist

HI-FI

Post by hakan »

JW:

Jag säger att man måste ha specifik kvalitet även på de "små detaljerna". Sen om man vill kolla specarna för DIN, så okej, även där spelar detaljerna roll.

Jungbacken:

Om den INTE spårar ur? Du menar att vi ska vara mer Off-topic? Image
hakan
Obotlig alkoholist

HI-FI

Post by hakan »

Okej, jag gör ett försök får vi se.

Någon här som har provat Lapsang Souchong? Ett röktigt svart-thé från provinsen Fujian i Kina. Image
Jungbacka Erik
Site Admin

HI-FI

Post by Jungbacka Erik »

on 11/12/2008 at 22:51:48, Hakan wrote:Om den INTE spårar ur? Du menar att vi ska vara mer Off-topic? Image [/quote]
Just det. Lite väl mycket on-topic denna tråd Image
uy
Levertransplanterad

HI-FI

Post by uy »

on 11/12/2008 at 22:31:30, Jungbacka Erik wrote:Om inte denna tråd snart spårar ur blir jag tvungen att låsa den /MVH admin [/quote]
Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad

HI-FI

Post by ozzman »

on 11/13/2008 at 01:39:32, Hakan wrote:Okej, jag gör ett försök får vi se.

Någon här som har provat Lapsang Souchong? Ett röktigt svart-thé från provinsen Fujian i Kina. Image [/quote]

Japp, det är lite för kraftigt för mej men om man blandar 2 delar earl grey och en del lapsang så blir det klockrent.
Post Reply