Jag tror att det är en myt att arbetsgivarna vill ha en rörlig arbetskraft. Det finns inget som är så kostsamt och störande som att måsta lär upp nya noviser på jobb hela tiden. Personligen tror jag att det var argument för att få in bemaningsföretag på marknaden. Sedan är det möjligt att handlarna och andra arbetsgivare inom sektorer som inte kräver så mycket kopetens är nöjda med en rörlig arbetsmarknad.
Givetvis är det vinsten som räknas, annars finns det ingen anledning öht. att bedriva någon form av verksamhet. Utflyttningen är problematiskt, stannar man går det åt helvete, flyttar man ut kan man rädda företaget. Men som Elektrolux chef sa när han fluttade damsugarfabriken från Kalmar till Rumänien, "Ingen jävel är beredd att betala 200 spänn extra för en damsugare för att den är gjord i Sverige". Här ser jag Moderaterna som de enda sunda alternativet (och ozzman) kostnaden för löner måste sänkas, och lägg noga märke till att det inte är lönerna som förespråkas sänkas. Sossarna vill istället höja skatterna, vilket vansinne.Jag är cynisk och enligt mig så är det stålar som regerar och som alltid bestämmer och vinst är naturligtvis alltid viktigast.
Om inte: Hur kommer det sig att det ena svenska företaget flyttar sin produktion utomlands till låglöneländer? Är det av omtanke för de kinesiska och polska arbetarna?
Visst är det så, inte tul tal om. En för låg A-kassa kan sänka det allmänna löneläget. Det är en garant för att inte lönerna kan sjunka. Nu har förvisso aldrig lönerna sjukit i Sverige i modern tid, men de skulle kunna stagnera och inte ge reallönehöjningar (som under 80-taletJag är ingen rabiat vänster eller högermänniska, jag säger som jag sade innan: Jag tror på en sund balans mellan löntagare och arbetsgivare och för att få denna balans så tror jag att man måste ha likvärdiga spelregler helt enkelt. En person som har att välja mellan svält eller arbete kan aldrig hävda sig. Därför tror jag på ett generöst välfärdssystem men naturligtvis med krav på div motprestationer och liknande. Man ska inte kunna VÄLJA att leva på soc, Försäkringskassan eller A-kassan.
Att däremot som vissa anser att man ska svälta ut alla som inte kan eller får arbeta skapar bara ett våldsamt och otryggt samhälle och biter till slut de som har arbete i svansen.

Över till en närbesläktad fråga:
Ett jävla otyg är vad det är!Men så finns det dock en joker i leken och det är dessa förbannade bemanningsföretag som jag inte ens skänker svetten på mina ballar. Flera av mina gamla arbetsplatser finns inte längre, dvs den ordinarie personalen är borta. Istället så jobbar där ungdomar och invandrare med löner som är flera tusenlappar i månaden lägre och de gör exakt samma jobb!
Likadant var det för några år sedan när jag jobbade i ett stort lager, ca 20% av de anställda kom från bemanningsfirma och de hade 10 kr mindre i timman fast vi gjorde exakt samma arbete!
Hur i helvete kan sådant här få förekomma på svensk arbetsmarknad?