Hej stefan,
nä ingen skada tagen, jag är artist och musiker på heltid och älskar att diskutera sånt här.
"på vilket sätt gynnas familjen av att du digitaliserar nyss nämnda material och lägger ut det på Pirate bay?"
jag kanske uttryckte mig lite otydligt.
1. självklart gynnas inte familjen av min handling heller, det ville jag aldrig påstå, men jag själv funkar såhär:
jag tycker illegal kopiering av exempelvis mina egna produktioner är ok sålänge ingen tjänar pengar på det, till exempel så släppte mitt band en dvd i 1000 ex för ett par år sen - denna sålde slut direkt och vi kommer inte trycka upp fler - jag klandrar ingen om folk bränner denna av varandra.
likaså med våra tidiga demos som sprids hej villt - sålänge det skickas mp3or fram å tillbaka på nånting vi inte tillhandahåller längre stör det mig inte alls, snarare tvärtom - MEN, när jag ser nån liten typ ta egna kopior av våra grejer och säljer blir jag TOKIG och vill byta bransch - jag e fattig som lusen men ska NÅN tjäna pengar på vår musik ska det ju vara vi.
däremot vill jag helst att folk köper våra skivor om dom gillar musiken för då blir skivbolaget glada och då får jag släppa fler skivor och det borde ju ett fan tycka e positivt - därför köper jag allt med eddie som släpps nu för att jag hoppas det kommer leda till att det släpps mer nyutgåvor osv...
2. jag hade ingen aning om att sony bmg satt på rättigheterna till videofilmerna (tack för upplysningen), och jag tänkte ärligt talat inte på att nån anhörig rent teoretiskt kan sitta just nu å planera att släppa alltihop i framtiden.
dock, så har jag väldigt svårt att tänka mig att sony bmg kan se nån större ekonomiskt vinst i att släppa den här typen av material, men det är ju enbart mina egna spekulationer och ingenting jag vet säkert. jag ville ha en diskussion om detta, om det skulle va ok att lägga ut det på pirate bay eller inte. självklart skulle jag aldrig göra det om det kan äventyra ett officiellt släpp i framtiden, eller om den som lånar mig filmerna ber mig att inte lägga upp dom, men samtidigt tror jag att om materialet släpps kommer de flesta som laddat ner det köpa det ändå - kanske tillochmed fler eftersom många har laddat hem och visat sina kompisar. men, återigen, rena spekulationer. min poäng e att illegal nedladdning inte ALLTID är något dåligt, och det säger jag trots att jag hade varit rik idag om skivor hade sålts i samma usträckning som på 80-talet tex. men det är "nya tider" nu.
"...de per automatik är var mans egendom att kopiera och sprida bara för att de en gång är släppta som köpkassetter av ett företag"
det var ABSOLUT inte så jag menade, jag har stor respekt för företagen som släpper musik, stora som små.
återigen så kan jag bara utgå från mig själv. (jag känner mig lite som eddie i vissa sketcher här när jag bara sitter och pratar om hur otroligt bra och vacker jag är, men du får ha överseende med det

) i mitten av år 2000 började jag spela in låtar hemma för fullt, dessa hammnade på pirate bay för något år sen och fick rätt stor spridning och blev omtyckt - vilket var smickrande - samtidigt som jag själv helst inte ville representera mig själv genom dessa låtar - jag var tonåring när dom spelades in och undermålig på alla sätt och vis som kompositör och på att framföra låtarna (men det är ju min egna åsikt). men, materialet va aldrig tänkt att spridas, ändå spreds det. både smickrande och, ja... inte... (däremot ledde det till en soloprojekts-myspace sida med nyinspelningar + massa nya låtar så själva grejen va ju positiv ändå...) det var det jag menade med att officiellt material har man ju ändå bestämt sig en gång i tiden för att släppa (och, åtminstone inte då skämts för det i den mån att man helst inte vill se det spridas) - då måste det ju kännas åtminstone lite mer ok att det kopieras - så länge man inte längre tillhandahåller produktionen officiellt. så funkar iallafall jag.
"Om Eddie skämdes för sina produktioner eller inte, är ju inte på något sätt intressant i diskussionen."
nej, det är ju bara en liten parantes, se svar ovan.
"Det ger dig inte mera rätt att på ideell basis utan komersiellt syfte (som du påstår i texten) digitalisera upphovsrättsskyddat material, enbart med syftet att ladda upp det på Pirate bay.""
jag har absolut inte som enda syfte att ladda upp det på pirate bay, det har jag aldrig påstått. mitt syfte är först och främst fullständigt för min egen skull - att få videorna i bättre kvalité, och eftersom dom, återigen, inte går att köpa måste jag ju försöka hitta andra vägar. som sagt, jag ville ha en diskussion om det är OK att lägga upp det på pirate bay eller inte, jag vet att fler med mig suktar desperat efter dessa videos och jag tycker vi som fans ska hjälpa varandra - återigen, givetvis inte på bekostnad att riskera ett framtida officiellt släpp. men detta kan vi ju inte veta något om. jag lägger aldrig ut nåt utan tillåtelse från utlånaren i alla fall, det kan jag garantera.
"...detta är ju ett forum för oss seriösa fans med högt i tak"
bra, då känner jag att jag har kommit rätt.
mvh Peter