Sänka lönen?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad

Sänka lönen?

Post by gammalhardrockare »

Jag skulle klara mig alldeles utmärkt på tolvtusen i månaden med tanke på att jag inte är så dum så att jag lever på lånade pengar, skuldsätter mig m.m. På den summan skulle jag t o m ha råd med att fortsätta med att resa ett par gånger om året samt spara undan pengar på banken. Jag skulle ha åttatusen spänn kvar varje månad efter att jag har betalat hyran och räkningarna. Det är mycket pengar det!
Så JAAAA! Jag skulle lätt välja tolvtusen i månaden om jag fick löfte om att aldrig mer behöva sätta min fot på en arbetsplats.

Jag tror t o m att staten skulle tjäna på att ge mig dessa stålar så att jag slapp att arbeta. Det finns nämligen fullt med idioter som mår dåligt av att INTE få arbeta så då kunde en av dessa få mitt jobb så behövde inte han bli ett kostsamt psykfall för samhället.
Jag slipper jobba och blir glad, någon annan får mitt jobb och blir glad.

Fan vad kul jag skulle ha under dagarna!
ozzman
Levertransplanterad

Sänka lönen?

Post by ozzman »

Vi skulle som sagt klara oss om jag fick 12' per månad, men jag vet inte om det är värt att halvera sin månadsinkomst bara för att slippa jobba.
Jag går ju som bekant hemma nu och så jävla roligt är det inte, även om jag har full lön ett bra tag till.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Sänka lönen?

JW:

Men JW, har du inga hobbies? Finns det inget som du VERKLIGEN tycker är roligt? I så fall så kan du ju göra det nu!
ozzman
Levertransplanterad

Sänka lönen?

Post by ozzman »

on 03/05/2009 at 06:34:37, GammalHardrockare wrote:JW:

Men JW, har du inga hobbies? Finns det inget som du VERKLIGEN tycker är roligt? I så fall så kan du ju göra det nu! [/quote]

Jag tycker om att spela golf, vilket ju inte går att göra i Mars. Sen läser jag en del och lagar mat.
Last edited by ozzman on 05 Mar 2009, 11:30, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Sänka lönen?

JW:

Se där! Då kan du ju läsa och laga mat istället för att jobba. Det måste väl vara fan så mycket trevligare än att gå till jobbet?
Jag gillar också att läsa, och att surfa på nätet, skriva och resa. Jag hade faan så mycket hellre sysslat med detta dagarna i ända istället för att tvingas gå till det förbannade jobbet. Men nu kan jag inte det eftersom jag inte är ekonomiskt oberoende. Så därför måste jag sälja något av det dyrbaraste vi har här på jorden - Vår tid.
Om man tänker efter, är det inte jävligt sorgligt ändå?
Tänk om det inte finns något liv efter detta? Tänk om våra år här på jorden är det enda vi får? Är det då inte helt åt helvete att vi måste slösa bort så mycket tid på att vara på en plats vi inte skulle vara på frivilligt och syssla med något vi absolut inte skulle göra på vår fritid?

Det blir värre och värre ju äldre jag blir. Detta jävla tvång. Som barn avskydde jag att gå i skolan och som ung så kände jag direkt motvilja mot att gå till någon jävla arbetsplats.
Idag så börjar jag känna något som liknar rent hat och det värsta är att det verkar inte gå att komma undan skiten.
ELN
Levertransplanterad

Sänka lönen?

Post by ELN »

GH:

Du ställer en fråga, och krackar sedan ner på dem som har en avvikande åsikt gentemot din. Jag skulle kunna säga något taskigt om ansvarskänsla och om att människorna är gjorda för att jobba för födan mm. Men eftersom sånt trams inte biter på dig så skiter vi i de och jag börjar argumentera för min åsikt istället Image

Jag har inte tid att sitta hemma hela dagarna, dessutom så lär jag utan vidare problem få ett jobb jag kommer att trivas med. Jag skulle utan problem klara mig på 12.000/mån, jag har ju trots allt klarat mig på 4.000 i månaden, men jag skulle inte vilja de, du ger mig ett val, jag väljer att jobba till en bra lön istället, sån är de bare Image
rex
Levertransplanterad

Sänka lönen?

Post by rex »

on 03/05/2009 at 22:54:19, ELN wrote:GH:

Du ställer en fråga, och krackar sedan ner på dem som har en avvikande åsikt gentemot din. Image [/quote]

Det är för att kunna det som han frågar Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad

Sänka lönen?

ELN:
Jag skulle kunna säga något taskigt om ansvarskänsla
Om man finansierar sitt liv med EGNA PENGAR så förstår jag inte vad som skulle vara taskig ansvarskänsla? Varför jobba om man inte behöver och om man inte behöver ligga skattebetalarna till last?
Man har även ansvar inför sig själv. Att kasta bort dyrbar tid på något tråkigt och idiotiskt är ytterst oansvarigt mot sig själv. Bättre då att ge jobbet till någon som behöver det.
Tror du att jag skulle ha rensat avlopp och kört kombiskurmaskiner dagarna i ända om jag inte hade behövt?
och om att människorna är gjorda för att jobba för födan
¨

Javisst, gå då ut och stena en älg eller något. Vad har detta att göra med meningslösa lönearbeten?
dessutom så lär jag utan vidare problem få ett jobb jag kommer att trivas med.
Det handlar inte om att trivas, att orka sig igenom dagen. Det handlar om att få göra sådant man tycker är roligt, som gör dig lycklig.
Rex säger t ex att han trivs med sitt yrke. Varför svetsar han då inte på sin fritid? Varför kastar han sig inte över elektroder och gastuber varenda lördagsmorgon? Varför samlar han inte på gamla bänksvetsar?
Nej, det är ytterst få människor som får ha sina hobbies och intressen som jobb. Ytterst få människor kan leva på det som de brinner för.
Vad allt handlar om är egentligen om frihet, att få göra det man själv vill på vilka tidpunkter man vill.
Om du sedan vill fortsätta med att stämpla in på jobbet som vaktmästare, städare, svetsare, diskare, snickare eller va fan det nu är så ska du naturligtvis göra det. Det måste de flesta av oss eftersom vi inte är mångmiljonärer. Men man kan ju drömma i alla fall.
ELN
Levertransplanterad

Sänka lönen?

Post by ELN »

Jojjemen, frihet skall aldrig underskattas och är en viktig och nödvändig del av livet, men jag skulle ändå vilja ha mer en 12.000/mån om jag aldrig mer skulle få tjäna pengar på annat vis. Om jag däremot fick välja mellan 12.000/mån och jobba i t.ex. en livsmedelsaffär eller liknande resten av livet så skulle valet vara lätt, jag kan inte tänka mig att jobba så resten av livet. Men som det ser ut nu, så slipper jag det eländet. Image
Post Reply