skivbolagen

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
sagofarbrorn
Helgfyllo

skivbolagen

Post by sagofarbrorn »

Vilket skivbolag tycker ni han passade bäst på? CBS, Mariann eller ut-records. Har ni några skvaller om varför han bytte då och då, han var nog inte så lätt att jobba med kan jag tänka mig. Han blev väl osams med Bert på mariann men återvände dit. Sedan skulle väl "väg 14" spelas in på UT när han dog.
overkill
Levertransplanterad

skivbolagen

Post by overkill »

CBS var det största i alla fall så där borde han ha stannat kvar. I och med dom hade han också haft störst chanser att bli lanserad utomlands om han själv + bolaget verkligen hade satsat på det seriöst.
Varken Mariann eller Thule har nån större lansering utomlands (eller ingen alls), utom möjligen till grannländerna då. CBS hade kort sagt mest möjligheter och resurser om viljan och ambitionerna hade funnits.

Varför samarbetet med just CBS sprack tror jag berodde på krasst ekonomiska orsaker. Med CBS mått mätt, som är/var ett stort bolag, så sålde Eddie ganska lite i jämförelse med andra artister och band i stallet (speciellt under andra halvan av 80-talet). Detta + eventuella samarbetssvårigheter lär ha bidragit till sprickan. För att ta ett exempel så ska Magnus Uggla som låg/ligger på samma bolag, ha sålt ungefär dubbelt så mycket som Eddie, på just CBS alltså. Då är ju inte försäljningen från Mariann och kassettförsäljningen från Osadal inräknad, men ändå.
Post Reply