Låten Hey Miss Brown, när gjordes den
Jag har frågat många på olika meduzasidor och ingen tycks veta detta...var det på 60-talet eller var det senare. Det svaret har ingen kunnat ge mig ännu. Den som har svaret på detta skulle jag värdera högt
Finns ju flera låtar inspelade på 60-talet som Eddie gav ut på Första Försöken, så det är väl inte omöjligt att Hey Miss Brown (och även A Piece Of Your Heart) skulle kunna vara det också, som Eddie påstår.
Nu var det ett tag sen jag hörde på låtarna, men om dom är så gamla som Eddie påstår borde ljudet skilja sig något mot övriga låtar. Dvs lite sämre då Eddie hade sämre inspelningsapparatur då (såvida han inte fick låna en bättre studio eller liknande tillfälligt). Låtarna på Första Försöken låter ju lite enklare och torrare i ljudet så att säga. Men som UY säger så kan det också vara en senare inspelning.
Last edited by overkill on 04 Feb 2009, 14:56, edited 1 time in total.
Ja boken är ännu inte klar, den är utlovad att släppas inom detta året iaf. Den boken som låg/ligger på Vulkan var bara ett provexemplar, helt oarbetad. Så där har du svaret
ja boken är ett provex. som kommer i brevlådan som jag sagt innan flera ggr men som jag också sa så betalar tillbaka pengarna till er 3 som köpt boken. Det var egentligen ett misstag att den publicerades, jag skulle bara lagt ut den för mig själv och sen hade Vulkan lagt upp en kladd åt mig, det är ganska invecklat. Men så är fallet iaf. Så det är bara att skicka tillbaka boken hem till mig sen får ni pengarna tillbax plus att när boken sedan är klar och släpps så bjuder jag er 3 på ett gratis ex. pga strulet. Hoppas det klarnar för er hur det ligger till, hehe, kan låta invecklat när jag förklarar.
Jag tror/gissar att Eddie hade i princip samma typ av utrustning, av enklare och mer amatörmässig art att spela in med från ca 64 (då han började spela in) tills runt 76 då han gjorde första kassetten. Då fick han tag i en 8-kanals bandspelare vill jag minnas, från ca 83 (då han flyttade till kåken i Småland) skaffade han en ännu bättre studio med 16 kanaler, och jag tror det var den han använde för sina kassetter under hela 80-talet.
Om dessa 2 låtarna på Radio Ronka 2 är inspelade på 60-talet borde det höras. Ljudet borde vara av ungefär samma snitt som på Första Försöken. Ska ta och lyssna på låtarna framöver och jämföra. OM låtarna är inspelade senare, t.ex 1990 när Radio Ronka 2 släpptes borde ljudet vara helt annorlunda. Men Eddie kan ju ha menat att han ursprungligen spelade in dem på 60-talet, och spelade in dem på nytt inför kassetten.
Last edited by overkill on 11 Feb 2009, 00:34, edited 1 time in total.
Ja, jag skulle nästan vilja påstå att denna outgivna version av "A piece of your heart" är originalversionen som spelades in på 60-talet. Om man lyssnar så tycker jag att den liknar de låtarna på "Första försöken".
Jag lyssnade förut på låtarna och de låter ju helt klart som nyare inspelningar. Har mycket svårt att tro att de versonerna, på Radio Ronka 2, skulle vara inspelade på 60-talet. Så eddie sa nog lite fel på bandet.
Versionen som uy la upp låter helt klart mer som en gammal inspelning, antagligen är det den som eddie åsyftar. Tackar för den uy
Last edited by overkill on 11 Feb 2009, 00:47, edited 1 time in total.
Guitar Johnny wrote:Okej, men jag har fått ett mail om att boken skall dimpa ner i brevlådan nu under veckan, och då är det alltså "kladden" som kommer?
Du kan väl skicka mig ditt kontonummer så kan jag sätta in pengarna där till dig. <Sen får du den nya friska versionen gratis av mig. Ursäkta verkligen detta krångel.